Gå till innehåll

360 liter, styrka i golvet?


darkis

Rekommenderade inlägg

Gissade det, snickare brukar läsa lite otydligt ;)

Kan väl bara säga att jag fram till för en vecka sedan jobbade med trägolv mot proffs kunder.. Numera säljer jag friluftsutrustning :) inte helt tråkigt det heller!

Hur han än väljer att göra med karet så tror jag nog att golvet kommer hålla, inte så hög belastning.

// Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 79
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

OM det är lumppapp på betong, och sedan denna parket har du nog det mest tåliga man kan ha...

Helt underbart egentligen. Önskar man hade något liknande...

har betong men med cc 40 reglar som är ca.1-3 cm höga och jag försöker intala mig att det är inga problem :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Det blev så att jag satte akvariet direkt mot parketten. Har valt att placera akvariet så att parketten fungerar som reglar.

Nu till en fråga innan jag fortsätter mitt saltvattensprojekt... jag trodde att golvet skulle sätta sig lite och jämna ut för mer vågrätt, då akvariet är fyllt ser jag följande på vattenpasset (uppmätt på ramen över akvariet, samma som i golvet)

Bild 1: Ena kortsidan (kortsidan bärande vägg för akvariet)

Bild 2: Andra kortsidan

Bild 3: Långsidan.

Vad tror ni, är det acceptabla värden eller bör man försöka kila upp akvariet? det finns inga justerbara ben.

Med vänlig hälsning

/Fredrik

post-5119-14468923780969_thumb.jpg

post-5119-14468923780639_thumb.jpg

post-5119-14468923780804_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!Jag blir osäker på det hela, som det stog i en annan tråd, man vill sova gott på natten!Jag har köpt en mdf skiva, jag planerar för 8 ben, 3 på varje kant och 2 i mitten, det är på kanterna akvariet lägger nästan all tyngd.Krauta hade tyvärr inga vettiga ben, har någon förslag på korta knubbiga ben som är justerbara? Ska ta en bild på akvariet sen, det är jättefint:-)Mvh/Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Det blev så att jag satte akvariet direkt mot parketten. Har valt att placera akvariet så att parketten fungerar som reglar.

Nu till en fråga innan jag fortsätter mitt saltvattensprojekt... jag trodde att golvet skulle sätta sig lite och jämna ut för mer vågrätt, då akvariet är fyllt ser jag följande på vattenpasset (uppmätt på ramen över akvariet, samma som i golvet)

Bild 1: Ena kortsidan (kortsidan bärande vägg för akvariet)

Bild 2: Andra kortsidan

Bild 3: Långsidan.

Vad tror ni, är det acceptabla värden eller bör man försöka kila upp akvariet? det finns inga justerbara ben.

Med vänlig hälsning

/Fredrik

[ATTACH=CONFIG]67539[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]67540[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]67541[/ATTACH]

Lutningen på gavlarna är det åt samma håll då kan du vara lugn

men är dom åt olika håll skulle jag inte ha akvariet med vatten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som christer skrev, lutar dom åt olika håll ska man oroa sig, egentligen gör det ju ingenting om man har ett lutande kar, lite grann men de får inte "vrida" sig, då kan en ruta spricka lätt. försök kolla om golvet satt sig genom att kika på golvsockeln (kan bli springa där om golvet sjunker) Hur länge har du haft det vattenfyllt nu?

mvh Rickard.

ps. Min första natt när jag ställde in nya karet blev ganska sömnlös :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Jodå, jag har mätt på flera håll. Lutningen är nästan exakt konstant, men en liiiten skillnad (typ 0,5 - 1 m.m. i höjd) mellan dom två sidorna), jag misstänker det ger en viss spänning på glaset, utöver att det lutar lite.

Den här tråden har verkligen farit lite fram och tillbaka men gissningar, fakta, spekulationer, m.m. men förhoppningsvis har någon hjälp av det i framtiden också.

Just gällande ben, är det någon som sett några ben runt 5 - 15 cm höga, samt rätt tjocka och justerbara?

Jag har kollat k-rauta, claes ohlson efter ben, inget där än. Ska fortsätta leta, tips mottages tacksamt. :)

Trevlig vecka allihoppa och återigen tack för alla svar som strömmar in.

Med vänlig hälsning

/Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svårt att svara på..

Är det ett ram akvarium?

Sitter så fall ramen 100% rakt monterad?

Är det ett helglas, är så fall glasen helt rakt skurna/ limmade?

-Det är mycket gissningar och "egna spekulationer" i denna tråden.

Jag har alldrig sett ett akvarium som är limmad i en sned ram

samt ... visst kan man skära någon ruta snett men att det skulle visa sig med vattenpasset ..... hur tänkte du nu

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svårt att svara på..

Är det ett ram akvarium?

Sitter så fall ramen 100% rakt monterad?

Är det ett helglas, är så fall glasen helt rakt skurna/ limmade?

