Gå till innehåll

Vit beläggning på sten


Fiffe

Rekommenderade inlägg

Hej

Har en beläggning på all min sten. Det är en tunn hårig beläggning som kanske är lite svårt att se på bilden.

Trodde första att det kanske var en bakteriehinna, men det sitter fast. Inget på glas eller sand utan endast stenen.

Vad kan det vara för något?

post-5201-14468923119781_thumb.jpg

post-5201-144689231196_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hm, vad menar du med organisk kolkälla? Förklara gärna, försökte förstå det på google, men det låter lite krångligt.

Jag tror Lasse menar näringsexport genom bakterieodling mha kolbaserad bakteriemat, typ? De metoder jag känner till är vodkametoden, biopellets eller ättika.

Kör du med organisk kolkälla?

MVH Lasse

Jag kör biopellets.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bör jag vidta några åtgärder eller är det helt enkelt något man får vänja sig vid när man kör med kolkälla?

Jag har under rekommenderad minimumdos biopellets -> 1.5dl för 350l vatten.

Reaktorns utlopp är bredvid skummarens insug.

Låg belastning - 3 fiskar - matar 1/3 kub om dagen och lite nori några ggr i veckan.

Nitrattest ger inget utslag men fosfaten har ökat den senaste tiden, även om jag inte litar helt på min Hanna checker (visar 0.09) så har jag märkt det att de få alger jag har, har ökat lite i massa.

Så jag hade faktiskt tänkt öka dosen biopellets men nu vet jag inte om jag vågar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick också lite vitaktig växtlighet när jag körde som mest med min häxdryck, men den satt oftast inne mer dåld bland stenarna.

Angående den fosfatökningen du ser. I mitt kar stiger fosfaten ju närmare noll jag kommer i nitrat, det löser jag genom att dosera nitrat, fosfatremover hjälper inte i mitt fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Verkar det som att skummaren gör sitt jobb då? När man kör med bp sägs det ju att man skall ha en kraftig och väl fungerande skummare.

Ja det tycker jag. Har en BM NAC6 med ny uppgraderad pump, Aquabee UP, så den borde nästan vara i klass med en BM150 Pro. Samlas en grön sörja i koppen som luktar nåt vidrigt.

Jag fick också lite vitaktig växtlighet när jag körde som mest med min häxdryck, men den satt oftast inne mer dåld bland stenarna.

Angående den fosfatökningen du ser. I mitt kar stiger fosfaten ju närmare noll jag kommer i nitrat, det löser jag genom att dosera nitrat, fosfatremover hjälper inte i mitt fall.

Jo, vad jag har förstått så krävs det nivåer av både fosfat och nitrat för att biopellets ska fungera. Men jag är rädd för att mixtra för mkt med tillsatser då karet är relativt nystartat. Kanske borde testa med remover, men vet inte hur det lirar ihop med pelletsen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Minska pelletsen, dosera lite nitrat försiktigt. 40 gram kalium eller natriumnitrat i en 500 ml PET-flaska. Fyll upp vatten till 500 gram totalvikt. 1 ml av denna brygd lyfter nivån med 0,5 ppm nitrat per 100 l. Försök att tillföra så du höjer nivån med ca 2 ppm per dag under en vecka dvs om du har 300 liter vatten så tar du in 6 ml av lösningen per dag. Kaliumnitrat köps som salpeter och natriumnitrat säljs som chilesalpeter i livsmedelsaffärerna.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Minska pelletsen, dosera lite nitrat försiktigt. 40 gram kalium eller natriumnitrat i en 500 ml PET-flaska. Fyll upp vatten till 500 gram totalvikt. 1 ml av denna brygd lyfter nivån med 0,5 ppm nitrat per 100 l. Försök att tillföra så du höjer nivån med ca 2 ppm per dag under en vecka dvs om du har 300 liter vatten så tar du in 6 ml av lösningen per dag. Kaliumnitrat köps som salpeter och natriumnitrat säljs som chilesalpeter i livsmedelsaffärerna.

MVH Lasse

Ok! Ska prova detta i samband med att jag drar igång ballingen nästa vecka.

Kan det innebära risker i form av kaliumöverdos i längden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 ml av denna brygd lyfter nivån med 0,5 ppm nitrat per 100 l. Försök att tillföra så du höjer nivån med ca 2 ppm per dag under en vecka dvs om du har 300 liter vatten så tar du in 6 ml av lösningen per dag.

Detta kan väl inte stämma? :-)

Om det går åt 1 ml per 100 liter vatten för att höjja 0,5 ppm så måste det ju gå åt 3 ml för att höja 300 liter med 0,5 ppm. Då måste det krävas 4 ggr så mycket för att höja med 2 ppm om dagen dvs 12 ml.

Eller har jag räknat galet nu? Klockan är ju ändå mycket och huvudet känns inte helt på skaft :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Allright, kopplade in Tec3 pumpen för första gången idag och kommer nu dosera 14ml av natriumnitrat blandningen om dagen i en vecka, samt minskat biopelletsen med ½dl.

Vad kan jag förvänta mig?

Värdena var i princip oförändrade idag. Ska bli spännande att mäta igen om en vecka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har varje dag, i 5 dagar, ökat nitrathalten i karet med 2ppm mha natriumnitrat.

Effekten var direkt och ganska brutal. Nitraten triggade ganska mkt brunalger/kiselalger och karet börjar påminna hur det så ut vid uppstart. Där det tidigare var vit beläggning är nu en brun. Lite bruna fläckar i sanden och rutorna får skrapas varje dag.

Men det gav effekt på näringsnivåerna! Fosfaten mäter noll både med Salifert och Hanna och nitraten ger inget utslag med mitt Red Sea test. Kanske inte ger en rättvis bild dock, då ljuset varit på ett tag.

Antar att biopelletsen inte hann med riktigt och kunde konkurrera ut algerna.

Eftersom nivåerna verkar låga och jag ska resa bort några dagar så har jag nu sänkt doseringen av nitratsoppan till 4ml/dag vilket borde resultera i ungefär 0.5 ppm. Är det lagom?

Några andra tips? Öka på med mer pellets kanske? Jag förstod ärligt talat aldrig varför jag skulle minska pelletsen samtidigt som jag ökade näringsnivån?

Sen en helt annan fråga. Spelar det någon roll varifrån man tar vattnet om man ska mäta näringsnivån? Är t.ex. näringsnivån lägre i skummarfacket än i huvudkaret? Eller är skillnaden marginell?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Slopa nitraten när du reser bort. Du ökade bara den ena parametern så att bakterierna även kunde ta den andra :). Men du hade för mycket organiskt kol troligtvis eftersom du fick vit beläggning. Att dra ner på biopelletsen och se till att du fick bort fosfaten var nog det enda riktiga i detta läge. Nu kan du dra ner på nitraten till noll eller väldigt lågt och öka lite när du läser fosfat igen.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...