Gå till innehåll

360 liter, styrka i golvet?


darkis

Rekommenderade inlägg

Den skivan från Ikea är inte massiv.. Det kommer att gå åt skogen.. "bänk" skivan kommer att knyckas ihop med kaserat kar som resultat..

Det jag menar är att orginal bänkens fötter kommer att sjunka in i "bänk" skivan.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 79
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hej! Någon som kan ge tips/länk till en prisvärd hållbar skiva, gärna färdigbehandlad, som kan bära en möbel med måtten 130 cm x 50 cmIkeas skiva i massivt trä är bara 126 cm, nästa storlek var för stor och blir rätt dyr att kapa.Mvh/Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag återgår till första frågan, jag skulle gissa på att du har ett ventilerat golv typ nivell eller liknande, det kan du se på hur socklarna ser ut, om det finns ventilationskanaler i dom eller om dom är monterade med mellanrum mot väggen, finns även ventilerade golv med mekanisk ventilation.Köper inte teorierna med träreglar i en nybyggd lägenhet med betonggolv, enda anledning att ha en luftspalt mellen parkettgolv och betong är för att ventilera och då använder man inte ett organiskt material.Att lyfta en klickgolvsplanka är inget jag rekommenderar heller om du inte vet exakt vad det är för typ av klick! Är det nyproducerat 2008 så är det förmodligen en kährs comodo (om det är tre stavs ek) eller en tarkett salsa eller en forbo som ligger på golvet, alla har olika klick och tas isär på olika sätt, om inte klicken är bortslagen på sista raden och limmad!Kolla du med föreningen hur konstruktionen ser ut, sen kan jag bara instämma med alla andra om valen av skiva under ;)// Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Totalt meningslöst med skiva under bänken då akvariet är ganska litet o det blir problem om du dräller en deciliter vatten mot skivan kommer kapillärkraften göra en fläck stor som en fotboll mellan skivorna .... men det ser du inte förrän du river akvariet

ställ bänken direkt på golvet o se till att det går att torka vattendroppar lätt

lycka till med projektet-Tummen upp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Christer har rätt, jag tror också på att strunta i skivan, men det beror på hur benen på bänken ser ut, få ben ger ju högre tryck på varje ben.. Men kolla hur golvet är uppbyggt, det troligaste är att det ligger direkt på plattan och det är någon klåpare som lagt dubbla lager foam för att jämna ut någon ojämnhet vid din bokhylla :) Sen är det långt ifrån alla flytande parkettgolv som tål "belastningen" av ett akvarium eller annat tungt typ bokhylla/piano Klickfogen är för dålig på dom flesta golv och orkar inte hålla emot "draget" när det låses fast av något tungt.// Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir inga problem om man dräller en deciliter mot skivan.. Har skivan i köket diskbänk. Ligger mycket vatten hela tiden iprincip.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Skivan skiter man nog i om den blir skadad, men kapillärkraften drar in vatten mellan skivan och parkettgolvet och parketten tål inte vatten någon längre stund.. :smiley9:

// Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns Plus & Minus i alla ändar även om vissa målar fan på väggen och förkastar vissa ideer utan ha läst grundfrågan i tråden.

Sune, ditt inlägg om flytande golv var en intressant och helt ny infallsvinkel.

Vad det gäller Christers klara syn på saker så tror jag att jag föredrar risk för spill med en liten risk för kapilärverkarn, före ett vält akvarie på grund av att benen hamnat fel i förhållande till reglarna i golvet.

Själv satte jag kofoten i 50år gammal fiskbensmönstrad parkett med frise och slängde ut skiten för att lägga italiensk klinker i hela lägenheten:-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej på er!

Jag kommer nog dra en tun sträng silikon längst med skivan. Jag misstänker att den dag jag vill ta bort akvariet så kan man nog skrapa bort silikonet utan något större besvär..?

Den här tråden tog verkligen skruv, tack alla som orkar engagera sig i frågan :-)

Mvh

/Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skiva tycker jag är onödigt. Tänk soffa. 3 st 100 kg killar som sätter sig i en soffa med 4:a fötter.... Eller ett badkar med ett par hundra liter vatten.

Jag hade antingen lagt en platta under varje fot, eller lagt u-balk eller vanliga trä reglar tvärs bärlaget som ställningen sedan står på för att fördela ut trycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om det är ett laminat golv så rör dom sig inte alls lika mycket som ett riktigt stavparkett golv, så har svårt att tro att det kommer spricka i golvet där, har haft kar stått på laminat utan åverkan på det golvet..

Christer har rätt, jag tror också på att strunta i skivan, men det beror på hur benen på bänken ser ut, få ben ger ju högre tryck på varje ben.. Men kolla hur golvet är uppbyggt, det troligaste är att det ligger direkt på plattan och det är någon klåpare som lagt dubbla lager foam för att jämna ut någon ojämnhet vid din bokhylla :) Sen är det långt ifrån alla flytande parkettgolv som tål "belastningen" av ett akvarium eller annat tungt typ bokhylla/piano Klickfogen är för dålig på dom flesta golv och orkar inte hålla emot "draget" när det låses fast av något tungt.// Danne
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om det är ett laminat golv så rör dom sig inte alls lika mycket som ett riktigt stavparkett golv, så har svårt att tro att det kommer spricka i golvet där, har haft kar stått på laminat utan åverkan på det golvet..
Fast nu är det ju en ekparkett vi pratar om, inte ett laminat golv, det blir lite att jämföra äpplen och päron!Fast ett laminat golv läggs med samma toleranser som en lamellparkett, även om det är sant att det inte rör sig lika mycket, men jag har sett otroligt många laminatgolv som släppt i fogen, framförallt billiga laminatgolv som rest sig i skarvarna när det har kommit fukt/vatten när man skurat :)

Snart kan vi börja med leken "gissa yrket på forummedlemmar?" ;)

// Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...