Postat 9 november 201114 Är Fick hem en Max 170 semi för nÄgra veckor sedan, tre olika grupper med leds. KÀnner att jag famlar helt i blindo med hur mÄnga timmar som kan vara lagom att ha tÀnt de olika grupperna. Karet Àr pÄ 270 liter och kommer innehÄlla lite blandat sps/lps.Hade varit kul att höra hur ni andra max-Àgare gör, sÄ har man iaf nÄgot att utgÄ ifrÄn i sitt experimenterande.Tack!
Postat 9 november 201114 Är Jag har en likadan. Jag har den blÄ gruppen 13 timmar (0800-2100), den "svaga" vita 6 timmar (0900-1500), och den "starka" vita 6 timmar (1200-1800). SÄ under 3 timmar (1200-1500) har jag alla grupper igÄng. I mitt kar har jag mest mjukisar och Euphyllia.
Postat 10 november 201114 Är Författare Ok!Kör nu 13-23 blÄtt, 14-22 vitt, 18-22vittvitt SÄ fyra timmar pÄ max, tror jag börjar dÀr och sedan ser hur det utvecklar sig.
Postat 10 november 201114 Är RÀtt mÄnga timmar för ett nystartat kar, eller?Maxpect G2-400 160W SemiBlÄtt 10-12BlÄtt/vitt 100W 12-15BlÄtt/vitt/vitt 160W 15-19BlÄtt/vitt 100W 19-20.30BlÄtt 20.30-23
Postat 10 november 201114 Är Författare Jo kanske. RÀknar det som seminytt. Inkörd sten och levande sand. RÀtt mÄnga timmar för ett nystartat kar, eller?Maxpect G2-400 160W SemiBlÄtt 10-12BlÄtt/vitt 100W 12-15BlÄtt/vitt/vitt 160W 15-19BlÄtt/vitt 100W 19-20.30BlÄtt 20.30-23
Postat 11 november 201114 Är Lyfter trÄden lite för jag har ocksÄ en frÄga om detta: Har Maxspect 60 och har bara en timer för pÄ/av med auto moonlight, nÀr karet sen Àr inkört sÄ att sÀga med fiskar och koraller hur lÀnge ska ljuset vara pÄ?? Vad Àr optimalt eller maxtid eller har det att göra med vilken styrka pÄ ljuset man har kanske...??
Postat 11 november 201114 Är Lyfter trÄden lite för jag har ocksÄ en frÄga om detta: Har Maxspect 60 och har bara en timer för pÄ/av med auto moonlight, nÀr karet sen Àr inkört sÄ att sÀga med fiskar och koraller hur lÀnge ska ljuset vara pÄ?? Vad Àr optimalt eller maxtid eller har det att göra med vilken styrka pÄ ljuset man har kanske...??Man ska ju försöka efterlikna naturen sÄ mycket som möjligt, jag tycker det iallafall men jag körde mellan 10-12 timmar ungefÀr
Postat 11 november 201114 Är Jo hade samma tÀnk men armaturen simulerar fullt dagsljus hela tiden och det Àr det inte frÄn morgon till kvÀll, men samtidigt hade det varit trÄkigt och ha pÄ ljuset 4 timmar om dagen bara för man ska ju samtidigt kunna njuta av akvariet:)
Postat 12 november 201114 Är Om jag inte kunde styra min belysning hade jag haft fullt ljus i ca 11-13 tim beroende pÄ behov.
