Gå till innehåll

Oljud i Percula 120 - pumparnas placering och/eller isolering


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Efter flytten har inte perculat varit sig själv ljudmässigt.

Får ett jobbigt "brummande" ljud från akvariet och hur jag än vrider och vänder på pumpar. ökar/minskar flöde eller försöker lägga till/runt filtermattor runt pumparna får jag fortfarande detta brummande.

Tar gärna emot tips på hur andra löser sina ljudproblem.

Pumparna är New Jet 3000 och den ena är kopplade i toppen på ett fosfatfilter och den andra funkar som retur från sumpfacket i den bakre sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

till mitt gamla kar så tog jag och satte isolering på glasskivan, som man kan lägga längst bak i karet...

returpumpen ställde jag på filtermatta.

jag fick göra rent dem en gång i månaden, och ibland så började de brumma efter uppstart. då vände jag på sladden eller "ruckade" på dem. dock var det originalpumparna!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har 3 olika pumpar i baksida av sumpen.

1 retur som står på filtermatta

1 filterpump till biopellets, står utan filtermatta men är tyst och den låter ingenting om jag drar ut övriga pumpar

1 filterpump till Aquaphos, står på dubbla filtermattor i facket längst till höger, låter högt och illa.

Pumparna är nya och enligt tjejen är det inga vibrationsljud från t.ex. plast mot glas utan det är brummande ljud som från motorerna i pumparna.

Kan oljudet förstärkas genom facken?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Testa med att vända på kontakten om du inte redan gjort det. Sedan kan du inte utesluta vibrationsoljud tror jag. Jag gjorde det lilla mistaget att jag monterade rör ända till pumparnas utblås så jag har just detta oljud då och då. Man skall ha en skarv med mjuk silikonslang någonstans mellan pumpens utblås och genomgången för att få bort överföring av växelströmsbrum. har du orginal slangar på så kan de ha stelnat med åren.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...