Gå till innehåll

Vilken Streampump skall man ha?


djzimon

Rekommenderade inlägg

Hejsan, har funderat på att byta stream pumpar i vårt 300l optiwhite kar.

Just nu har vi en SEIO 1100 samt 2st hongkong med kontroller + en liten pump från hongkong.

Har kikat på Vortech mp10 samt tunze 6055 med singel kontrollen ( Enbart av estetiska skäl)

Stämmer det att vortechen enbart klarar glas 9,5mm? vi har 10mm

Gärna lite för och nackdelar kring det hela.

Möjligen så har vi kvar hongkong pumparna kvar med kontrollern + ???

Mvh Simon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilka mått har akvariet?

Jag har nu EN MP40 till 110x60x55... Det funkar ok. Två mp 10 skulle kanske oxå funkat men mp40 har ju lite mer drag..., funderar själv på att kompletera med en MP40/MP10 till bara för att kunna få lite mer variation i flödet.

Ska du gå på Tunze tycker jag du ska köra på två 6105 med controller. Själv tycker jag dom tar lite mycket plats i akvariet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilka mått har akvariet?

Jag har nu EN MP40 till 110x60x55... Det funkar ok. Två mp 10 skulle kanske oxå funkat men mp40 har ju lite mer drag..., funderar själv på att kompletera med en MP40/MP10 till bara för att kunna få lite mer variation i flödet.

Ska du gå på Tunze tycker jag du ska köra på två 6105 med controller. Själv tycker jag dom tar lite mycket plats i akvariet...

Hejsan!

Kör du din Mp40 för fullt i ditt kar den borde räcka ganska långt så kanske en mp10 PÅ FULLT samt Hongkong med kontroler skulle funka.

Måttet på byttan är 100x50x60 . Skall fundera lite på vilket som passar oss bäst eftersom Hongkong pumparna med kontroller funkar rätt bra men det är från andra sidan vi vill byta till en mindre (storlek ej vågor/ström ) :)

tack för svar alla :) !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har dragit ner lite på den, kör jag den på fullt blir det bra drag längst bort men lite väl myket i änden där pumpen sitter...

Som jag har den nu känns det lite lågt i den bortre änden, därför jag funderar på en mp10 till. För att kunna variera flödet mer. Beror ju oxå lite hur man har "möblerat" sitt akvarium. Jag vill ha mycket får höger ibland... Och mycket från vänster ibland.... Utan att skapa en våg på ytan.

Fundera lite på om du inte ska ha pumpar som "pratar" med varandra.... Dina nuvarande pumpar kommer ju inte att samarbeta med Vortechen's program....

Fundera lite och byt till ett "system".... Det du tycker funkar bäst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har dragit ner lite på den, kör jag den på fullt blir det bra drag längst bort men lite väl myket i änden där pumpen sitter...

Som jag har den nu känns det lite lågt i den bortre änden, därför jag funderar på en mp10 till. För att kunna variera flödet mer. Beror ju oxå lite hur man har "möblerat" sitt akvarium. Jag vill ha mycket får höger ibland... Och mycket från vänster ibland.... Utan att skapa en våg på ytan.

Fundera lite på om du inte ska ha pumpar som "pratar" med varandra.... Dina nuvarande pumpar kommer ju inte att samarbeta med Vortechen's program....

Fundera lite och byt till ett "system".... Det du tycker funkar bäst.

Hej,

Som vi har det nu så funkar allting bra med bra tillväxt på koraller osv. Men vi skall flytta snart till hus & av estetiska skäl vill vi byta Streampumparna på vänster sida.På höger sida sitter 2st hongkongen me kontroller :).

Kommer ändå att möblera om i karet då med mera sten & så.

Jag vet att dom ej kan "kommunicera" me varann, men anser att dom går att "ställa in" i systemet med en Vortech mp10.

