Gå till innehåll

Ny LS i Gammalt kar ?


Neostar

Rekommenderade inlägg

Hej på er =)

Köpte ny LS idag och de sa att den ska ligga i en balja med syre i 2 veckor innan jag kan sätta ner dem i mitt kar som är igång med fisk och allt. De har ju såklart rätt, men jag undrar om man kan speeda på prossecen lite =) Kan en vecka räcka ?

Ni får jätte gärna skriva era egna upplevelser kring denna process.

Tacksam för alla svar jag kan få från er mer kunnigare än mig dumstrut själv =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Det handlar inte bara om fripassagerare (krabbor m.m) utan det som man vill ha är bakterierna, svampar, och sånt som är pyttelitet och bor i de små småhålen som man i princip aldrig ser, jag har aldrig fått någon "fripassagerare" men jag vet att jag har en satans bra bakteriekultur! Chansen att få något djur med i stenen anser jag som liten då stenarna kan ligga torrt när de plockas upp ur havet.

Sent from my iPhone 4 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag köper ny levande sten så åker den diekt in i karet, orsaken till att man köper är ju att man är ute efter fripassagerarna, bakterierna finns redan i karet och med den artsammansättning som karet ställt in sig på. Fosfatremover för att "avfosforisera" LS och annat skulle jag nog bara använda om jag hade en extrem kyrkogård av pastellfärgade pinnar.

Eftersom jag har rejält med olika betare så är jag inte det minsta rädd för alger och annat som kommer med färsk levande sten, snarare in med det bara - det ökar mångfalden och stabilliteten i karet och alla vet väl vad som är motsatsen till mångfald - nämligen enfald.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst, klart man vill ha fripassagerare, MEN chansen att man får se fripasagerare är liten, jag vet att min sten lever pga att jag hittar någon enstaka räka i sump och liknande, har verkligen försökt hitta något liv på natten men hittar bara på dagen, så tror att den sten man köper från affären är mycket bra och har mycket liv, men man ser de sällan. Mitt tycke iaf

Sent from my iPhone 4 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...