Postat 12 november 201114 Är I tropikerna Àr det fullt dagsljus ca 8-9 timmar per dygn, lampan Àr tÀnd ca 12 timmar. 13 timmar fullt ljus Àr för mycket. Sent from my iPhone 4S using Tapatalk
Postat 14 november 201114 Är Ska börja försiktigt och sen köra tio timmar om dagen och se om det fungerar bra:)
Postat 14 november 201114 Är Mats, ditt inlÀgg Àr tÀnkvÀrt. VÀnder vi pÄ det sÄ har i mÄnga Är saltvattensakvaristens största problem varit att kunna Äterskapa solljuset ( största problem var kanske att ta i dÄ det mesta kan vara ett problem ibland :-) ) Jag sÀger inte att du har fel, men dÄ inte krÀmen i lampan rÀcker till sÄ borde vÀl tidskompencering vara enda lösningen. -Jag har sjÀlv haft en Max Spect Semi 170 och har i dag en 230W semi och anser att tillvÀxten blivit bÀttre. -För 10-12Är sen körde jag 250W MH över ett 325L kar (50cm djupt) och dÄ gÀllde det att vara försiktig om man bytt lampa. Antingen fick man dra ner pÄ antalet timmar lampan var tÀnd och /eller sÀtta ett nÀt/raster en tid som skuggade lite tills lampan tappat lite i ljusstyrka.-Min kompis hade ett lite lÀngre kar pÄ 375L ( pÄ den tiden körde vi vanliga zooline-alu). Han körde istÀllet 2x150W Giesemann.En annan fundering jag haft Àr att mÄnga kör 400w lampor över relativt smÄ kar (400-600L). 400-600L Àr ju inte smÄ kar men i proportion till 250W över 325L sÄ Àr det ju en ganska stor ökning. -Hur klarar dessa kar sig. Ofta Àr de inte sÄ mycket djupare. ( kanske 60-70cm max) -Hur gör Butikerna? -Hur gör Restauranger och offentliga miljöer? -Jag har inte sett sÄ mÄnga som slÀcker ner samtidigt som kvÀllens aŽla carte bÀrs in. :-) -Jag vill ha ljust i mitt kar nÀr jag Àr hemma och vaken. Det prioriterar jag högre Àn att fÄ bÀsta tillvÀxten pÄ de mest krÀvande korallerna.Summan av kardemumman: Det verkar som om bestyckningen av ljus mer handlar om InvÄnare i karet & Vad Man Gillar Àn "RÀtt och Fel" -ser fram emot andras ideér och tankar kring detta.
Postat 14 november 201114 Är Nu Àr jag en sÄ'n dÀr fÄne som vÀrnar om levande varelsers vÀlmÄende, i synnerhet de vi har valt att hÄlla i fÄngenskap. För min del handlar det om att ge optimala levnadsbetingelser till djuren jag har ansvar för. Det innebÀr allt ifrÄn sÄ bra vattenkvalitet som möjligt till rÀtt antal ljustimmar. Idag finns tekniken att Äterskapa nÀstan naturliga ljusförhÄllanden, LED-tekniken har pÄ allvar visat vÀgen. Jag köper alltsÄ inte det dÀr med tidskompensation. Mitt akvarium Àr tÀnt 13 timmar varje dygn (10-23). Av dessa tretton timmar Àr Ätta vitt ljus varav fyra med full effekt. Resten av tiden har jag bara blÄtt ljus tÀnt, just för att pÄ ett nÄgot sÄnÀr naturligt sÀtt simulera solens bÄge över ett rev som ligger strax under ytan. Djuren mÄr bra, korallerna vÀxer sÄ det knakar.Jag sÀger inte att du har fel, men dÄ inte krÀmen i lampan rÀcker till sÄ borde vÀl tidskompencering vara enda lösningen.Det finns en bÀttre lösning, köp rÀtt ljus. Jag sticker ut hakan och riskerar nÄgra kÀftsmÀllar.. jag anser att om man inte vill/kan ge djuren bÀsta tÀnkbara levnadsförhÄllanden bör man tÀnka efter om man skall hÄlla djuren överhuvudtaget.
