joh3 Postat 30 september 2011 Postat 30 september 2011 Hej, Har lite ls (12kg) på annons på köp & sälj, men ingen har nappat ännu. Om jag inte får sålt den så undrar jag hur jag på bästa sätt förbereder stenen inför ett kommande Tanganyika-kar?Stenen är jättefin och skulle nog göra sig fint i ett sånt kar om jag inte får sålt den.Så, hur gör jag bäst? Har googlat detta men inte hittat nåt "recept". Kommer starta upp Tanganyika-karet sent i höst.Tacksam för tips MvhJoh3 Citera
Laggeman Postat 30 september 2011 Postat 30 september 2011 Slöseri med dyr sten, låt annonsen vara kvar, kanske ska se över priset istället.Eller så sätter du ut en bytes-annons mot vanlig fulsten du kan ha i malawikaret istället.Vad vill du annars laka ur den levande stenen? Det levande? Citera
joh3 Postat 30 september 2011 Författare Postat 30 september 2011 Ja, jag vill i så fall laka ur det levande. Tror inte det trivs så bra i sötvatten. Citera
addeanstad Postat 30 september 2011 Postat 30 september 2011 Tar väl många veckor att laka ur den?Sent from my iPhone 4 using Tapatalk Citera
steven Postat 30 september 2011 Postat 30 september 2011 du kan laka ur den med väteperoxid, finns o köpa i färghandeln Citera
addeanstad Postat 30 september 2011 Postat 30 september 2011 Bleker inte väteperoxid? Med tanke på att han kanske vill ha färgerna från kalkalger och sånt?Sent from my iPhone 4 using Tapatalk Citera
joh3 Postat 30 september 2011 Författare Postat 30 september 2011 Färgen från kalkalgerna skulle ju vara trevligt att ha kvar, men är det ens möjligt?Sen undrar jag hur länge, ungefär, ni tror att stenen skulle behöva ligga i sötvatten (utan tillsatser) med cirkulation för att bli urlakad.2 veckor, 1 månad, 3 månader? Vad tror ni? Citera
addeanstad Postat 30 september 2011 Postat 30 september 2011 Man får väl nästan mäta varje vecka för att kolla värdena? Citera
Ricke Postat 30 september 2011 Postat 30 september 2011 Kommer inte kalkalgerna bli vita om de dör? Citera
addeanstad Postat 30 september 2011 Postat 30 september 2011 Jo det stämmer!, my bad. de blir vita när de dör! Citera
Ricke Postat 30 september 2011 Postat 30 september 2011 Vad är det med stenen du vill åt för det finns brun lavasten som nästan skulle se ut som levandesten.Annars gillar jag faxe eller annan typ av kalksten i malawi/tangayika kar.Sälj stenen så får du inte fina pengar till ditt sötkar Citera
joh3 Postat 30 september 2011 Författare Postat 30 september 2011 Nu ser det trots allt ut som att stenen blir såld Så då får jag en peng att köpa ny kalksten eller liknande till nya karet. Varför jag frågade var att jag gillade formerna på stenen, storleken och hade ingen lust att lägga ännu mer pengar på ny sten.Då hade urlakning av min ls varit ett alternativ.Förhoppningsvis blir det inte aktuellt, men tack för alla era råd! Citera
Ricke Postat 30 september 2011 Postat 30 september 2011 har du vägarna neråt så har jag en säck med vit sten du kan få Citera
Wiking Postat 30 september 2011 Postat 30 september 2011 Klorin tar död på allt i stenen och gör den riktigt vit och fin, om du nu vill ha den så. En och annan natt i frysen kommer också att knäcka allt liv i stenen. Citera
petrol Postat 1 oktober 2011 Postat 1 oktober 2011 Märkligt!Jag håller på att konvertera till sött. Mina kalkalger på rutorna är fortfarande röda/rosa? Inte sjutton kan de leva efter en vecka i sött? Citera
addeanstad Postat 1 oktober 2011 Postat 1 oktober 2011 Lustigt då förra ägaren till mitt RSM råkade få för hög temp och kalkalgerna blev vitaSent from my iPhone 4 using Tapatalk Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.