Gå till innehåll

Äntligen!


Freija

Rekommenderade inlägg

Hej allihop!

Min käre man och jag har fallit pladask för saltvatten och införskaffade för en vecka sedan vårt första akvarium på 190L. Vi är rookies båda två men ser fram emot att få skapa en vacker vattenvärld; vi är så illa däran att vi båda har en klump av lycka i bröstet! Vi har två sibiriska katter som jag är helt övertygad om kommer älska våra nya familjemedlemmar, men de får vackert iaktta på säkert avstånd ;-) Anledningen till att vi väljer att bli saltisar är att det är så ljuvliga färger och en bubblande aktivitet i alla hörn - misstänker att det inte kommer bli så mycket TV-tittande i framtiden utan kommer snarare ha näsan pressad mot akvarieglaset för att se allt som händer...

Imorgon bär det av till affären för att inhandla levande sten, sand och diverse tekniska uppgraderingar, och för att få riktigt gott om tid så tar vi lite flex på eftermidagen.

Det är superroligt att läsa alla era trådar här, vi lär oss en hel del och uppskattar såklart alla underbara bilder <3 Och, liksom de flesta andra nybörjare här, så tar vi gärna emot råd, tips och idéer :smiley9:

Lycka till med era vattenvärldar!

/Freija

PS. Såhär ser vårt akvarium ut (det blev en bild från nätet då maken spelar BF3 och det är för mörkt i vardagsrummet för att fotografera).

post-6320-14468923514473_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Piggelin, och tack för tipset om köp och sälj här på forumet :nöjd: Man kommer väl få ångra att man inte var så aktiv under biologilektionerna i skolan, men förhoppningsvis kan vi hålla allt vid liv och inte behöva pantsätta allt man äger i processen...

Ska försöka komma ihåg att fotografera i morgon när vi kommit hem med alla skatter!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och välkommen Lina, det är en spännande tid ni har framför er där ni har mycket att lära.

Jag rekommenderar att ni laddar ner detta dokument och kanske även printar ut det så ni kan ha det vid karet:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?17505-Saltvattenskemi-f%F6r-dummies-verison-1

Ett annat tips är att ni läser på mycket innan ni köper på er massa saker som ni antingen inte behöver eller måste ångra att ni köpt pga för lite vetskap om tex skötsel. Se ifall ni kan hitta ett kar som ni vill efterlikna och håll er till hur den som har detta karet har gjort det. Många är sätten att lyckas, och ännu fler att misslyckas, men med lite vilja och envishet kommer ni säkert att lyckas!

Ta även kontakt med någon i er närhet och fråga ifall ni kan få komma på besök och se hr ett fungerande kar fungerar, det brukar generera en hel del frågor och man får många svar på saker man ibland inte tänker på från början.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Genne och Laggeman - nog är det mycket saker som snurrar i huvudet nu :snurrig: Har inhandlat LS och tänkte börja fylla karet med vatten strax, sen när vi fått upp temperaturen lagom (antagligen imorgon) så blandar vi i salt. Sen börjar det roliga!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Ouscazz! Ett bra sätt att öva upp tålamodet, det är ju dessvärre inte mitt mest framträdande karaktärsdrag... :smiley9:

Yes Laggeman, vi väntar nog ett par dagar innan vi lägger i LS :) Jag läste att man, för att undvika kalkavlagringar, helst ska värma upp vattnet till minst 20 grader innan man blandar i saltet - stämmer det?

Tackar, Cheva! Snygg avatar, det blir två såna firrar sen i framtiden när vi har ett stabilt vatten - åååh va de är vackra!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stenen ligger i en förseglad kartong, inlindad i fuktigt tidningspapper - köpte den på Akvarieleasing i Sumpan. En kille som heter Tommy som hjälpte oss - mycket trevlig och kunnig!

Bifogar bilder på före och efter salt... Nu blir det till att vänta ett par dagar tills sanden löst upp sig, sen är det dags för aquascaping -dans Vår plan är att skapa som två små berg

utåt sidorna som sluttar ner mot mitten och nästan möts, har hittat en del bilder som vi använder som inspiration. Ni får se sen hur det blir :ler:

Ha en trevlig helg!

Bild 1: här har vi fyllt upp med vatten, har inte stoppat i skummaren ännu

Bild 2: här har vi hällt i den första skopan salt

Bild 3: svårt att tänka sig att någon kommer kunna leva i det här karet, ska bli intressant att se hur det ser ut om några timmar...

post-6320-14468923532483_thumb.jpg

post-6320-14468923532113_thumb.jpg

post-6320-14468923532302_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Jag hoppas du menar att saltet ska lösa upp sig och inte sanden som du skrev för det kommer nog att ta några 1000 år... Jag skulle lägga i stenen när du ser att SALTET har löst upp sig, du har mätt salthalten och du har kommit upp i minst 23 grader. Stenen kommer bara ligga och dö i kartongerna annars om du väntar i ett par dagar.. Jag skulle inte vilja vänta mer en ett par timmar med att lägga i stenen i saltvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oops ja, jag menar saltet :smiley9: Aah jag trodde man skulle vänta ett par-tre dagar innan man la i LS efter att ha blandat i saltet? Vi har 26 grader i karet nu.

Tack Knabbuziak, ingen sand förrän all LS är på sin plats!

Finns det något speciellt lim ni kan rekommendera eller bör man undvika det och istället försöka passa ihop dem så gott det går? Vill försöka bygga lite på höjden och inte bara ha en matta av LS över hela karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns lite trådar om reefscaping här, men för att enkelt summera de flesta av dem så finns det massa olika metoder.

- Du kan använda vanliga VP-rör (såna man drar kablar i i hus). Bara borra hål i stenen och skapa...

- Det finns flera olika häftmedel som man kan använda: Deltec har ett epoxy som jag själv testat med varierad framgång... Funkar inte jättebra på fuktiga ytor. Superlim (cyanoakrylat) går bra att använda, även i kombination med epoxin.

- Vanliga buntband (aka. stripes) går många gånger bra att trä direkt igenom stenen och funkar utmärkt så länge man inte använder de med ett metall-lås.

- Det finns olika sorters cement som går bra åxå, men jag tror att alla de måste lakas ur från olämpliga ämnen (minns inte vilka) innan man kan ha i några djur.

Stripes och VP-rör kommer ganska snabbt täckas av diverse alger och kommer då inte synas.

Tänk på att inte sätta ihop allt för stora delar om du kanske vill kunna flytta nån sten i framtiden eller så...

Lycka till!

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...