Daniel Postat 19 februari 2005 Postat 19 februari 2005 hej, nu är det så att av min egen dumhet hade jag inget skydd vid skummarens cirkulationspumpens vatteningång. Idag köpte jag två små clownfiskar och den ena blev insugen i cirkulationspump för att sen hamna inuti skummaren LEVANDE.nu har jag byggt ett litet skydd av korken på en pet-flaska Clownen är skuren bakom ögonen, den simmar lite konsigt (jag antar attdet måste vara lite som att åka en extrem berg och dalbana att hamna ien skummare), jag hoppas att den överlever natten.mina frågor är: är det plasten på korken på petflaskor saltvattensäker?kan akvariet stå utan skummare i en natt då silikonen (som jag kommeratt använda för att sätta fast korken) skulle stelna, eller i så fallhur snabbt kan jag stoppa in en silikonerad grej i vatten? Citera
petrol Postat 19 februari 2005 Postat 19 februari 2005 Akvariet klarar sig säkert alldeles utmärk utan skummar någon dag. Citera
Daniel Postat 19 februari 2005 Författare Postat 19 februari 2005 bra, nu håller jag bara tummarna för min lilla clown, tack för det snabba svaret. Citera
MichaelE Postat 19 februari 2005 Postat 19 februari 2005 När jag siliconerade om ett av mina kar så fick jag rådet att vänta i 5-7 dagar bara för att vara på säkra sidan, men det rörde ju stora mängder silicon(tar rätt mycket att siliconer om ett 650l) och inte en liten "klick" som i det här fallet. Citera
Linnex Postat 19 februari 2005 Postat 19 februari 2005 En dag låter lite. Normalt härdar siliconsträng ca 1 mm/dygn. Citera
Daniel Postat 19 februari 2005 Författare Postat 19 februari 2005 jag sket i silikonen, jag hittade en rund film behållare som passadeperfekt till uttaget, sågade hål i den och monterade skummaren igen.clownen har inte klarat sig, tycker det är synd om den andra som simmar runt själv.. kan köpa några till imorgon.jag tar tillfället för att ställa en till fråga.min salarius har blivit tokig. Den verkar "arg" (simmar runt medryggfena uppe), går nära glaset och slår på den såsom den villeattakera någon/något Ibland "skallar" han glaset riktigt ordentligt.Ser den sig själv i spegel eller? finns det valium för fiskar?? Citera
stigigemla Postat 19 februari 2005 Postat 19 februari 2005 Silikon härdar ungefär 5 mm per dygn inomhus(20 grader) i hög luftfuktighet. Limmar man ett akvarium så går det att fylla efer 24 timmar om man ställer en skål vatten eller en fläkt i det. Med 26 graderoch 50 - 60 % luftfuktigheti akvarierummet som jag har har jag fyllt akvarier efter 15 -16 timmar utan problem men jag har också sett akvarier som kommit från fabriken med lastbil där silikonet var mindre härdat. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.