Kulin Postat 1 maj 2012 Författare Postat 1 maj 2012 Hehe, yepp tyvärr den. Skitfin o apstor tar upp en femtedel av de nedre regionerna i burken Hade man kunnat kapa stammen o trimma den lite hade det vart ok stammen e typ 20-25cm lång Citera
mikoto Postat 1 maj 2012 Postat 1 maj 2012 Kan du inte göra det? Fast stammen lär väl växa ut igen till slut ändå. Många Sarcos bildar ju lång stam. Du får väl fragga ned den annars, de här verkar oerhört tåliga mot det om akvarieförhållandena är de rätta. Så kan du behålla en liten och sälja av resten. Citera
Kulin Postat 1 maj 2012 Författare Postat 1 maj 2012 Vet faktiskt inte om man kan kapa stammen, inte sett/läst nått om det.Klippa små bitar av svampen är ju inga probs om det kommer till det i alla fall. Blir den kvar i burken länge nog får den flytta till större kar när det blir dags för det, då är den nog inte ivägen längre Citera
freddi36 Postat 2 maj 2012 Postat 2 maj 2012 fint kar! sarcophytons fraggas ju naturligt genom att de slås sönder av vågor i stormar. borde ju inte vara helt onaturligt att dom bryter stammen då och då annars kan du kanske bryta av stenbiten den sitter på? Citera
Kulin Postat 4 maj 2012 Författare Postat 4 maj 2012 Stenen den sitter på är väldigt liten, så att flytta den är enkelt. Att få plats med han, nått helt annat Får klura på hur jag skall göra, platsen vill jag ju eg ha till annat Citera
Morot Postat 4 maj 2012 Postat 4 maj 2012 Det går bra att klippa den i hur många bitar som helst i princip. Verkar tåla vad som helst. Blir fraggar av alla delar. Citera
Kulin Postat 4 maj 2012 Författare Postat 4 maj 2012 Klippa bitar från själva svampen lär funka bra ja, vet du om det funkar med stjälken med? Citera
Kulin Postat 7 maj 2012 Författare Postat 7 maj 2012 Karet tuffar på, hyffsat hög kh-förbrukning för tillfället, även låg mg. Väntar på mg och lite aminosyror som borde dyka upp imorrn Höjt scapen i karet ytterligare för att få upp ett par koraller närmre ljuset å det verkar göra susen Hoppas på att allt tar ordentlig fart när mg går upp i bättre värden. Bilder kommer vid ett senare tillfälle. Citera
Morot Postat 7 maj 2012 Postat 7 maj 2012 Klippa bitar från själva svampen lär funka bra ja, vet du om det funkar med stjälken med?Fungerar utmärkt:) Citera
Kulin Postat 8 maj 2012 Författare Postat 8 maj 2012 Det tål att funderas på Just nu ligger den hyffsat bra, ihoptryckt långt ner i burken Fick mitt mg o aminosyror idag, så nu hoppas jag på det bästa. Dagens värden såg ut som vanligt ungefär. Temp 25Salt 1,025Ph 8,1Kh 8,3Ca 430Mg 1125 (!!)Slängde i 24gr mg, och skall göra det i en veckas tid nu, så får vi se, borde landa på 1330 isåfall. Droppa även i 5ml saliferts aminosyror,5 ml trace hard, även det salifert. Nu hoppas jag få till lite stabila värden och ökad tillväxt. Börjar jag se en ökad ca åtgång när jag fått upp mg, lutar det åt att börja kika på balling på riktigt. Kulkul Citera
Kulin Postat 11 maj 2012 Författare Postat 11 maj 2012 Då så, mg går sakta men säkert uppåt. Var på 1260 innan dagens buffring. Kht på 8,3, ca orkar ja inte mäta idag Bara sett akvariet i blåljus sista dagarna så svårt att avgöra om det ser bättre ut Citera
Alexander Postat 11 maj 2012 Postat 11 maj 2012 Håller på att starta upp ett likadant(men Sera) akvarium som du har, och har några frågor.Hur mycket LED har du, och vilka? (har också planerat "fullspectrum", som du) Hur har du löst kylning av akvariet? Behövs det?Använder du originalskimmer?Övriga modifikationer? Citera
Kulin Postat 12 maj 2012 Författare Postat 12 maj 2012 Jag kör i dagsläget 13x 3w royal blue, 12x3w 10k vit, 1 uv och en purple. Alla är köpta på aquastyleonline. Hade jag köpt idag, skulle jag köpt 48 leds, ca 60/40 blå. Detta för att kunna få tillräcklig spridning för att kunna köra linser på alla. Blir lite mörkt i kanterna på burken med mina 27 Citera