Sedan när dom går sönder blir det komplement med en Tunze/vortech till :) så är tanken

men inget klart ännu vad det blir. Är tacksam för svar och funderingar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt tipps är att besöka någon som har en Vortech och ta med din andra hälft, så du får se om pumpen får godkänt (dom kan nämligen låta).

Jag har haft en Mp40 och den åkte ut efter en tids experiment med o få ner ljudnivån, det är en enda prylen som min sambo lagt veto mot under våra 12 år ihop.

Min mp10 låter den med och jag kommer nog att byta ut den mot en tunze framöver, jag föredrar dock vortech pumpens flöde men man kan inte få allt.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt tipps är att besöka någon som har en Vortech och ta med din andra hälft, så du får se om pumpen får godkänt (dom kan nämligen låta).

Jag har haft en Mp40 och den åkte ut efter en tids experiment med o få ner ljudnivån, det är en enda prylen som min sambo lagt veto mot under våra 12 år ihop.

Min mp10 låter den med och jag kommer nog att byta ut den mot en tunze framöver, jag föredrar dock vortech pumpens flöde men man kan inte få allt.

//NiXoN

Jag håller med dig Niklas. Jag är så glad att jag inte har köpt någon Vortech. Ett jäklans oljud! De flyttar vatten bra, men det är allt. Jag har testat många olika sorters streamers och jag ångrar att jag inte köpte Tunze multicontroller med en gång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt tipps är att besöka någon som har en Vortech och ta med din andra hälft, så du får se om pumpen får godkänt (dom kan nämligen låta).

Jag har haft en Mp40 och den åkte ut efter en tids experiment med o få ner ljudnivån, det är en enda prylen som min sambo lagt veto mot under våra 12 år ihop.

Min mp10 låter den med och jag kommer nog att byta ut den mot en tunze framöver, jag föredrar dock vortech pumpens flöde men man kan inte få allt.

//NiXoN

Hejsan,

Man borde ju få se den live och höra den innan man köper loss något gäller både tunze & vortech.

Synd att man bor på en ö & int allt för ofta åker över och handlar.

Blir att besöka stockholms butiker nångång snart kanske man kan få lite tips.

Har ingen panik över köpet heller. Har sett båda pumparna i fina burkar och fått bra betyg från båda så det är nog svårt.

Måste läsa på mera om båda helt enkelt.

mvh Simon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det tråkiga i butiker är att dom är så bullriga att det mesta låter helt ok, så om en handlare säger att nåt är tyst så ta det med en nypa salt såvida han inte har samma pryl i en hemmiljö.

När det kommer till ljudnivån så är det svårt att slå Tunze när det gäller styrbara pumpar, mina 4 är riktigt tysta...

Är ljudnivån inget problem så skulle jag nog satsa på Vortech.

Kom ihåg att säkra motorn bara, faller den i backen eller dunkar till lite mot något så kan du bli tvungen o byta ut den.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Jag har haft två Tunze 6055 + 7096 men har bytt dem mot Vortech MP10wES. Jag bytte pga storleken, Tunze blir för stora i mitt nano. Bättre tryck i Tunze 6055 men det beror nog på att den strålar betydligt smalare än MP10wES. Vortech viner som sagt var lite grann, men om man inte är totalt allergisk mot ljud funkar det hur bra som helst. Vi har karet i vardagsrummet och jag blir inte alls störd. Hustrun är inte 100% nöjd men har accepterat ljudet. Jag är väldigt nöjd med Vortechs kontroller som jag tycker utklassar Tunze med hästlängder. Likaså är flödet från Vortech i världsklass. Men, om jag hade varit i dina kläder hade jag nog satsat på två av den nya Tunze 6095 + en Tunze 7096 multicontroller. De är förmodligen knäpptysta, precis som 6055, bredstrålande och flyttar 10.000 l/tim. Troligtvis håller Tunze något bättre/jämnare kvalitet än Vortech dessutom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...