Gå till innehåll

Enkelt LED bygge!


_Manne_

Rekommenderade inlägg

Visst kan du det Larry, men frågan är om inte smalare rör är mer effektivt. Jag tänker mig mindre dimension som luften ska passare, dvs du får en högre hastighet på luften, bättre kylning.

Finns det vanliga ventilationsfläktar som är så små?

Kör istället 3st 30x30-rör, sätt dit en 80 eller 92mm fläkt ovanpå, blir säkert billigare, om man inte har röret redan, och säkert snyggare med. :)

jag tänkte precis tvärtom att ett större rör skapar mindre tryckfall så att lufthastigheten hålls uppe.

Som sagt snyggt behövs inte:):):)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tänkte precis tvärtom att ett större rör skapar mindre tryckfall så att lufthastigheten hålls uppe.

Som sagt snyggt behövs inte:):):)

Det behövs inte mycket fart på fläkten för att kyla röret, men jag skulle tro att du får en högre kyleffekt om du använder smalare rör, bara min tro. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det behövs inte mycket fart på fläkten för att kyla röret, men jag skulle tro att du får en högre kyleffekt om du använder smalare rör, bara min tro. :)

Ja du kan ha rätt av den enkla anledningen att mindre och flera rör har mera metall som kan kylas ner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bahaus har en standard profil som är 50 * 20 som funkar väldigt bra. Där kan man fälla in en 50 fläkt mitt på. Om du sicksackar led:en så får du plats med många. Jag kör på 500 mm med den profilen och en 50 mm fläkt gåendes långsamt totalt 28 watt (4 sk tio wattare körda på 700 mA,)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min magkänsla säger att man ska sikta på mindre fyrkantsrör så värmen kan vandra ifrån chipen upp på kanten snarare än mot nästa chip istället.. < om nu detta förklarar vad jag menar..

Sen mitt nästa tips är att sätta fläkten i mitten än på en kortsida , luften kan bli hemskt varm i "andra" änden annars skulle jag gissa.. Återigen min magkänsla som talar..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

För nyfikna så kan jag informera att kylningen funkar utmärkt (fyrkantsrören) , rampen blir svagt fesjummen enbart.. Så man hade tveklöst kunnat utöka antalet chip.

Så hoppas denna tråd har varit lite inspirerande för dom som tvekat att prova på o DIYa.

Min plan här nu är att jag har påbörjat att byta ut driversen som körde dessa LED o komma igång med ett CAT drivkort som jag ska BETA testa lite tillsammans med en Ghl styrning , så nu faller det bort lite från Topicen o blir genast lite mer avancerat att jobba med.

CAT Kortet kommer från Janne här på guiden som pulat ihop en 16 kanalig sak..

Det som hänt hittills är att jag har 4 slingor med 6 chip i varje som drivs med CAT kortet och en nätdel från Kjell o Co. , styrningen sker med ghl via jannes ghladapter kort.

Yttligare 2 nätdelar ligger i låda på väg till mig från china typ.

Det ser mycket lovande ut o jag hade önskat att jag hade haft dessa kort innan jag byggde huvudrampen , men så var inte fallet..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...