Kulin Postat 12 maj 2012 Författare Postat 12 maj 2012 Jag kör en boyu wg-428 tror ja den heter, original med karet tror jag. Kylning behöver jag inte ännu i alla fall. Jag kör dessutom utan lock på burken Citera
Boråsarn Postat 12 maj 2012 Postat 12 maj 2012 Kör själv på 36 led kittet dimmbart som jag kompletterat med 2 extra rb samt 2 st 6500k över ett likadant kar. Kör även med 80 graders linser som jag tycker ser riktigt bra ut och täcker hela ytan i karet. Köpte detta efter att ha vart hos Fredrik och då blev led i karet helt plötsligt ett måste Citera
Alexander Postat 12 maj 2012 Postat 12 maj 2012 Tänker själv köra med kina-LEDs, enligt följande.Driver 1: 5x 10W 455nmDriver 2: 3x 10W 10000K, 1x 10W 402.5nm 405nm, 1x 20W 420nmKommer försöka bygga in dom i den befintliga rampen, om det inte ryms blir det open-top, etc.Har samma skimmer, men tänker byta till en BM-NAC-QQ. Citera
Boråsarn Postat 12 maj 2012 Postat 12 maj 2012 Låter intressant. Ska bli kul o se bilder på det sen:) Bygger du in i huven så skulle jag rekommendera god kylning. kör själv 2 st 40mm fläktar och en 120mm Drivet på 12 volt. Citera
Alexander Postat 12 maj 2012 Postat 12 maj 2012 Jo, ska försöka klämma in 2st 200mm Antec Big Boy. Citera
Kulin Postat 12 maj 2012 Författare Postat 12 maj 2012 Om du/ni kör det i locket, sätt nån form av skydd för ledsen så inte kondensen tar död på dem mitt kar utan lock dunstar mellan 1-2l per dag Citera
Kulin Postat 12 maj 2012 Författare Postat 12 maj 2012 Göttans Fick precis ansa lite macro-alger, gröna saker...i botten av den ganska massiva tuvan var allt vitt och typ...pulveraktigt...smuts....eller nått annat? Fick bort jäkligt mycket alger som håll på att växa över en korall i alla fall Skall göra en slutmätning idag, har jag räknat rätt borde mg ligga på runt 1320 idag. Isåfall är jag nog nöjd. Sen låta karet gå utan tillsatser ett par dar o se vad förbrukningen är, å försöka klura ut en daglig dos av kh, mg och ca Citera
Kulin Postat 13 maj 2012 Författare Postat 13 maj 2012 då skall vi seCa 425mg 1290kh 7.7slängde i lite mer Mg och kh, så får bli en kontrollmätning imorrn bitti o se va jag ligger på, sen räkna förbrukning.verkar som att min Ca ligger totalt still, medans kh och mg rör ganska mycket....känns lite märkligt. passade även på att mäta nitrit, då jag tillfälligt slutat med nopoxen.....om man skall lita på salifert, så ligger den mellan 10-25.....vilket den gjort....så länge jag kan minnas får bli ett red sea test nästa gång.annars ser det bra ut...lite lger som växer på botten, har försökt rikta en streamer dit för att få lite mer rörelse på botten.de grenväxande montipororna jag har verkar växa på rätt friskt, medans flakväxande och acros inte har lika bråttom lite surt, men hoppas på att det ordnar till sig.allt för idag Citera
Kulin Postat 20 maj 2012 Författare Postat 20 maj 2012 Har låtit karet gå ett par dagar utan att göra nått, tog lite värden innan och efter för att få fram något så när den dagliga förbrukningen nu.StartvärdenKh 9,3Ca 425Mg 1350Slutvärde efter 4 dgrKh 7,7Ca 390Mg 1290Så blir o testa att buffra upp till de värden jag vill ha, å sen försöka göra en daglig dos Citera
Kulin Postat 21 maj 2012 Författare Postat 21 maj 2012 Har fått lite bruna alger på min röda flakmonti, nå bra tips? Syns lite dåligt tyvärr...Testade att blåsa med streamern men de satt för hårt. Dock en annan korall som helt plötsligt börjat visa tecken på trivsel är en av mina acroporor, äntligen sticker han ur sina gröna polyper en aning Citera
Nordin Postat 21 maj 2012 Postat 21 maj 2012 Kan det vara kisel alger månne? Ser inte så himla bra på den bilden Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.