Gå till innehåll

Enkelt LED bygge!


_Manne_

Rekommenderade inlägg

Tänkte bara ge lite insperation på ett snabbt hemmabygge av LED ramp.

Flänsen är köpt på bauhaus , vanlig 30*30 fyrkantsrör. Två styck 1m som jag sen delat på mitten till fyra 50cm bitar.

Skruvade ihop dom till ett block.

d5721bac-fc1c-a5a5.jpg

Uppe på flänsen gjorde jag ett 11cm stort runt hål för en 12cm fläkt.

Var absolut det som tog längst tid.

d5721bac-fca6-ecc9.jpg

Borrade även fyra hål för upphängningen.

d5721bac-fcde-aa80.jpg

Y-hänget kommer från rapidled , mycket smidigt för 10 dollar.

Sen var det att dra igång att montera chip.

I mitt fall så börjar jag med två strängar med 10 chip i varje. En Royal blue samt en blandad vit.

d5721bac-fd90-dbc4.jpg

Här sitter alla chipen limmade och löddade med 40 graders linser. Allt från rapidled.

Anledningen att dom är placerade som dom är , är för att jag ska kunna bygga ut rampen vid behov.

Har två dimbara drivers , en driver den blå slingan och den andra driver den vita slingan.

Sen har jag en svart klump som driver fläkten.

Det var det hela.. Tog någon timme igår kväll att bygga.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag kört med "smala" linser dvs 40 grader för att undvika spillljuse som går utanför karet.

d5721bac-0093-af20.jpg

En mätning med en PAR mätare model apogee visar ..

d5721bac-0101-f48a.jpg

Mätt ca 48 cm från ljus källan i luften.

Det mesta bör växa :):):)

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Väldigt elegant lösning med lättillgängliga komponenter! Snart kan alla bygga en LED-belysning... :)

Missade: Hur gör man lättast ett sånt stort hål som går över flera profiler?

I mitt fall körde jag med dremel och sticksåg med metallblad..

Dremelen kan du använda i fräsa ut cirkeln sen sågade jag bort dom bitarna dom skulle väck.. Finns säkert smidigare lösningar.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är materialkostnaden för bygget, inkl. allt?

Ca 1600 kr totalt..

Alu profilerna kostade tot 198kr , fläkten kostade 99kr resterande kostnad är rapidled beställningen.

Nu räknade jag på två dimbara drivers à 34 dollar st. Som Kan driva 13 led stycket.

Vill man komma undan någon hundring så kör man med ej dimbara.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det ingen separat kontroller som går att köpa?

Jo faktiskt , rapidled säljer en enkel variant för sol uppgång/nedgång tex.. Om jag mins rätt klarar den tre kanaler med tre driver på varje kanal..

En basic variant som verkar funka bra.. Prislapp 59 dollar om minnet stämmer.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror du man kan göra denna ramp större med mer fläktar, ex 40*115cm, eller måste man ha väldigt många fläktar då? Tänkte till mitt nya kar för att komma undan lite billigare? Eller får jag problem med värme?

Är helt övertygad att det går o göra i större format.. Hänger lite på vilka profiler man kör med..

Ang fläktar så finns det vettiga att köra med så det är nog inte det första man skulle höra i förhållande till allt annat i karet som brummar!

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror du man kan göra denna ramp större med mer fläktar, ex 40*115cm, eller måste man ha väldigt många fläktar då? Tänkte till mitt nya kar för att komma undan lite billigare? Eller får jag problem med värme?

Det går nog utmärkt som Manne skriver, Kör du med 40mm profil och fläktar som är 10mm tjocka så kan du få till det riktigt snyggt. Kapar man ner i profilen och kör med lite tunnare fläktar så kan man få till det ännu snyggare, ifall rampen ligger ovan karet tex.

anledningen till 40mm profil är att du köper 8st 2m längder, kapar på mitten så får du en ramp på ca 100x40cm, sen drar du dit 4st 100mm fläktar typ dessa: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=335622 ifall du inte vill göra rampen för hög, alternativt drar du dit två stycken 200mm fläktar som löser kylningen. Tex: http://www.inet.se/artikel/6308700/antec-big-boy-200mm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Manne

Tack för initiativet till en inspirerande tråd! Skall bygga till min befintliga lysramp, en Aquamedic 150W MH, med vita led-lampor hade jag tänkt. Jag har ett kar med måtten 100Lx60Bx55H och undrar om du tror att den vita slinga du har skulle räcka för mig? Sen tänkte jag höra var du har beställt dina lampor?

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som Laggeman skrev..

Rapidled är www.rapidled.com , han som har webshopen heter Mike ,

Bara maila via kundtjänst där så får du tveklöst hjälp..

Men åter till dig.. Om du kör en Mh så är det "roligare" att komplettera med Royal Blue dioder.. , ger ett härligt ljuse.

Men som du vill verkar det som du har lite ? Ljuse , har du en Mh eller är det två lampor i rampen ?

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Senaste

Rampen är upphängd nu och jag kan säga att 40 graders linserna känns riktigt tajta när man ser ljusbilden, rampen skulle kunna hängas riktigt högt utan att det blir massa spill ljuse..

Kommer nog att bygga på lite fler chip yttligare för att täcka av ett större område sen.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ursäkta en dum fråga,,,, men mitt kar är inbyggt, o ja skulle vilja börja byta ut mina T5 till LED.

Det kan se hur ut som helst. Därför vill ja gå så enkelt som möjligt tillväga.

Kan man ta ett 70/70 rör 125cm långt o sätta en "pax" i änden som suger/trycker, och limma på 20-30st 3W LED på röret?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst kan du det Larry, men frågan är om inte smalare rör är mer effektivt. Jag tänker mig mindre dimension som luften ska passare, dvs du får en högre hastighet på luften, bättre kylning.

Finns det vanliga ventilationsfläktar som är så små?

Kör istället 3st 30x30-rör, sätt dit en 80 eller 92mm fläkt ovanpå, blir säkert billigare, om man inte har röret redan, och säkert snyggare med. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ahhh ja ställer någon fråga till:)

Finns det någon undre gräns när man beställer från t.e.x rapidled där man slipper moms/tull ??

Hur mycket brukar ni räkna med i frakt/tull/moms om man beställer grejer för 150 USD?

Kan det finnas vinster med att beställa "fler" mindre paket?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...