Gå till innehåll

Egen bakgrund


kaptenen

Rekommenderade inlägg

Har en egenbyggd bakgrund som inte är riktigt klar än. Jag behöver fixa så att det finns håll till clownhotellets ventiler och utblås så nu undrar jag följande. Jag tänkte lägga på ett nytt lager och då med husfix (måste det då jag gör nya hål) och sedan använda båtlack om det funkar. Kommer det fungera med båtlack eller ska jag köra med något annat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Epotex är det enda vad jag vet som går att "måla" med för akvariebruk.

Har läst på flera ställen där folk använt golvlack och båtlack utan problem, ville bara rådfråga här då det möjligtvis kan ske någon kemisk effekt av något ämne i de olika lackerna som göra att det inte funkar i saltvatten. Lite flummigt men vill bara va på säkra sidan ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan inte så mycket om saltvatten då jag är ny på det hela men båtar kan jag en del om då man har haft träbåt ett antal år..Jag hade aldrig målat med en båtfärg och haft i mitt kar. Finns en anledning till att det sällan växer något i småbåtshamnar. Vet att flertalet hamnar runt om i sverige gjort tester och det avsöndras en hel del lacker och båtfärger i hamnarna så även om de är miljövänliga så har de påverkan på miljön i hamnarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan inte så mycket om saltvatten då jag är ny på det hela men båtar kan jag en del om då man har haft träbåt ett antal år..Jag hade aldrig målat med en båtfärg och haft i mitt kar. Finns en anledning till att det sällan växer något i småbåtshamnar. Vet att flertalet hamnar runt om i sverige gjort tester och det avsöndras en hel del lacker och båtfärger i hamnarna så även om de är miljövänliga så har de påverkan på miljön i hamnarna.

Väldigt sant det där, så jag kör nog på epotex bara för att vara på säkra sidan ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om de med båtfärg menar gelcoat så kan det funger. Nackdelen med den är bara om man använt frigolit och inte isolerat utsidan ordentligt med betong eller cement så fräter den sönder frigoliten. Två komponents epoxi är bättre ur det avseendet. använder du gelcoat så använde man förr även en top coat. Epoxin är lättare och bättre.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om de med båtfärg menar gelcoat så kan det funger. Nackdelen med den är bara om man använt frigolit och inte isolerat utsidan ordentligt med betong eller cement så fräter den sönder frigoliten. Två komponents epoxi är bättre ur det avseendet. använder du gelcoat så använde man förr även en top coat. Epoxin är lättare och bättre.

MVH Lasse

Ja har hört att det även kan räcka med endast betong/cement utan att tillsätta någon lack, för lacken är mestadels till för att göra att bakgrunden är lite glansig och att skapa ett hårt lager.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir nog att jag kör med endast cement, för det blev snyggt (tyckte jag), och sedan kommer ju diverse alger att ta över bakgrunden så det kommer ju bli mer naturligt senare, men den känns redan ganska naturlig. Nu ska jag bara se till att fixa hål åt alla ventiler (kommer nog använda tre) och till utblåset.

Nu undrar jag dock hur det kommer bli med KH-värdet? Jag kommer nog få laka ut i en vecka eller två sedan innan jag kör igång, om det nu blir farligt högt, annars kanske det kan fungera som kalkbuffert första månaden då jag inte kör vb för det är uppstart. Antagligen kommer nog inte KH sjunka så mycket då det inte finns så mycket som förbrukar det. Det kan ju iofs ge kalkalgerna en schysst start :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ardex A45 verkar funka rätt bra, jag har använt det till att tillverka lite större fraggstenar men det höjer ph´t rätt ordentligt så du bör laka ur det ett bra tag innan bruk.

//NiXoN

Det låter bra, får se om jag kan hitta det någonstans, och vad jag har förstått så kan det bli riktigt rejäla förhöjninga i KH såsom upp till 12-15 är de siffror jag fått fram som högst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...