Gå till innehåll

Är Maxspect 60 för stark?


Fluval_Robban

Rekommenderade inlägg

Ifall du inte acklimatiserar korallerna till det kraftigare ljuset så kommer det att gå dåligt hursomhelst, lite som att du åker på semester o kör en heldag på stranden utan någon form av skydd eller vätska.

Om du anpassar korallerna sakta genom att antingen reducera mängden ljus som kommer ner i karet eller kortar ner belysningstiden kraftigt så kan du få det o fungera.

Förslagsvis så kan du höja upp rampen rejält o sedan sänka ner den, räkna dock med ett par veckor som anpassningstid.

Har du inga linser till rampen så är det faktiskt en fördel...

Vissa koraller klarar inte för mycket ljus då man kommer in på en mängd där det kostar dom lika mycket energi att skydda sig mot ljuset som dom kan generera.

Nu finns det flera som kör kring 2w litern utan problem men då är det ofta djupare kar och vanliga ljuskällor, så det är lite svårt o säga hur det kommer o fungera.

Det finns koraller som skulle uppskatta mängden ljus du har, men dom är generellt mer krävande och inte nåt man bör ha i ett nano eller som nybörjare.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för en djupare förklaring:) Är nog inne på att försöka dämpa ner ljuset lite (täcka för) som på bilden så vill jag gärna behålla lite av den tänkta desigen

som Fluval Edge har så jag vill ha diodmodulen placerad på toppen som på bilden helst inte hängande i alla fall, den hamnar nu ca 7 cm från vattennivån!:)

288201115409P62ac.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en maxspect 60 watt över min kub på 30 liter, i början tog jag det väldigt försiktigt, med enbart ett fåtal lystimmar per dag för att sedan successivt öka antalet timmar, det har fungerat bra för mig och de koraller jag har verkar trivas.

Är inte fluval edge på 23 liter? Sen är ditt kar bredare och därmed mindre på höjden vilket gör att ljuset blir ännu mer intensivt, men jag tror det kan fungera ändå, men du får nog hålla dig till färre lystimmar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det är 23 liter, tråden skapades dock när det ev var aktuellt med ett kubakvarium (30l) men det läckte visade det sig så det fick bli ett Fluval Edge istället dock inget jag ångrar grymt mycket snyggare:) Ska ta det försiktigt i början då, poängterar med att bakersta raden av dioder täcks av nästan för att dom hamnar över bakdelen med pumpsystemet så i teorin har jag 40W kanske och 20W ner i den glasklara pumpen, vet inte om det skulle vara någon nackdel att belysa pumpen och dess innehåll men... det är dock inte bra med växande koraller där kanske:)

Som sagt ska börja försiktigt med få lystimmar och se:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet visserligen inte hur djupt ditt kar är, men jag tror inte det är för starkt.

Prova häng lampan lite högre, bygg en sarg i samma modell som den som redan finns.

På det sättet får du både bredare flöde och mindre styrka i ljuset.

Hör med stooolpe här på forumet. Han har en 60w över en liten kub.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, som sagt det blir ca 40W på 23 liter (ca 1.7W/l) så det borde fungera då, akvariet är 20cm djupt och Maxspect armaturen är ca 7-9cm ovanför vattenytan!

Tycker i för sig att ljuset sprider sig bra konstigt nog så lyser hela karet upp som en enda lampa nästan, kanske dock beror på att det är tomt bara vatten i så ljuset studsar runt... hehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När du nu experimenterar så kolla vad du får för temperaturer, det är de o gasutbyte som skule bekymra mig mest med ett kar som har de formatet.

Du har väldigt lite yta för att vädra ut co2, det innebär även mindre avdunstning och då kyls karet inte lika bra.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När du nu experimenterar så kolla vad du får för temperaturer, det är de o gasutbyte som skule bekymra mig mest med ett kar som har de formatet.

Du har väldigt lite yta för att vädra ut co2, det innebär även mindre avdunstning och då kyls karet inte lika bra.

//NiXoN

Detta var lite intressanta nya uppgifter jag skulle vilja veta mer detaljerat om:) antar att du menar temperaturen på vattnet så att den inte blir för hög? om vi säger så här att temperaturen inte blir för hög är det fortfarande då ett problem om avluftningen är för dålig??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är två olika problem, för dåligt gasutbyte innebär lågt ph, lågt ph innebär problem för det levande.:död:

Hög temp innebär även det problem så jag skulle föreslå att du provar med pumpar o allt för o se hur temperaturen blir.

