Gå till innehåll

ska byta salt, men till vilket?


freddi36

Rekommenderade inlägg

min RedSea CoralPro hink är snart slut och eftersom det saltet inte är så bra att blanda med kranvatten så hade jag tänkt byta. salterna jag hade tänkt byta till är ReefCrystals eller kanske DD H2Ocean.

kan man blanda H2Ocean med kranvatten?

ReefCrystals är jag lite skeptisk till eftersom många har skrivit attdet inte har så bra Mg värden samt att dom andra värdena kan vara ganska låga.

någon som vet vad saltet dom har på Zoogiganten heter? det är en svart och lila hink med en pincettfisk på. har glömmt vad det hette..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har använt Instant Ocean Sea Salt med stor framgång i kranvatten. Reef Crystals från samma företag är avsett för R/O-vatten har jag för mig.

Ladda ned ett program som heter Aqua Calc, där finner du information om värden på alla tänkbara sorters salt.

Jag bytte till Red Sea Coral Pro för ett tag sedan och kan verkligen rekommendera det, mina koraller har aldrig sett bättre ut än de gör efter bytet. Men, det kräver ju å andra sidan R/O-vatten...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kan du läsa lite om olika salt, recenserat av medlemmar på guiden:

https://www.saltvattensguiden.se/produktguide/showcat.php?cat=14

har läst lite där men det enda av dom salterna jag kan få tag på (vad jag vet) är reefcrystals och DD.

du bor ju också här i södra skåne så om du vet något bra salt av dom där som finns här nere, berätta gärna :)

Jag har använt Instant Ocean Sea Salt med stor framgång i kranvatten. Reef Crystals från samma företag är avsett för R/O-vatten har jag för mig.

Ladda ned ett program som heter Aqua Calc, där finner du information om värden på alla tänkbara sorters salt.

Jag bytte till Red Sea Coral Pro för ett tag sedan och kan verkligen rekommendera det, mina koraller har aldrig sett bättre ut än de gör efter bytet. Men, det kräver ju å andra sidan R/O-vatten...

instant ocean vet jag inte så mycket om. ska se vad jag kan hitta om det :)

reefcrystals har Lasse här på SG (har jag för mig) sagt går bra med kranvatten. den negativa med det saltet är att många skriver att det har lågt Mg.

CoralPro tycker jag också är bra, det är det jag har nu. jag har iofs inte märkt något negativt på korallerna utan bara i hinken jag blandar i. det blir kalkutfällning där eftersom jag inte har osmos.

behöver man osmosvatten till DD? annars tror jag jag satsar på det för det har fått bra recentioner :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

reefcrystals har Lasse här på SG (har jag för mig) sagt går bra med kranvatten. den negativa med det saltet är att många skriver att det har lågt Mg.

Måste nog vara någon annan - har aldrig användt reefcrystal. Däremot har jag använt andra salter, både revsalter och fisksalter till mitt kranvatten som är ett mjukt Göteborgsvatten, det vill säga det innehåller väldigt lite kalcium och karbonat redan från början och är i det hänseendet att likna vid ett RO vatten.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Både DD (har provat själv 50kg själv) och Redsea Coral Pro (har inte testat själv men kommer från samma fabrik som DD H2Ocean Pro+) ger "utfällning" även i osmosvatten, personligen tror jag inte det handlar om utfällning som sker i vattnet utan partiklar (sand eller liknande) som kommer ifrån vattnet de använder, då det som ligger kvar på botten efter att man löst det är för stora för att vara utfällning som skett så snabbt i vattnet (skulle vara ett väldigt fint pulver i så fall) och har olika färg från lätt rödaktiga till vita till brunsvarta.

DD är ett väldigt trevligt salt med sina höga värden av Ca och Mg som har fungerat utmärkt i mitt kar, men jag stör mig så mycket på den lilla sandhögen som ligger kvar på botten av blandningshinken, och kontrollen av avdunstat havsvatten är en av mina orosmoment också, vad sker om det råkar ske ett mindre oljespill eller liknande utanför anläggningen, tror inte de mäter alla ämnen som existerar i vattnet, så man vet inte exakt vad man får i karet (sanden var det som fick mig att tänka på det ifrån början). Så jag återgick till Tropic Marins Pro-Coral som jag alltid verkar återkomma till efter diverse tester av olika salter, funkar bra för mig, även om det är lite för lågt i Ca och varierande i Mg och kH för min smak men jag buffrar oftast upp det så det blir de värden jag vill ha innan jag tar i det.

Observera att jag inte säger att varken RedSea eller DD är dåliga salter, utan för mig har DD fungerat mycket bra, men ser ingen skillnad emot TM saltet, och där känner jag mig bara tryggare med det helt syntetiska saltet... Allting handlar ju om personliga preferenser, finns ju lite i denna tråden med. Har faktiskt inte haft nåt salt som jag tyckt varit uselt, testat DD, TM ProReef & ReefCrystals, RC fick jag alltid en liten negativ inverkan på koraller (indragna polyper på SPS en kortare tid (resten av dagen eller så)) vid vattenbyte som jag inte vet vad det beror på, medan med TM och DD var det en positiv reaktion vid vattenbyte med ökad polypexpansion vid vattenbytestillfället , och ökad utfärgning dagarna efteråt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den tunnan med H2Ocean från D&D jag använt fällde iaf ingenting, var precis lika lättlösligt som TM ProReef och BioActif.

Kul att höra att det går att få det utan det, är väl variation mellan batcharna, det är väldigt lättlösligt men hos mig gav det som sagt en totalt olöslig rest av nåt jag inte kan se som annat än sand, som inte löste sig med mindre än att man tog det i ättika, och inte fullständigt ens då, men jag hade inte speciellt stark lösning av ättika och lät det bara stå några timmar för att se att det var lösligt i syra för att se om det var kalkbaserat (inte säkert ändå, men en indikation på att det inte var kiselbaserad sand.

