Gå till innehåll

Bygge av akvarium...


wrang

Rekommenderade inlägg

När man limmar ett akvarium så bör man ju ha någon millimeter i mellan glasen.

Skall man då limma ihop det först så det sitterihop och sedan fortsätta med Silliconen då detta är klart eller sätter man lättast ihop det på en gång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okey då vet man

men skall man då räkna med tjockleken på distansen för sidorutorna

Så om botten är 80cm så skall sidorutorna vara 80+2mm

Svårt detta här man vill ju ej att karet skall sticka ut nån millimeter eller bli för litenför att man ej räknade med det extra som blev för fogen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okey då vet man

men skall man då räkna med tjockleken på distansen för sidorutorna

Så om botten är 80cm så skall sidorutorna vara 80+2mm

Svårt detta här man vill ju ej att karet skall sticka ut nån millimeter eller bli för litenför att man ej räknade med det extra som blev för fogen

Hej!

Japp du får räkna med limm fogen så att måtten på glasen blir riktiga, man brukar räkna med ca 1mm fog runtom.

//Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du skall väl ha lika tjock limfog på sidorutorna?

Tyskarna limmar fram - bak -sidorutor runt bottenglaset vilket är lättare om man har ett helt plant bord eller golv att jobba på. Då har sidoglasen samma mått som botten men front och bakruta blir 2mm + 2* sidorutans tjocklek längre.

Svenskarna brukar sätta bottenglaset under de andra skivorna. Om bottenglaset är 80 cm brett blir längden på sidorutorna 80cm - 2mm - 2* frontrutans tjocklek. Längden på front - bak och botten är lika.

Vilken metod är bäst? Fråga en Svensk och en Tysk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du skall väl ha lika tjock limfog på sidorutorna?

Tyskarna limmar fram - bak -sidorutor runt bottenglaset vilket är lättare om man har ett helt plant bord eller golv att jobba på. Då har sidoglasen samma mått som botten men front och bakruta blir 2mm + 2* sidorutans tjocklek längre.

Svenskarna brukar sätta bottenglaset under de andra skivorna. Om bottenglaset är 80 cm brett blir längden på sidorutorna 80cm - 2mm - 2* frontrutans tjocklek. Längden på front - bak och botten är lika.

Vilken metod är bäst? Fråga en Svensk och en Tysk.

Brukar svenskarna göra så? Vad jag vet så brukar man lägga alla rutor utan på botten glaset, ska bli starkare då har jag hört?

/Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja ,du skall sätta sidorna utanpå bottenglaset.

Pörja med en sidoruta och sedan rimligen bakrutan. Lägg en lim remsa på kanterna och kläm ihop så får du automatiskt en fog på c:a 1 mm. Lås det hela med tejp bitar . Väta tils detta har torkat ,och se till så karet inte har fastnat i underlaget. Tips är att placera tidningsblad eller liknade på underlaget.Lätta att ta bårt när karet är klart. Så kan du fortätta att limma den andra sidorutan och framruta. jag brukar rekomendera att fog som blir över på insidan av karet ,drar du ut på insidan av fogen så får du garanterat ett tätt kar. Fogen som blir overflödig på utsidan låter du vara tills den torkat innan du tarbårt den med rakblad. Mindre kladd såsmiley2.gif.

Stagen kan du limma på plats när det hela är klart.

Lycka till med byggetsmiley1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för alla råd och tipps

Nu vet jag bättre hur man skall göra

Dax för saltvatten igen, fortare än jag trott.

Skall bli kul å se hur man löser detta nu. Totalt blir karet på ca 200Liter i detta är det inbyggt en sump där skummaren och returpumpen sitter.

tänkte smyga med detta å bara slänga in essen då allt var klart men det är kul att berätta om sina planer oxså

E en sån kille som borde tänka efter före man säger nått. smiley9.gif

Skiss på karet kommer bli.

nya_saltakvariet2.jpg

När allt är limmat och klart, vatten test. Så skall mina RIFFkermaik stenar sättas in

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fint det där. Men tycker att du skall byta plats på retur och ytavrinning. Kan tänka mig att du skall ha nivåvakt i retur sump , då är det bra om den sitter lämpligt till om den strular eller bara för lättare tillsyn. Bara en tankesmiley2.gif.

Jag har som du ritat och man får hänga över karet , när man skall dit bak å fixasmiley5.gif.

Kul att du kommer igång på nyttsmiley32.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nice med skissen! Men varför inte en genomföring.... fördelarna är ju så många? smiley2.gif.

Ska du limma med svart silikon... den sägs vara lite svårare men det är ju super snyggt?

(Det roligaste med den här hobbyn är nog att planera/bygga/planera osv.smiley4.gifSjälv hoppas jag att det aldrig tar slut)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kul wrang hoppas det går bra för dig nu

Håller helt med om att ha sumpen i karet gjorde själv så nu när jag byggde nytt dels är det lättare att sova om nätterna å slipa oroa sig för att det ska händ något sen blir det billigare utan alla rör å ventiler å dyra pumpar för att pumpa upp vatten.

Ett tips som nån sa är att ha tidningspapper i botten när du limmar jag hade ett helvete att få bort mitt akvarium från den spånskiva jag limmade på fick slå sönder den å sen försöka komma in med en rakblads kniv under akvariumet å skära igenom fogen som hade blivit under karet.

många timmar å svordommar i onödan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...