Gå till innehåll

Problem med brinnande ballaster på Aqua Light Quad


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Jag skulle behöva lite hjälp med att klura ut vad som kan vara felet här.

För ett tagsedan installerade jag två ramper från Aqua Light. De kallas kort och gott för quad och har 4 T5 rör samt några LED´s som månljus.

Den första armaturen som jag kopplade in funkade och funkar fortfarande prima.

Den andra armaturen funkade inledningsvis men när jag drog ut sladdarna för att sortera och ändra om så det inte skulle vara en sådan förskräcklig sladdhärva och sen satte i dem igen så började ballasterna att brinna. Den första slog på stort med rök och gnistor innan säkringen gick för hela lägenheten. Den andra funkade i det läget och när jag kopplat ut den trasiga och startade upp igen så fjuttade den till och så dog den också.

Kontaktade Aqua light och skickade tillbaka ballasterna för analys och några dagar senare fick jag tillbaka 2 nya ballaster. Kopplade in dem till armaturen och båda två tänder sina rör. Sen tar det ungefär 3 minuter innan exakt samma sak som skedde förra gången sker igen.

Det gnistrar till rejält och all elektricitet dör i hela lägenheten då brytaren slår av. Jag kopplar ur ballasten och luktar på den. Den luktar rejält bränt.

Ballast nr 2 utav de nya funkar fortfarande och har lyst i 4-5 timmar utan att brinna upp.

Vad kan vara problemet?

Defekt ramp och egentligen inget fel på ballasterna?

Stora problem med Aqua Lights tillverkning av ballaster?

Överbelastning i elen här hemma hos mig? (borde då inte fler saker påverka/påverkas?)

Något med rören som gör att ballasterna brinner upp? (är det ens möjligt? Borde inte rören dö först isåfall?)

Vad kan det tänkas vara? Kan det vara så att jag kopplar något fel och att det påverkar ballasterna negativt? Kan det bero p.g.a. grendosan som används?

Andra saker sitter i grendosan men ingen belysning. Nu när jag tänker efter så är det nog samma grendosa som jag använde förra gången på den ballasten som brann upp men en annan på den som funkar. Kan det ha med saken att göra?

Mycket tacksam för svar för det är drygt att skicka saker till tyskland varje vecka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tände rören innan ballasterna dog helt? Kan inte mycket om rör men de kan ju varit dåliga. Har du provat granska rörens stift och så så att de inte skadats och kortslutits eller liknande?

Fungerar andra apparater i samma utag? Känner du dig vågad kan du ju plugga i en fungerande ballast i utaget som dödade... Fast börja gärna med något enklare och billigare :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Första gången jag kopplade in tände rören och de var tända en längre period än vad de var nu sist innan de brann till. Rören har alltid tänt och lyst innan ballasterna har börjat brinna.

Jag har kört rören i min gamla ramp utan problem och märkte inget när jag bytte dem. Har dock inte granskat dem jättenoga.

Jag kommer inte ihåg hur det var förra gången för nu har jag flyttat runt lite på sladdarna för att testa. Men denna gången satt den ballasten som började brinna i det sista jacket i samma grendosa som de två ballasterna som är till den armaturen som har fungerat felfritt sedan inköpet av båda två. Alltså den ballast som brann upp ikväll satt i samma grendosa som de två fungerande ballasterna och deras tajmrar.

Hade jag vetat vart man kan köpa passande ballaster så hade jag gärna testat. Vet du vart jag kan finna det??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vanliga T5 ballaster?

Tja, triton akvarium har ju från osram här: http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=517

Vill du ha billigare finns det från tyskland här: http://www.aquaristic.net/Aquarium-Lighting-Components/?force_sid=l02v13udro2kuc0er813cdavkmat69p5 ingen aning om märket men då de inte skriver ut det är det nog inte ferrari grejer... Fast de fungerar säkert bra ändå :-)

Jag har aldrig tittat i en aqua light så jag vet inte hur där ser ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är separata ballaster som sitter utanför armaturen.

Och det kom gnistor och rök från ballasterna innan säkringen slår av.

Tittade lite mer noga på ballasten nu på morgonen och tänkte igenom och över grendosan. Den grendosan som den sista ballasten som brann upp satt i har två andra fungerande ballaster med tajmrar på sig och i det uttaget där den brinnande ballasten satt, satt igår skummaren.

Jag flyttade på skummaren igår för att ge mer plats i grendosorna och skummaren betedde sig inte konstigt så då bör det ju inte vara grendosan eller kontakten i grendosan?

När jag kollar på den kontakt som finns för att sätta ihop armaturen och ballasten (en liten rund kontakt med fyra pinnar från armaturen och fyra hål i ballasten) så är det sot/bränt i ett utav hålen på ballasten. Det var samma sak med en utav de andra ballasterna som brann upp förra gången också. Dock bara synligt sot/bränt på en utav kontakterna i ett hål. Det är också den ballasten som luktar och luktade riktigt bränt.

Förra gången då båda två brann till så luktade den med sot på riktigt bränt medan den andra inte luktade särskilt mycket och inte hade något synligt sot på kontakten (men väl i när jag öppnade för att kolla). Är det rimligt att tro att det är något med kontakten från armaturen? Eller problemet ligger troligtvis i armaturen någonstans?

Har mailat Aqua light igen och förväntar mig svar under dagen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Några fler funderingar??

Testade att koppla in den ballast som funkade igår idag igen (har ingen tajmer till den ännu) satte den i samma grendosa och kontakt och den funkar som den ska.

Bör man kanske "testa" att sätta den i det jacket som den andra ballasten dog i?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...