Postat 14 november 201114 Är I SOA sÄ Àr solen uppe nÀstan 12h om dagen, av dessa sÄ Àr det ca 10 som jag hade rÀknat till "fullt ljus", Àven om solen inte stÄr allra högst pÄ himlen.Solens upp-och nedgÄng sker rÀtt fort. jag anser att om man inte vill/kan ge djuren bÀsta tÀnkbara levnadsförhÄllanden bör man tÀnka efter om man skall hÄlla djuren överhuvudtaget. Ska man gÄ efter detta Àr det inte mÄnga som hade kunnat hÄlla nÄgra fiskar dÄ de flesta vi har Àr för stora för de akvarier vi har. Tar man bort "/kan" sÄ Àr det en sak dÄ jag tror att de flesta vill göra det sÄ bra för sina djur som möjligt, men alla kan inte ha ett par pÄ flera kubik för att tillgodose den simyta som mÄnga fiskar har i naturen.Koraller krÀver ljus, men ofta inga stora akvarier. Fiskar krÀver simyta men sÀllan den mÀngd ljus som mÄnga koraller behöver.PÄ nÄgot vis sÄ blir det ju oftast ett mellanting dÄ man köper den belysning som passar karet/man har rÄd med/finns tillgÀnglig osv.
Postat 14 november 201114 Är Jag sticker ut hakan och riskerar nÄgra kÀftsmÀllar.. jag anser att om man inte vill/kan ge djuren bÀsta tÀnkbara levnadsförhÄllanden bör man tÀnka efter om man skall hÄlla djuren överhuvudtaget.Hur gör du detta hÄller du dig till en biotop och en höjdkurva? För det Àr vÀldigt svÄrt att efterlikna ett hav pÄ vÄra 40-70? cm djup skillnad!Hur bestÀmmer du vad som Àr bÀsta levnadsbestÀmmelser? Arter har ju som överlevnads strategi att sprida sig och hamnar dÄ i suboptimala förhÄllanden. Kolla bara pÄ vÄra svenska rÄdjur som Àr inplanterade (De klarar inte av extrema vintrar m.m.) Hur vet du med sÀkerhet att cataphylian Àr ifrÄn Indonesien eller Australien! De australiska odlas pÄ djuparevatten Àn de Indoniska (Bara ett exempel)Ditt uttalande vÀcker flera frÄgor men vi kan börja med dessa //Danielj
Postat 14 november 201114 Är Tidskompensering hjÀlper till en viss grad för landvÀxter och sötvattensvÀxter, dÀremot verkar det inte funka hos koraller enligt mÄngas erfarenhet. Med tanke pÄ hur det ser ut pÄ reven sÄ skulle jag tro att maxintensiteten över enskilda delar av ett djupare rev högst rör sig om 4-6 timmar pÄ grund av skuggningar och annat. Max det Àr ljust ca 12 timmar. MÄnga erfarenheter med MH har pekat pÄ att man mÄste ha ett visst klös i ljuset för att fÄ bra effekt Àven vid djup krin 60 cm. Personligen tror jag det har handlat om mÀngden blÄa vÄglÀngder och det har förÀndrats till en viss grad i och med T5 och LED. Min uppfattning nu Àr att man i början mÄste ta det försiktigt med intensiteten nÀr man kör med LEd och inte glömma att det blÄ Àr mÄnga gÄnger energirikare Àn vad vÄrt fÀrgseende sÀger. Men som Mats sÀger LED och ljusstyrning underlÀttar. För er som kör utan dimning sÄ glöm inte att för korallerna kan 12 timmar blÄtt vara kraftigare Àn 12 timmar vitt ljus!MVH Lasse
Postat 14 november 201114 Är Till Mats: NÀr jag lÀste mitt inlÀgg för andra gÄngen sÄ insÄg jag att det kunde uppfattas nÄgot "skarpt" om man lÀste det med andra ögon, och det var inte min mening. HÄller helt med att 13h full belysning Àr helt Ät pipan och frÄgan Àr hur ens egen dygnsrytm Àr :-) -Jag hoppas verkligen att vi Alla vÀrnar om djurens bÀsta. Vi har sÀkert med alla rÄkat ut för att nÄgon korall Inte klarat sig sÄ bra som man hoppats. Kanske pÄ grund av okunskap i kombination med fel utrustningen. -Som jag skrev sÄ har jag haft samma ramp som Jonas som startade trÄden och numera en 230w semi av samma tillverkare.Jag uppfattar denna bÀttre för min uppsÀttning. TillvÀxten Àr bÀttre, dock vet jag inte om jag kanske skulle kunna dra ner pÄ antalet ljustimmar eller justera pÄ annat sÀtt för att fÄ Ànnu bÀttre trivsel i karet.Jag tror att svÄrigheten för mÄnga Àr just sjÀlva dimentioneringen samt att det Àr dyrt att experimentera sig fram. En skummare stÄr det 500L vid hög belastning, 1000L vid lÄg belastning, men det Àr ganska fÄ rÄd kring belysning.
