kaptenen Postat 11 november 2011 Postat 11 november 2011 Har en egenbyggd bakgrund som inte Àr riktigt klar Àn. Jag behöver fixa sÄ att det finns hÄll till clownhotellets ventiler och utblÄs sÄ nu undrar jag följande. Jag tÀnkte lÀgga pÄ ett nytt lager och dÄ med husfix (mÄste det dÄ jag gör nya hÄl) och sedan anvÀnda bÄtlack om det funkar. Kommer det fungera med bÄtlack eller ska jag köra med nÄgot annat? Citera
Laggeman Postat 11 november 2011 Postat 11 november 2011 Epotex Àr det enda vad jag vet som gÄr att "mÄla" med för akvariebruk. Citera
kaptenen Postat 11 november 2011 Författare Postat 11 november 2011 Epotex Àr det enda vad jag vet som gÄr att "mÄla" med för akvariebruk.Har lÀst pÄ flera stÀllen dÀr folk anvÀnt golvlack och bÄtlack utan problem, ville bara rÄdfrÄga hÀr dÄ det möjligtvis kan ske nÄgon kemisk effekt av nÄgot Àmne i de olika lackerna som göra att det inte funkar i saltvatten. Lite flummigt men vill bara va pÄ sÀkra sidan Citera
Piggelin Postat 11 november 2011 Postat 11 november 2011 Kan inte sÄ mycket om saltvatten dÄ jag Àr ny pÄ det hela men bÄtar kan jag en del om dÄ man har haft trÀbÄt ett antal Är..Jag hade aldrig mÄlat med en bÄtfÀrg och haft i mitt kar. Finns en anledning till att det sÀllan vÀxer nÄgot i smÄbÄtshamnar. Vet att flertalet hamnar runt om i sverige gjort tester och det avsöndras en hel del lacker och bÄtfÀrger i hamnarna sÄ Àven om de Àr miljövÀnliga sÄ har de pÄverkan pÄ miljön i hamnarna. Citera
kaptenen Postat 11 november 2011 Författare Postat 11 november 2011 Kan inte sÄ mycket om saltvatten dÄ jag Àr ny pÄ det hela men bÄtar kan jag en del om dÄ man har haft trÀbÄt ett antal Är..Jag hade aldrig mÄlat med en bÄtfÀrg och haft i mitt kar. Finns en anledning till att det sÀllan vÀxer nÄgot i smÄbÄtshamnar. Vet att flertalet hamnar runt om i sverige gjort tester och det avsöndras en hel del lacker och bÄtfÀrger i hamnarna sÄ Àven om de Àr miljövÀnliga sÄ har de pÄverkan pÄ miljön i hamnarna.VÀldigt sant det dÀr, sÄ jag kör nog pÄ epotex bara för att vara pÄ sÀkra sidan Citera
Lasse Postat 11 november 2011 Postat 11 november 2011 Om de med bÄtfÀrg menar gelcoat sÄ kan det funger. Nackdelen med den Àr bara om man anvÀnt frigolit och inte isolerat utsidan ordentligt med betong eller cement sÄ frÀter den sönder frigoliten. TvÄ komponents epoxi Àr bÀttre ur det avseendet. anvÀnder du gelcoat sÄ anvÀnde man förr Àven en top coat. Epoxin Àr lÀttare och bÀttre.MVH Lasse Citera
kaptenen Postat 11 november 2011 Författare Postat 11 november 2011 Om de med bÄtfÀrg menar gelcoat sÄ kan det funger. Nackdelen med den Àr bara om man anvÀnt frigolit och inte isolerat utsidan ordentligt med betong eller cement sÄ frÀter den sönder frigoliten. TvÄ komponents epoxi Àr bÀttre ur det avseendet. anvÀnder du gelcoat sÄ anvÀnde man förr Àven en top coat. Epoxin Àr lÀttare och bÀttre.MVH LasseJa har hört att det Àven kan rÀcka med endast betong/cement utan att tillsÀtta nÄgon lack, för lacken Àr mestadels till för att göra att bakgrunden Àr lite glansig och att skapa ett hÄrt lager. Citera
kaptenen Postat 11 november 2011 Författare Postat 11 november 2011 Det blir nog att jag kör med endast cement, för det blev snyggt (tyckte jag), och sedan kommer ju diverse alger att ta över bakgrunden sÄ det kommer ju bli mer naturligt senare, men den kÀnns redan ganska naturlig. Nu ska jag bara se till att fixa hÄl Ät alla ventiler (kommer nog anvÀnda tre) och till utblÄset.Nu undrar jag dock hur det kommer bli med KH-vÀrdet? Jag kommer nog fÄ laka ut i en vecka eller tvÄ sedan innan jag kör igÄng, om det nu blir farligt högt, annars kanske det kan fungera som kalkbuffert första mÄnaden dÄ jag inte kör vb för det Àr uppstart. Antagligen kommer nog inte KH sjunka sÄ mycket dÄ det inte finns sÄ mycket som förbrukar det. Det kan ju iofs ge kalkalgerna en schysst start Citera
stigigemla Postat 12 november 2011 Postat 12 november 2011 RÀkna med att husfix Àr giftigt. Jag har tagit livet av en bunt malawi med det. Citera
kaptenen Postat 12 november 2011 Författare Postat 12 november 2011 RÀkna med att husfix Àr giftigt. Jag har tagit livet av en bunt malawi med det.Skulle inte anvÀnda husfix i sÄdana fall om jag inte lackar, dÄ blir det vanlig cement/betong och det verkar det som att folk har lyckats med dÄ jag googlat runt lite pÄ det. Citera
NiXoN Postat 12 november 2011 Postat 12 november 2011 Ardex A45 verkar funka rÀtt bra, jag har anvÀnt det till att tillverka lite större fraggstenar men det höjer phŽt rÀtt ordentligt sÄ du bör laka ur det ett bra tag innan bruk.//NiXoN Citera
kaptenen Postat 13 november 2011 Författare Postat 13 november 2011 Ardex A45 verkar funka rÀtt bra, jag har anvÀnt det till att tillverka lite större fraggstenar men det höjer phŽt rÀtt ordentligt sÄ du bör laka ur det ett bra tag innan bruk.//NiXoNDet lÄter bra, fÄr se om jag kan hitta det nÄgonstans, och vad jag har förstÄtt sÄ kan det bli riktigt rejÀla förhöjninga i KH sÄsom upp till 12-15 Àr de siffror jag fÄtt fram som högst. Citera
kaptenen Postat 14 november 2011 Författare Postat 14 november 2011 Jag köpte en sÀck pÄ Optimera.Kollade pÄ nÀtet, och jag har ingen Optimerabutik i nÀrheten av mig, men sedan kollade jag pÄ ardex hemsida vilka ÄterförsÀljare de hade, och dÄ kom det betydligt nÀrmare alternativ Citera
Rekommenderade inlÀgg
GĂ„ med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.