Tropic marine bio actif, bästa saltet enligt mig!

Denna har jag velat en massa över, verkar ha riktigt bra värden, men är inte helt het på att den innehåller en kolkälla och kan få skummaren att köra amok (har du upplevt detta vid vattenbyten? Lokala butiken har inte den längre men kan ta in om man vill ha det, så velandet är stort :P

Jag giller att gå runt på minst två, men oftast så har jag tre olika salter.

Jag är som du, gillar att rotera salterna och har kört med två olika parallellt, men just nu hittar jag inget riktigt alternativ till TM tyvärr, har funderat på att testa ReefCrystals igen, var ju ändå nästan 3 år sen sist :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok.

eftersom du skriver så så antar jag att du har testat TM? var köpte du det isåfall? jag har aldrig sett det.

Jag kör med det just nu, bytte 100L i helgen med det. :)

Ärligt talat minns jag inte var jag köpte hinken, kan ha varit att den kom via ombud också, men det är Pro Reef jag använder nu.

BioActif var det klart bästa rent värdemässigt, klockrena värden och inte ett spår i tunnan efter uppblandning. Såg att det fanns i Stockholm, tyvärr är det lite långt att åka. :)

Men varför testar du inte Hacos (stavning?) blå salt de säljer på ZG? Manne har kört flera byten nu i sin kub med bra resultat som det verkar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har läst tråden om det blåa saltet nu och det är ju helt crazy. tror inte det är något jag vill satsa på. det blir ju en massa extra jobb med skummare som får spatt och blåfärgat vatten.

eftersom min hink nästan är helt slut så köper jag nog ett litet paket ReefCrystal och ser hur det är. är det bra köper jag mer av det senare. är det dåligt får jag försöka hitta något nytt.

en fråga jag inte fått svar på ännu är om man kan blanda DD saltet i kranvatten? det ska ju ha väldigt bra värden och vara som RS CoralPro som jag är nöjd med, men jag tycker det är jobbigt att få en hög skit i botten av blandningshinken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

QUOTE=freddi36;419579]eftersom min hink nästan är helt slut så köper jag nog ett litet paket ReefCrystal och ser hur det är.

Jag skulle inte blanda Instant Ocean Reef Crystals i vanligt kranvatten. Jag har använt det i osmosvatten och fick förhöjda Mg/Ca/KH-värden, t.ex. KH 11 vid salinitet 1.024. Ditt kranvatten i Bara håller nog KH7 skulle jag, tro vilket resulterar i att ditt nyblandade (1.024) akvarievatten kommer att hålla KH18 om du använder Reef Crystals. Om du ska blanda med kranvatten är det bättre att använda det vanliga Instant Ocean, det saltet har låga värden av bl.a. Mg, Ca och KH just för att kunna användas med kranvatten.

Jag förstår inte det där med att det skulle vara jobbigt med lite slagg på botten av blandningshinken, det är ju bara att sila bort det genom en finmaskig yngelhåv.. så gör jag.

Mina två ören, men du gör som du vill.

Så här ser t.ex. Red Seas värden ut om man blandar saltet med R/O-vatten. Om du blandar med kranvatten får man addera värdena med det som kranvattnet innehåller.

post-5300-14468923093212_thumb.png

Källa: http://www.redsea.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

någon som vet om RedSea har fått bort phosfat problemen i sitt vanliga salt?

Du kan ändå inte använda något av Red Seas salter med kranvatten, båda är avsedda exklusivt för RO-vatten. Om du använder dem med kranvatten kommer dina värden att bli väldigt skeva. Man är väldigt limiterad om man väljer att använda kranvatten eftersom majoriteten av de salter som finns på marknaden är avsedda för RO-vatten. Det enda jag känner till som fungerar bra med medelhårt skånskt kranvatten är just Instant Oceans Sea Salt.

The new formulas of Red Sea and Coral Pro salts, and our comprehensive program for professional reef care, are the products of years of research into the physiological demands of corals in the reef aquarium.Unlike the natural reef environment, which has an immeasurable reservoir of all 57 elements, a reef aquarium is an artificial environment that is constantly affected by coral growth and other ongoing biological processes.

Coral Pro and Red Sea salts are formulated for use with RO water. Both use the same raw materials, including the unique Sodium Chloride harvested from the Red Sea Reef, and both have optimally balanced ratios between the foundation elements: Coral Pro Salt contains elevated levels of foundation elements set for accelerated coral growth, while Red Sea Salt contains natural levels set for mature aquariums and enhanced coral coloration.

When you use these optimally balanced salts, you not only save yourself the headache of adjusting the levels of the Foundation Elements with every water change, but significantly improve the well-being of your corals.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok då kan jag ju strunta i dom.

InstanOcean har ju 2 och 4 kg så då kan jag ju testa :)

jag har hört ganska mycket negativt om IO därför är jag lite skeptisk till det saltet. men om det funkar för dig så varför skulle det inte för mig :)

det hade varit bra om någon hade värdena för IO och ReefCrystals så man kan se hur mycket som skilljer :)

jag vill bara få ett så bra salt som möjligt, det är därför jag frågar så mycket :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svaret finns i tråden... jag kan tyvärr inte hjälpa dig mer än så, sitter med en MacBook i knäet och programmet finns bara för fönsterdatorer..

det hade varit bra om någon hade värdena för IO och ReefCrystals så man kan se hur mycket som skilljer :)

Ladda ned ett program som heter Aqua Calc, där finner du information om värden på alla tänkbara sorters salt.

http://www.mathgame.de/RiffACalc.htm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...