Postat 14 november 201114 Ă„r Ăr det nĂ„gon hĂ€r som har sett nĂ„gon form av guide gĂ€llande olika former av ljuskĂ€lla ? NĂ€r det gĂ€ller T5 sĂ„ borde det vara ganska lĂ€tt att ha nĂ„gon form av fingervisning sĂ„ lĂ€nge rören tĂ€cker karet och man kĂ€nner till djupet.MH gör det lite knepigare dĂ„ det inte Ă€r en mer centrerad ljuskĂ€lla och det pĂ„verkar mycket om man har ett kubformat kar eller ett avlĂ„ngt med samma vattenvolym. Givetvis Ă€r djupet med en avgörande faktor. NĂ€r det kommer till LED sĂ„ borde det ju finnas nĂ„gon form av Snabbguide frĂ„n en sĂ„ stor tillverkare som tex Max Spect, men jag har aldrig sett nĂ„got. -Vill Ă€ven Ă„terknyta till det jag tidigare nĂ€mnde med riktigt starka MH pĂ„ 400W som inte verkar helt ovanliga. -Var Ă€r det rimligt att anvĂ€nda en sĂ„dan hĂ€r, nĂ€r Deltec som Ă€r en respekterad tillverkare kan leverera sitt 640L -kar pĂ„ 70cm djup med Lysrör.Tankar kring ljussĂ€ttnngsguider eller exemplet direkt hĂ€r ovan ?
Postat 14 november 201114 Är Att de skickar med en belysning av lysrör Àr nog pga flera orsaker, en kan vara estetiken, en smal ramp Àr snyggare och smÀlter bÀttre in i fler hemmamiljöer Àn en stor MH.Lysrör i form av T5 kan fungera alldeles utmÀrkt med ett kar pÄ 70cm högt glas, man fÄr sÀtta mer ljuskrÀvande koraller lite högre upp bara.Fiska och de flesta mjukkoraller krÀver inte extremt mycket ljus för att trivas, har kört med 150W MH och 24W T5 över en kub med sidan 65cm, det gick alldeles utmÀrkt, fick bra tillvÀxt pÄ det mesta i mjukkorallsvÀg jag stopapde i.Att man inte rekommenderar tex 160W för 200L som ett exempel, Àr att LED Àr sÄ mycket mer Àn W. Det gÀller vilken typ av LED du anvÀnder, om du kör med eller utan linser, vilken sammansÀttning mellan olika fÀrger, vad för ström du driver dem pÄ osv.. Det Àr alltsÄ inte svart eller vitt lÀngre och "reglen" om 1W/L skall vÀl mer ses som ett riktmÀrke Àn regel om den ska anvÀndas överhuvud taget.
Postat 14 november 201114 Är Den korta summeringen Àr att jÀmföra LED och LED Àr som att att jÀmföra Vanliga lysrör för hemmabruk, T5 och T8 av olika varianter. Jag har sjÀlv haft enkla mjukkoraller med 2x 36w T8 ( i början av 90-talet) och det fungerar fint.Det du nÀmner om linser pÄ led tycker ag lÄter riktigt spÀnnande. Dock verkar det inte vara nÄgra Max Spect anvÀndare som provat det Ànnu.För att kommentera Lasses (som alltid) intressanta inlÀgg sÄ var just det med blÄljusets intenitet nÄgot nytt för mig och mycket intressant. Man kanske borde börja laborera lite med tiderna.
GĂ„ med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.