Gå till innehåll

Batteri backup Tunze pumpar.


rickard598

Rekommenderade inlägg

Har funderat lite över vad man behöver ha för batter som backup när man kör tunze pumpar? Kommer köra 2st 6095, som är på 21w styck, hur många timmar skulle ett 12v batt med 3,3Ah räcka? någon som är duktig på att räkna ut detta? Nån här på guiden som kör med Safety connector till Tunze pumpar?

mvh Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du kör pumparna på 12V så kommer pumparna inte att gå på full effekt, och då drar dom inte 21W längre... Låt säga att de drar 10W (en gissning) då drar de 0,8 A (10/12). Om du har 3,3 Ah så räcker det maximalt 3,3 Ah/(2*0,8 A)= 2h. I praktiken kortare eftersom spänning antagligen sjunker innan batteriet är slut. Du borde kunna hitta lämpliga bil/fritidsbatterier med betydligt mer energi.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har funderat lite över vad man behöver ha för batter som backup när man kör tunze pumpar? Kommer köra 2st 6095, som är på 21w styck, hur många timmar skulle ett 12v batt med 3,3Ah räcka? någon som är duktig på att räkna ut detta? Nån här på guiden som kör med Safety connector till Tunze pumpar?

mvh Rickard

3,3 Amp är lite för lite tycker jag eftersom det kommer räcka 1,88 timmar.

Bästa batterierna som tål cykling bäst är AGM batterier samt är läckage fria,

själv har jag ett gel batteri för MC då jag var för snål för ett AGM vid tillfället.

Annars är det ju självklart bäst med ett batteri med så mycket Ah som möjligt om man bor i riskzonen för dygnslånga strömavbrott.

Jag kör mina pumpar i intervall och vid ett ev. strömavbrott så går på det viset bara en pump så ett MC batteri på 20 Ah i ditt fall skulle klara 11,43 timmar.

Sedan är det viktigt också att du har en batteriladdare som klarar underhållsladdning samt att den så fort strömmen kommer tillbaka återtar sin gamla inställning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...