Har du lite vattenyta så kan det vara svårt att kyla karet, man vill även undvika större temp variationer.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok ska köra igång det tekniska och se vilken vattentemp jag får och med andra ord så får inte akvariet vara hermetiskt tillslutet:) Har som sagt sett andra som kör salt i dessa kar så på nått sett fungerar det med luften, det är ju lite speciellt eftersom även toppglaset på akvariet är limmat så det finns bara en liten öppning under det svarta locket som är 17x12cm där vattnet är i direkt kontakt med luft, och i locket finns nu mera en öppning på 16x4cm eftersom maxspect armaturen stjäl en del av luftintaget men får väl testa nu är jag medveten om kommande problem i alla fall:)

Kanske skulle köra med en liten 12V utsugningsfläkt som ger lite luftcirkulation??:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske skulle köra med en liten 12V utsugningsfläkt som ger lite luftcirkulation??:)

Definitivt. Har varit inne på det karet också som ett mycket snyggt nano men avstått just för problemet med luftväxlingen som får de följder som NiXon säger.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja för annars har jag hört att det problemet med avluftningen kan lösas med en skummare?, hade dock tänkt att försöka ändå med originalpumpen bara och vattenbyten. Det får bli en fläkt i alla fall som får fart på luftcirkulationen:)

och för att återkomma till ljuset igen som tråden handlade om:) tänker täcka för en rad av dioder på Maxspecten för att komma ner i 40W, frågan är hur viktigt det är med proportionerna av dom blå vs vita, 12 st vita och 6 st blå bör bli 4 blå och 8 vita eller spelar det jättestor roll???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var bara beredd på att det kan bli lite strul, dvs ha en backup plan ifall att;)

När det kommer till ljuset så skulle jag gå på att ha fler blåa än vita, min ramp har 2 blåa för varje vit och dom vita körs inte med full effekt.

Det blir snyggare enligt mig och simulerar lite djupare vatten där den röda delen av spektrumet börjat falla bort.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok får väl experimentera med ljuset lite:) Det är snyggt med blått men hade också en tanke på vad som är bäst för korallerna/fiskarna? Men det kanske beror på vad man har också antagligen men antar att Maxspect har nån grundtanke när dom bygger armaturerna att det ska vara nått förhållande för bäst effekt?!:) hehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja man skall nog vara försiktig med o ge lågbudget tillverkarna för mycket cred ;)

Dom mycket effektiva blåa dioderna har gett led-ramperna en fördel och det är dom blåa dioderna som ger bra tillväxt då deras spektrum är fördelaktig för korallerna.

Vita dioder har mycket rött i sig och det röda är det första som börjar försvinna när man går ner någon meter eller djupare där många koraller lever.

Läs gärna på om dioder o färgblandningar på olika sidor så kan du bygga upp en egen uppfattning om vad som är preferensen idag och varför.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja för annars har jag hört att det problemet med avluftningen kan lösas med en skummare?, hade dock tänkt att försöka ändå med originalpumpen bara och vattenbyten. Det får bli en fläkt i alla fall som får fart på luftcirkulationen:)

Om du kör med skummare ja - då funkar det - jag har dock förstått att du skall köra skummarlöst och då blir det problem. Personligen använder jag inte skummare till nanokar - vattenbyte fixar det.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du kör med skummare ja - då funkar det - jag har dock förstått att du skall köra skummarlöst och då blir det problem. Personligen använder jag inte skummare till nanokar - vattenbyte fixar det.

MVH Lasse

Jo hade tänkt att köra skummarlöst, hittar ingen liten skummare som passar i det befintliga utrymmet vill gärna bevara designen på karet, men det kanske finns nån lämplig extern skummare till ett så litet kar som man skulle kunna ha under eller nått???

Jo läst på lite om det här med ljuset och dioder men det är mycket fakta svårt att få riktigt grepp om det, därav valet att köpa en färdig armatur, tänkte först bygga själv men det var en hel ljungel med dioder, effekt och kelvin så man blev inte riktig klok hehe:)

Försöker bevara dom blå då:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...