-Det är mycket gissningar och "egna spekulationer" i denna tråden.

Finns ett par faktorer som gör att en sned glasskiva är obrukbar då man inte får ihop konstruktionen

men om du tror annorlunda kan väl du göra en 3D ritning så jag förstår

men vad vet jag som bara tillverkar ca 1000 akvarier om året;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Christer.

-Du må säkert vara duktig på att bygga akvarium, men ödmjukhet har jag sett i flertalet trådar kanske inte är din starka sida.

Jag har själv haft ett Zooline-kar där aluminiumlisterna i ovankant inte legat helt sammantryckta i ena inre hörnet på grund lite fel vinkel på just den övre listen på kortsidan och gav ett liknande fenomen.

Vad det gäller ditt andra inlägg så räcker det väl att du lyckats göra 2 perfekta 90 graders hörnor i nederkant på en sidoruta och fått vinklarna 89 & 91 grader i överkant på samma ruta. Det gör att denna sidoruta ligger lite högt i ena sidan och lite lågt i den andra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom foten är min så kan jag säga att det finns sådana, tror till och med att de finns på IKEA.

En "plugg" med taggar man bankar ner runt ett borrat hål för foten. Vet inte vad de heter, men då det verkar finnas en drös hantverkare här så kommer säkert namnet fram så småningom. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Nu har jag äntligen hittat något som kan passa...

vad tror ni om följande

Bild 1: Rejäla beslag skruvas på skivan. Den är gängad M8 i mitten. Tänk er att skruven är den tilltänkta gängade foten (ska köpas på annat håll)

Bild 2: Foten skruvas på plats i gängan så mycket som det behöver justeras. Då det är färdigjusterat drar man ner muttern mot beslaget för att fixera och hjälpa till med lite av tyngden (beslagets gänga är inte speciellt djup).

Foten kommer inte heller sticka upp sådär mycket utan vara kortare.

Tänker jag rätt? Det gör mig inget om det blir överdimensionerat, då sover jag gott iaf.

Mvh

/Fredrik

post-5119-14468923794543_thumb.jpg

post-5119-14468923794381_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har själv haft ett Zooline-kar där aluminiumlisterna i ovankant inte legat helt sammantryckta i ena inre hörnet på grund lite fel vinkel på just den övre listen på kortsidan och gav ett liknande fenomen.

Denna ojämnhet är helt försumbar

Vad det gäller ditt andra inlägg så räcker det väl att du lyckats göra 2 perfekta 90 graders hörnor i nederkant på en sidoruta och fått vinklarna 89 & 91 grader i överkant på samma ruta. Det gör att denna sidoruta ligger lite högt i ena sidan och lite lågt i den andra.

Nu skojar du menar du på fullt allvar att en Glasmästare skulle råka skära en ruta sned o sedan fulländas det med ytterligare en sned ruta åt andra hållet

tror att det är lättare att vinna fem miljoner på trisslotter ...... hursomhelst så kommer det en längsgående glaslist i överkant som styrs av dom andra listerna så detta skulle inte funka heller

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Är det någon som känns vid om en sån här lösning skulle funka?

(kan man således hitta någon form av metallbricka som ska fästas på trä, med en upphöjd gänga att skruva fast tassar på)

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/attachment.php?attachmentid=63539&d=1317931184

Med vänlig hälsning

/Fredrik

Dessa gillar jag sätt dit 8st så blir vikten per fot ganska behaglig

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Så här har lösningen blivit efter att lyssnat på vad ni tycker jag ska göra, och vad jag inte ska göra :)

Köpte islagsmutter M10 samt fötter M10 som är helt släta i botten, passar perfekt till parkett eller vad som helst man är rädd om antar jag.

Bild 1: Innan något är islaget kollade jag hur det skulle se ut. Och för er som undrar, akvariet vilar på kortsidorna endast.

Bild 2: MDF skivan målad med grundfärg och sedan högglansig färg som jag fick rekommendation från en färgbutik för.

Bild 3: Skivan liggandes på golvet. Jag provade ställa min vikt på den yttersta foten (dom två i mitten har än så länge ingen kontakt med golvet). Eftersom jag väger 80 kg borde detta bli en väldigt stabil lösning. För säkerhetsskull har jag gängat på en M10 mutter, samt lagt en M10 Bricka över. Då fötterna är justerade rätt kommer jag dra åt muttern lite lätt så att även brickan hjälper till med vikten och inte endast islagsgängan.

post-5119-14468923875049_thumb.jpg

Beslagen köpte jag på www.theofils.se, deras butik tar emot privatpersoner också, även om dom beskriver sig att dom vänder sig mot företag. 12 ben och 18 islagsmuttrar för 160 kr.

Mvh

/Fredrik

Mvh

/Fredrik

post-5119-14468923874671_thumb.jpg

post-5119-14468923874872_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...