Gå till innehåll

Korallmat ! ?


Husvagn

Rekommenderade inlägg

Tänkte åka o införskaffa lite foder åt korallerna idag- men vad köper man?

huvudsakligen är det väl solkorallen(Tubastrea) som ska få käk, men tänkte jag skulle mata dom övriga invånarna med lite(euphyllia, knappar, skivanemoner, ett par olika stenkoraller som jag inte har namnen på i huvudet samt ett par läderkoraller av olika slag) så dom inte blir avundsjuka...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag måste instämma att D&D foder är riktigt bra. Kör nu med deras "Sps, reefpaste, reefstick, clam" och är grymt nöjd med dessa. Speciellt reefpaste är bra i o m att man kan "baka in" andra foder som cyklop eeze, pellets osv...

//Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Nixon:

Vilket märke rekommenderar du istället?

Var väl lite mer dryg än humoristisk i mitt inlägg ;)

Jag har börjat bli mer och mer skeptisk till dom olika fodresorterna då det mesta verkar vara torkad o mald fisk/räkor/musslor etc..

Man triggar matreflexen och polypexpansionen hos korallerna varpå akvaristen lätt får uppfattningen att dom "mår bra" och äter, men frågan är hur mycket dom kan utvinna o gagnas av det man har i.

Visst finns det koraller som kan utnyttja den maten man har i med övermatning kan lätt leda till för höga näringsvärden och hämmad tillväxt.

Sen är frågan hur mycket fodret bidrar till korallens tillväxt och energibehov, vissa studier är mer generösa medan andra hävdar att det handlar om under 5%(beroende på art såklart).

Jag har provat olika serier fram och tillbaka, LPS kan helt klart gagnas av mat för att utveckla mjukdelar men då räcker det med vanligt frysfoder (min erfarenhet).

Personligen är jag övertygad om att vår välvilja mot dom fotosyntetiska korallerna ofta blir mera en belastning på karet än nåt som gagnar invånarna...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...