Gå till innehåll

Elförbrukning


SimonW

Rekommenderade inlägg

Hej,

Jag har tidigare haft sötvattensakvarium och skulle nu vara intresserad

av att starta ett saltvattensakvarium. Jag funderade lite på kostnader

och hur mycket el ett 450 liters saltvattensakvarium förbrukar. Det

kan ju förstås vara svårt att säga eftersom det beror på typen av utrustning

men ett riktigivande värde skulle vara trevligt. Någon som vet?

Mvh,

Simon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rickard, vad kostar din burk i månaden? Vad har du för mått på den? Funkar bra med dom mest ljuskrävande koraller?

Har inte räknat på allt bara på elen. Måtten är 120*80*60 (l*d*h). Just nu har jag bara 2 koraller ganska nystartat men jag har en acropora nära botten och den växer iaf.

Efter en snabb huvudräkning så stämmer 10 000 i el om året rätt bra för min burk på 840l.

Okej, jag sa inte att de inte kunde stämma ;). Självklart beror de på hur mycket teknik man har å så vidare. Tog mitt bara som exmpel då jag själv kolla upp det i helgen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok! Men bara elen? Har nämligen nästan samma storlek på mitt nya kar och kommer köra 6*54 och 2*39 t5

Har inte räknat på allt bara på elen. Måtten är 120*80*60 (l*d*h). Just nu har jag bara 2 koraller ganska nystartat men jag har en acropora nära botten och den växer iaf. Okej, jag sa inte att de inte kunde stämma ;). Självklart beror de på hur mycket teknik man har å så vidare. Tog mitt bara som exmpel då jag själv kolla upp det i helgen.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Edward: vet inte om du kör LED, men om du inte gör det, vad skulle kostnaden bli med LED??

Kul och se vad man spar i el förutom rören...

Jag kör med delvis LED (300W) + 400W t5, Så hur mycket man skulle tjäna på att byta ut mot LED beror ju lite på vilken ljusmängd man siktar in sig på. LED är dyrt i inköp men ger bra ljusmängd och då kanske man inte behöver gå upp lika mkt i Watt om man jämför med t5.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker inte man ska stirra sig blind på elräkningen har i mitt hus en elräkning på 1300kr i månaden medel totalt utslaget per månad och år, karet som är på 1125L står för en väldigt liten del av den elen ca 300kr.

Själva elföbrukingen är den lilla kostnaden det är de fasta avgifterna som är tokhöga.

Allt hänger på hur mycket teknik man ska köra osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren, definitivt en aning avskräckande (men hälsosam) läsning.

Verkar nog vara en rikemanshobby-kung

Förbrukningen står så klart i relation till hur stort kar man har och vad man väljer för pumpar, belysning osv.

Det finns tex skummarpumpar som drar 15W och det finns de som drar upp emot 60W, så det hänger lite på val av teknik. Belysningen är ett bra exempel. Jag gick från en 400W MH med lampkostnad på mellan 600-1000 om året till LED på drygt 200W med obefintlig utbyte av lampa på många år framöver, med bibehållen ljusstyrka. Sen kan man ju aldrig svära sig fri från att fläktar eller nätagg lägger av efter ett tag så klart, men väljer man rätt från början och inte köper "första, bästa" utan tar sig tid och planerar och funderar så man slipper köpa om saker så behöver det inte kosta skjortan.

Att kalla det rikemanshobby tycker jag är helt fel då det finns kan som klarar sig på minimal tillsyn och inte behöver kosta mer än sötvattenskar, sen finns det ju extremfallen på flera kubik som har en högre driftskostnad pga tillsatser för att hålla stora mängder koraller i form.

Det handlar lite om vad du vill få ut av hobbyn. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren, definitivt en aning avskräckande (men hälsosam) läsning.

Verkar nog vara en rikemanshobby-kung

Neeeej.. Inte nån rikemanshobby. Jobbar som sjuksköterska, frugan är hemma å vi har 3 små barn. Funkar hur fint som hellst. Lägger inga större summor på el. Har du lite tålamod kan du köpa på dej begagnade grejjor till bra pris utan att bli skinnad. Det som jag känner har kostat mest är när jag var för ivrig i början och köpte koraller som dog pga omoget akvarie eller svajjiga värden. Körde med diskus innan, och det var min själ inte gratis det heller..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Neeeej.. Inte nån rikemanshobby. Jobbar som sjuksköterska, frugan är hemma å vi har 3 små barn. Funkar hur fint som hellst. Lägger inga större summor på el. Har du lite tålamod kan du köpa på dej begagnade grejjor till bra pris utan att bli skinnad. Det som jag känner har kostat mest är när jag var för ivrig i början och köpte koraller som dog pga omoget akvarie eller svajjiga värden. Körde med diskus innan, och det var min själ inte gratis det heller..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det är ju sant, kan vara en idé satsa på begagnat. Tycker bara att saltvattensakvarier verkar spännande och så levande.

Har haft malawiciklider förr men saltvatten har varit något som man drömt om men inte riktigt vågat sig på.

Och ett akvarium som håller 25-26 grader + direkt värmestrålning från belysningen borde ju dra sitt strå till stacken

i en eluppvärmd lägenhet precis som Reuben skrev.. det gör ju även glödlampor i vårat Nordiska klimat fastän de idag i huvudsak klassas som miljöbovar..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta en titt i köp&sälj. Har för mej att det tex finns ett riktigt fint system i Ljungby (vet inte var du bor) på ca 300 liter komplett för 5 papp, om det nu finns kvar. Bara skummaren i den annonsen ligger på 7-8000 i nypris..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...