Gå till innehåll

Maxspect belysningstid


j0nas

Rekommenderade inlägg

Fick hem en Max 170 semi för några veckor sedan, tre olika grupper med leds. Känner att jag famlar helt i blindo med hur många timmar som kan vara lagom att ha tänt de olika grupperna. Karet är på 270 liter och kommer innehålla lite blandat sps/lps.

Hade varit kul att höra hur ni andra max-ägare gör, så har man iaf något att utgå ifrån i sitt experimenterande.

Tack!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo kanske. Räknar det som seminytt. Inkörd sten och levande sand.

Rätt många timmar för ett nystartat kar, eller?

Maxpect G2-400 160W Semi

Blått 10-12

Blått/vitt 100W 12-15

Blått/vitt/vitt 160W 15-19

Blått/vitt 100W 19-20.30

Blått 20.30-23

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lyfter tråden lite för jag har också en fråga om detta: Har Maxspect 60 och har bara en timer för på/av med auto moonlight, när karet sen är inkört så att säga med fiskar och koraller hur länge ska ljuset vara på?? Vad är optimalt eller maxtid eller har det att göra med vilken styrka på ljuset man har kanske...??:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lyfter tråden lite för jag har också en fråga om detta: Har Maxspect 60 och har bara en timer för på/av med auto moonlight, när karet sen är inkört så att säga med fiskar och koraller hur länge ska ljuset vara på?? Vad är optimalt eller maxtid eller har det att göra med vilken styrka på ljuset man har kanske...??:)

Man ska ju försöka efterlikna naturen så mycket som möjligt, jag tycker det iallafall men jag körde mellan 10-12 timmar ungefär :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mats, ditt inlägg är tänkvärt.

Vänder vi på det så har i många år saltvattensakvaristens största problem varit att kunna återskapa solljuset ( största problem var kanske att ta i då det mesta kan vara ett problem ibland :-) )

Jag säger inte att du har fel, men då inte krämen i lampan räcker till så borde väl tidskompencering vara enda lösningen.

-Jag har själv haft en Max Spect Semi 170 och har i dag en 230W semi och anser att tillväxten blivit bättre.

-För 10-12år sen körde jag 250W MH över ett 325L kar (50cm djupt) och då gällde det att vara försiktig om man bytt lampa. Antingen fick man dra ner på antalet timmar lampan var tänd och /eller sätta ett nät/raster en tid som skuggade lite tills lampan tappat lite i ljusstyrka.

-Min kompis hade ett lite längre kar på 375L ( på den tiden körde vi vanliga zooline-alu). Han körde istället 2x150W Giesemann.

En annan fundering jag haft är att många kör 400w lampor över relativt små kar (400-600L). 400-600L är ju inte små kar men i proportion till 250W över 325L så är det ju en ganska stor ökning.

-Hur klarar dessa kar sig. Ofta är de inte så mycket djupare. ( kanske 60-70cm max)

-Hur gör Butikerna?

-Hur gör Restauranger och offentliga miljöer?

-Jag har inte sett så många som släcker ner samtidigt som kvällens a´la carte bärs in. :-)

-Jag vill ha ljust i mitt kar när jag är hemma och vaken. Det prioriterar jag högre än att få bästa tillväxten på de mest krävande korallerna.

Summan av kardemumman: Det verkar som om bestyckningen av ljus mer handlar om Invånare i karet & Vad Man Gillar än "Rätt och Fel"

-ser fram emot andras ideér och tankar kring detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är jag en så'n där fåne som värnar om levande varelsers välmående, i synnerhet de vi har valt att hålla i fångenskap. För min del handlar det om att ge optimala levnadsbetingelser till djuren jag har ansvar för. Det innebär allt ifrån så bra vattenkvalitet som möjligt till rätt antal ljustimmar. Idag finns tekniken att återskapa nästan naturliga ljusförhållanden, LED-tekniken har på allvar visat vägen. Jag köper alltså inte det där med tidskompensation.

Mitt akvarium är tänt 13 timmar varje dygn (10-23). Av dessa tretton timmar är åtta vitt ljus varav fyra med full effekt. Resten av tiden har jag bara blått ljus tänt, just för att på ett något sånär naturligt sätt simulera solens båge över ett rev som ligger strax under ytan. Djuren mår bra, korallerna växer så det knakar.

Jag säger inte att du har fel, men då inte krämen i lampan räcker till så borde väl tidskompencering vara enda lösningen.

Det finns en bättre lösning, köp rätt ljus. ;)

Jag sticker ut hakan och riskerar några käftsmällar.. jag anser att om man inte vill/kan ge djuren bästa tänkbara levnadsförhållanden bör man tänka efter om man skall hålla djuren överhuvudtaget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I SOA så är solen uppe nästan 12h om dagen, av dessa så är det ca 10 som jag hade räknat till "fullt ljus", även om solen inte står allra högst på himlen.

Solens upp-och nedgång sker rätt fort.

jag anser att om man inte vill/kan ge djuren bästa tänkbara levnadsförhållanden bör man tänka efter om man skall hålla djuren överhuvudtaget.

-boxing Ska man gå efter detta är det inte många som hade kunnat hålla några fiskar då de flesta vi har är för stora för de akvarier vi har. Tar man bort "/kan" så är det en sak då jag tror att de flesta vill göra det så bra för sina djur som möjligt, men alla kan inte ha ett par på flera kubik för att tillgodose den simyta som många fiskar har i naturen.

Koraller kräver ljus, men ofta inga stora akvarier. Fiskar kräver simyta men sällan den mängd ljus som många koraller behöver.

