Neostar Postat 19 oktober 2011 Dela Postat 19 oktober 2011 Hej på er =)Köpte ny LS idag och de sa att den ska ligga i en balja med syre i 2 veckor innan jag kan sätta ner dem i mitt kar som är igång med fisk och allt. De har ju såklart rätt, men jag undrar om man kan speeda på prossecen lite =) Kan en vecka räcka ?Ni får jätte gärna skriva era egna upplevelser kring denna process.Tacksam för alla svar jag kan få från er mer kunnigare än mig dumstrut själv =) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ricke Postat 19 oktober 2011 Dela Postat 19 oktober 2011 Köpte du stenen torr eller låg den i ett kar med vatten? Hur många kilo? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Neostar Postat 19 oktober 2011 Författare Dela Postat 19 oktober 2011 Köpte den direkt får kartongen som hade anlänt till affären idag, så LS:en är så färsk som den kan bli :-) 10 kiloOch denna gång hoppas jag att några djur följde med, annars blir ja brutalt ledsen. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ricke Postat 19 oktober 2011 Dela Postat 19 oktober 2011 Okej ha den i en tunna eller likande med cirkulation under en vecka med fosfatremover så ska det vara fint sen Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Neostar Postat 19 oktober 2011 Författare Dela Postat 19 oktober 2011 Vad menar ni med cirkulation ? Jag har nu en stor sockerbit som ger syre, ska de va mer ?Byta vatten något under veckan då ? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ricke Postat 19 oktober 2011 Dela Postat 19 oktober 2011 Det är att vattnet inte får stå still i baljan utan måste röra sej. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 19 oktober 2011 Dela Postat 19 oktober 2011 Sockerbiten är bra. Med lite fosfatremover blir det ännu bättre. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Neostar Postat 19 oktober 2011 Författare Dela Postat 19 oktober 2011 Fosfatremover ? Vad är det ? Var köper ja det ? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Tedd Postat 19 oktober 2011 Dela Postat 19 oktober 2011 Mitt råd är: Don't fix what isn't broken.Se på mig, jag har hamnat i en algsoppa. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 19 oktober 2011 Dela Postat 19 oktober 2011 Det finns ett antal olika märken av Fosfatreduceringar. Fauna Marin, Aqua Crown och Seachem är några bland de vanligare.Du hittar det i Saltbutikerna. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Neostar Postat 26 oktober 2011 Författare Dela Postat 26 oktober 2011 Nu har stenen åkt i karet, nu får man hålla tummarna att det inte händer några konstigheter. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Neostar Postat 22 december 2011 Författare Dela Postat 22 december 2011 Tror ni man kan lägga i en nya Ls i ett redan fungerande kar ?Vill lägga i en till sten =) Sån nitrit/fosfat chock kan det väl inte bli av en ls ? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
osby0479 Postat 22 december 2011 Dela Postat 22 december 2011 Bara att lägga i, en eller ett par stenar brukar inte vara några problem, men brukar alltid köra lite fosfat absorber i en strumpa men den ligger i sumpen hela tiden! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Neostar Postat 22 december 2011 Författare Dela Postat 22 december 2011 Tack :-) Då köper jag två stenar, vill byta ut två som är fula och inte har något alls på sig.Och har haft så satans otur att inte fått det minsta lilla djur på nästan 25 kilo LS :-( Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
addeanstad Postat 23 december 2011 Dela Postat 23 december 2011 Det handlar inte bara om fripassagerare (krabbor m.m) utan det som man vill ha är bakterierna, svampar, och sånt som är pyttelitet och bor i de små småhålen som man i princip aldrig ser, jag har aldrig fått någon "fripassagerare" men jag vet att jag har en satans bra bakteriekultur! Chansen att få något djur med i stenen anser jag som liten då stenarna kan ligga torrt när de plockas upp ur havet. Sent from my iPhone 4 using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
addeanstad Postat 23 december 2011 Dela Postat 23 december 2011 Det kan även ta månader innan man märker att stenen "lever" har börjat se nu efter ca 4 månader att jag har räkor, bordstmaskar m.m i sump oc utavrinning. Djuren i stenen ser jag aldrig inte ens med ficklampa på nattenSent from my iPhone 4 using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 23 december 2011 Dela Postat 23 december 2011 Om jag köper ny levande sten så åker den diekt in i karet, orsaken till att man köper är ju att man är ute efter fripassagerarna, bakterierna finns redan i karet och med den artsammansättning som karet ställt in sig på. Fosfatremover för att "avfosforisera" LS och annat skulle jag nog bara använda om jag hade en extrem kyrkogård av pastellfärgade pinnar. Eftersom jag har rejält med olika betare så är jag inte det minsta rädd för alger och annat som kommer med färsk levande sten, snarare in med det bara - det ökar mångfalden och stabilliteten i karet och alla vet väl vad som är motsatsen till mångfald - nämligen enfald.MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
addeanstad Postat 23 december 2011 Dela Postat 23 december 2011 Visst, klart man vill ha fripassagerare, MEN chansen att man får se fripasagerare är liten, jag vet att min sten lever pga att jag hittar någon enstaka räka i sump och liknande, har verkligen försökt hitta något liv på natten men hittar bara på dagen, så tror att den sten man köper från affären är mycket bra och har mycket liv, men man ser de sällan. Mitt tycke iafSent from my iPhone 4 using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
pegekin Postat 26 december 2011 Dela Postat 26 december 2011 Men kan de verkligen vara möjligt att de int finns en gnutta liv i 25 kg LS-sjöhäst Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.