Gå till innehåll

Två clownpar i 128 liter?


Stenlund

Rekommenderade inlägg

Goddag, forumet.

Jag har idag ett litet par Ocellaris-clowner i mitt kar, tillsammans med en Magnifica anemon som de struntar högfärdigt i. Jag funderar på vilka andra fiskar jag vill ha i det, och då funderade jag på om det går att köpa en till anemon och skaffa ett annat par clowner, t.ex. tomatclowner. Eller kommer det bli kaos och kanske underliga korsningar? Tanken är att de ska få växa upp som två par i karet, och sedan får ett par flytta till ett framtida clownhotell.

Bara en fundering som jag har.

MVH;

Stenlund

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

128 liter räcker som revir för ett clownpar inte två. Reviret har cirka 30 cm radie för percula lite större för ocellaris och minst det dubbla för akallopisos. Clarki och sammetsclownen har mycket större revir än så.

Ja, 30 cm är litet revir i havet, men i akvariet kan det vara mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I mitt akvarium försökte jag med att stoppa i ett till par av ocellaris för att dom skulle visa det gamla paret vad en anemon var för nått. Det gamla paret jagade det nya tills dom dog så det gick åt helvete. Då prövade jag med att stoppa i en sammetsclown, den simmade till en anemon som den tog som revir och några dagar senare så hade de gamla clownerna lärt sig vad en anemon var för nått och tog den andra anemon och dom har aldrig ens vart nära att bråka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...