Gå till innehåll

Hjälp mig välja skummare


Jailbird

Rekommenderade inlägg

är ny i saltvattensvärlden

ska köpa en ny skummare till mitt 420 liters kar

vilken rekommenderar ni

Deltec MCE 600, eller Aqua-Medic Turboflotor Multi. ska vara så tyst o bra som möjligt :)

sedan funderar jag på att köpa

Tunze pump Stream 6060 (6000L/timme 1100:-

Osmos AquaLight 285 liter / dag 1895:-

AquaLight MINI-1200 2x150W+2x39W T5+Månljus 7400:-

Har ni bättre förslag så är jag tacksam för hjälp...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nästan exakt samma funderingar av produktval som du smiley17.gif. Har bestämt mig för MCE 600 istället för Multin eftersom den har ett filterfack (jag kommer inte ha sump).

Har hittat en osmos 380L/D för 79e i Tyskland. Om du är intresserad kan du skicka mig ett pm.

Hur djupt är ditt kar?Kanske kan bli lite lite ljus på botten om ska ha ljuskrävande koraller, hävdar en del i varjefall. Men efter att ha tittat på månadens kar på reef central så börjar man undra om det inte räcker med 150w för att få ett bra resultat.

Lycka till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

som skummare föredrar jag AM multin, tystare än Deltec:en, inte känslig för vattennivåskillnader.

På vilket sätt är MCE 600 känslig för nivåskillnader? Insuget sker ju en bra bit underytan? Eller menar du något annat? Har hört att den kan bli lite vibrationer från den inbyggda pumpen men att det lätt gått att åtgärda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

MCE 600 är inte känslig för nivåskilnader, men den kan väsnas något.Ska du använda extrafacket, se då till att köpa insatsen för att lägga saker där, jag och några till har haft problem med att innehållet i facket har flutigt upp och korkat igen avrinningen.

AquaLight MINI-1200 2x150W+2x39W T5+Månljus, det är en aldeles utmärkt ramp, men jag har tyvärr problem med månljuset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 11 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...