På något vis så blir det ju oftast ett mellanting då man köper den belysning som passar karet/man har råd med/finns tillgänglig osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag sticker ut hakan och riskerar några käftsmällar.. jag anser att om man inte vill/kan ge djuren bästa tänkbara levnadsförhållanden bör man tänka efter om man skall hålla djuren överhuvudtaget.

Hur gör du detta håller du dig till en biotop och en höjdkurva? För det är väldigt svårt att efterlikna ett hav på våra 40-70? cm djup skillnad!

Hur bestämmer du vad som är bästa levnadsbestämmelser? Arter har ju som överlevnads strategi att sprida sig och hamnar då i suboptimala förhållanden. Kolla bara på våra svenska rådjur som är inplanterade (De klarar inte av extrema vintrar m.m.) Hur vet du med säkerhet att cataphylian är ifrån Indonesien eller Australien! De australiska odlas på djuparevatten än de Indoniska (Bara ett exempel)

Ditt uttalande väcker flera frågor men vi kan börja med dessa ;)

//Danielj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tidskompensering hjälper till en viss grad för landväxter och sötvattensväxter, däremot verkar det inte funka hos koraller enligt mångas erfarenhet. Med tanke på hur det ser ut på reven så skulle jag tro att maxintensiteten över enskilda delar av ett djupare rev högst rör sig om 4-6 timmar på grund av skuggningar och annat. Max det är ljust ca 12 timmar. Många erfarenheter med MH har pekat på att man måste ha ett visst klös i ljuset för att få bra effekt även vid djup krin 60 cm. Personligen tror jag det har handlat om mängden blåa våglängder och det har förändrats till en viss grad i och med T5 och LED. Min uppfattning nu är att man i början måste ta det försiktigt med intensiteten när man kör med LEd och inte glömma att det blå är många gånger energirikare än vad vårt färgseende säger. Men som Mats säger LED och ljusstyrning underlättar. För er som kör utan dimning så glöm inte att för korallerna kan 12 timmar blått vara kraftigare än 12 timmar vitt ljus!

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Till Mats: När jag läste mitt inlägg för andra gången så insåg jag att det kunde uppfattas något "skarpt" om man läste det med andra ögon, och det var inte min mening. Håller helt med att 13h full belysning är helt åt pipan och frågan är hur ens egen dygnsrytm är :-)

-Jag hoppas verkligen att vi Alla värnar om djurens bästa.

Vi har säkert med alla råkat ut för att någon korall Inte klarat sig så bra som man hoppats. Kanske på grund av okunskap i kombination med fel utrustningen.

-Som jag skrev så har jag haft samma ramp som Jonas som startade tråden och numera en 230w semi av samma tillverkare.

Jag uppfattar denna bättre för min uppsättning. Tillväxten är bättre, dock vet jag inte om jag kanske skulle kunna dra ner på antalet ljustimmar eller justera på annat sätt för att få ännu bättre trivsel i karet.

Jag tror att svårigheten för många är just själva dimentioneringen samt att det är dyrt att experimentera sig fram.

En skummare står det 500L vid hög belastning, 1000L vid låg belastning, men det är ganska få råd kring belysning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det någon här som har sett någon form av guide gällande olika former av ljuskälla ?

När det gäller T5 så borde det vara ganska lätt att ha någon form av fingervisning så länge rören täcker karet och man känner till djupet.

MH gör det lite knepigare då det inte är en mer centrerad ljuskälla och det påverkar mycket om man har ett kubformat kar eller ett avlångt med samma vattenvolym. Givetvis är djupet med en avgörande faktor.

När det kommer till LED så borde det ju finnas någon form av Snabbguide från en så stor tillverkare som tex Max Spect, men jag har aldrig sett något.

-Vill även återknyta till det jag tidigare nämnde med riktigt starka MH på 400W som inte verkar helt ovanliga.

-Var är det rimligt att använda en sådan här, när Deltec som är en respekterad tillverkare kan leverera sitt 640L -kar på 70cm djup med Lysrör.

Tankar kring ljussättnngsguider eller exemplet direkt här ovan ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att de skickar med en belysning av lysrör är nog pga flera orsaker, en kan vara estetiken, en smal ramp är snyggare och smälter bättre in i fler hemmamiljöer än en stor MH.

Lysrör i form av T5 kan fungera alldeles utmärkt med ett kar på 70cm högt glas, man får sätta mer ljuskrävande koraller lite högre upp bara.

Fiska och de flesta mjukkoraller kräver inte extremt mycket ljus för att trivas, har kört med 150W MH och 24W T5 över en kub med sidan 65cm, det gick alldeles utmärkt, fick bra tillväxt på det mesta i mjukkorallsväg jag stopapde i.

Att man inte rekommenderar tex 160W för 200L som ett exempel, är att LED är så mycket mer än W. Det gäller vilken typ av LED du använder, om du kör med eller utan linser, vilken sammansättning mellan olika färger, vad för ström du driver dem på osv.. Det är alltså inte svart eller vitt längre och "reglen" om 1W/L skall väl mer ses som ett riktmärke än regel om den ska användas överhuvud taget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den korta summeringen är att jämföra LED och LED är som att att jämföra Vanliga lysrör för hemmabruk, T5 och T8 av olika varianter.

Jag har själv haft enkla mjukkoraller med 2x 36w T8 ( i början av 90-talet) och det fungerar fint.

Det du nämner om linser på led tycker ag låter riktigt spännande. Dock verkar det inte vara några Max Spect användare som provat det ännu.

För att kommentera Lasses (som alltid) intressanta inlägg så var just det med blåljusets intenitet något nytt för mig och mycket intressant. Man kanske borde börja laborera lite med tiderna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...