Gå till innehåll

Projekt 672l


Roger.J

Rekommenderade inlägg

Hej

Har beställt ett 672l kar som skall byggas in i i köksväggen här hemma.

Är helt ny inom saltvatten men varit sugen länge så tycker det är dags nu.

Har hållit på med Malawi & tanganyika ca 15år.

Så kommer att komma med bilder & frågor(har ju massor att lära)

Info om projektet kommer jag med inom kort.

Mvh

Roger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 102
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tackar Jimmy.

Burken kommer att bli L160 D70 H60 som avringskammare med bottenborrning i hörn (skulle vara det som vart tystast)

Att tillägga så är det ett rum bakom väggen så jag får ett rum med all teknik i storleken på sumpen blir L150 D50 H40 allså 300l

Vad som ska vara i burken kommer jag att bestämma senare men ls har jag redan går i ett kar ca 35kg (kommer troligen att behöva en hel del till)

Har även beställt en hel del teknik redan som kommer snart som amaturer pumpar skummare fosfatfilter.

Mvh

Roger

Ps tips rekomenderar gärna på både teknik & det som ska ner som levande i burken

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då är det mästa inhandlat för att starta upp men akvariumet dröjer ett tag (är beställt) till men bygget är igång.

Vart en burk med avringskammar i med dubbla utlopp & optiwhite ruta i fram med mått L160*h60*d70

Sumpen skall limmas ev imorgon sedan skall ställningen i rummet byggas av trä.

Så det skall väl bli lite bilder på det.

Mvh

Roger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite sent kanske men JBL´s test bukar ofta vara orsaken när folk får konstig o felaktiga avläsningar på guiden...

Om det går så skulle jag förslå att du byter ut testet mot tex salifert(förutom fosfat) eller red sea´s nya serie med tester.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite sent kanske men JBL´s test bukar ofta vara orsaken när folk får konstig o felaktiga avläsningar på guiden...

Om det går så skulle jag förslå att du byter ut testet mot tex salifert(förutom fosfat) eller red sea´s nya serie med tester.

//NiXoN

Gäller det hela väskan generellt eller är det några av testen som funkar ? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja JBL har ett dropptest för Kh som troligtvis har samma reagens som Elos/Tetra och den verkar rätt ok även om den är en rätt grov skala...

Mg&Ca verkar vara problembarn för JBL vad jag minns och man kan nog även avskriva fosfatestet då dom billiga inte riktigt är nåt att ha för korallkar åtminstone.

Salifert&Red Sea är inte så dyra att man kan rättfärdiga risken med att snåla på testerna enligt mig....

Hoppas du inte har nåt emot sidospåret Roger...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja JBL har ett dropptest för Kh som troligtvis har samma reagens som Elos/Tetra och den verkar rätt ok även om den är en rätt grov skala...

Mg&Ca verkar vara problembarn för JBL vad jag minns och man kan nog även avskriva fosfatestet då dom billiga inte riktigt är nåt att ha för korallkar åtminstone.

Salifert&Red Sea är inte så dyra att man kan rättfärdiga risken med att snåla på testerna enligt mig....

Hoppas du inte har nåt emot sidospåret Roger...

//NiXoN

Nej helt okej detta är ju intressant även för mig

Mvh

Roger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då är sumpen klar kommer med bild senare

Skall börja bygga ställningen i rummet så det är klart när burken kommer & dessutom kika lite på hur många kar till jag får in där(tex karantärskar/blandnigskar/osmoskar(ska bli automatisk påfyllare)

Ska ut på en tur idag också så vem vet vad man kan hitta då för roligt i teknikväg som kan vara bra att ha.

Mvh

Roger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja JBL har ett dropptest för Kh som troligtvis har samma reagens som Elos/Tetra och den verkar rätt ok även om den är en rätt grov skala...

Mg&Ca verkar vara problembarn för JBL vad jag minns och man kan nog även avskriva fosfatestet då dom billiga inte riktigt är nåt att ha för korallkar åtminstone.

Salifert&Red Sea är inte så dyra att man kan rättfärdiga risken med att snåla på testerna enligt mig....

Hoppas du inte har nåt emot sidospåret Roger...

//NiXoN

Aj då.. JBL är just vad vi skaffade nu när vi började. :(

Vad är/var felet med JBL? Är det att dom visar för högt eller för lågt eller är det random?

Ändrat av lacrits
la till fråga
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då är sumpen klar kommer med bild senare

Skall börja bygga ställningen i rummet så det är klart när burken kommer & dessutom kika lite på hur många kar till jag får in där(tex karantärskar/blandnigskar/osmoskar(ska bli automatisk påfyllare)

Ska ut på en tur idag också så vem vet vad man kan hitta då för roligt i teknikväg som kan vara bra att ha.

Mvh

Roger

Det rör på sig, kul :)

Och så blev det lite nytt idag oxå ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar :smiley20:

Satt och funderade hur jag skulle göra och eftersom jag har en del 300l burkar hemma så fick det bli en sådan till sumpen.

Att det sedan vart en hel del baffrar i sumpen ser jag bara att jag har möjligheter att bygga ut systemet framöver utan att behöva bygga om.

Mvh

Roger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då får man kanske hem burken till helgen:)

Så snart börjar det roliga att få börja skruva med all teknik samt all rördragning.

Så det gäller att försöka få rummet så klart som möjlig innan burken ställs dit men el ska jag dra när burken står på plats för att se var jag ska sätta den för att få dragningarna så snyggt som möjligt.

Mvh

Roger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu e det nära va ?:smiley20:

Ja det trodde jag också men har hämtat burken idag & tyvärr så har dom byggt den fel (dom ville bygga med ett hål för 50mm men jag sa att jag vill ha 2 hål och så vart det men väldigt små sådanna :ledsen: ) Men som tur så hjälpte mig Triton (som ej byggt burken) att fixa en kille som ska borra upp ett av hålen imorgon.

Så med lite tur så kanske burken kommer upp imorgon.

Mvh

Roger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...