Gå till innehåll

Väntans kar


Bekolsyra

Rekommenderade inlägg

Kunde inte hålla mig längre.

Har ett 300 liters som finns i Skåne, själv så befinner jag mig i Kalmar och läser sista året på min utbildning, därför vill jag inte starta mitt stora kar då det lär bli flytt under sommaren.

Jag har ett litet Aqua El kar på 30l. Ut med det gamla in med det nya. Sötvattensfiskarna åkte igår och så fort det var tomt så blev det rengöring. Idag så har jag blandat in saltet och så fort det hade löst sig så for jag iväg och köpte lite sten. Så fort stenen var på plats så hällde jag i levande sand. Med andra ord så tittar jag just nu på den vackraste sandstormen jag sett. Grumligt är förnamnet.

Jag kör på low-tech, riktigt low-tech. Nu snackar vi 11W lampa och kass cirkulationspump, så jag får anpassa innevånarna till detta. Det blir lite knappar och dylikt som inte fordrar så mycket ljus.

Ska försöka ta en bild till när stormen lagt sig.

-Oskar

P.S. tips och tricks uppskattas alltid.

post-5798-1446892376712_thumb.jpg

post-5798-14468923766924_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 64
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Är det bättre så här?

post-5798-14468923772755_thumb.jpg

Ska försöka hålla nere ljuset lite nu i början så att man inte tappar suget av att bara titta på mossiga alger hela tiden.

Nu så finns det 1 Putsarräka, 1 Turbosnigel och 1 Eremitkräfta.

Den levandestenen jag petade ned var sprudlande av liv. Massor med små sniglar och små ormsjöstjärnor, och en del knappar som AlexCarina påpekade kunde finnas.

Nu ska jag gå och stirra mig blind ett par timmar framöver.

-Oskar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var hos Ricke idag. Han sade i lördags för en dryg vecka sedan att jag skulle dra igång mitt kar och att jag sedan kunde få lite fraggar. Sagt och gjort, nu sitter jag hemma igen med ett par riktigt trevliga koraller som skall sättas på plats imorgon.

Ricke gav mig bl.a.:

Euphyllia paraancora

Montipora delicatula

Någon slags tjusig stjärnpolyp

samt en knapp på någon typ av zooantus.

Ska se till att lägga upp en bild av de små liven imorgon när de är på sin rätta plats.

Snart så kan man säga att man har mer än en typ av koraller.

-Oskar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Walle..

Den blå LEDen fick t.o.m. min tjej att säga att det var fint, lyfter verkligen de få färgerna som finns.

Har en liten fundering:

Tänkte fixa en putsarräka till efter nyår, så att karet hinner mogna lite grann. Är detta en klok idé på det lilla karet?

Dessutom vill jag ha lite liv i baljan ytterligare. Finns det någon fisk som är liten och behaglig att se på som gärna syns och som inte får mitt system att flippa ur helt? Tips? (alla tips uppskattas). Kommer putsarräkorna att tackrasera den till vansinne?

För övrigt så ser de nya korallerna ut att trivas riktigt bra och blåser upp sig som bröstet på en strandraggare, särskilt euphyllian.

Skriver snart mer.

-Oskar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Häftigt. Såhär startade jag min resa. Hoppas du kommer längre än vad jag gjorde, hehe. Skulle börja med ett 20 liters Aquael och slutade med ett Juwel 450 liters saltvatten. Angående din cirkulation så kan det vara lite klent. 10 gånger är ju tumregeln och jag vet inte om det är ett akvarium med stenkoraller som du har lite av eller om den tumregeln är i ett "fish only". Kan dock stötta Mickes svar ovan att 1 2000liters pump hade varit susen. 66 gånger akvariets volym är en bra cirkulation, dock med bred stråle. Koralia har en fin nano.

Jag hittade nåt som kanske kunde vara intressant: http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=1436

Dock hade jag nog sagt du skulle köpt en Koralia pump, då jag vet att den är tyst i alla fall. :) Det kan jag inte svara på om den jag länkade är. Vissa pumpar och skit låter så att man vill sluta med hobbyn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har en fråga till er.

Har en osmosanläggning, men hur ska jag koppla den?

Söker efter någon koppling som man kan sätta på en vanlkig kran(blandare) och sedan fästa osmosslangen i..

Känner ni till någon som säljer en sådan koppling? Kollade i VVSbutiken och på Zoogiganten, ingen av dem hade en sådan. Alternativt, finns det någon som är beredd att sälja en till mig.

All hjälp uppskattas.

-Oskar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK, nu har jag kollat runt, varken Lantmännen eller Bauhaus har lyckats hjälpa mig. Ska dock ge det ett försök hos lokala rörmokaren imorgon.

Nu har man kommit tillbaka till Kalmar igen, med mig har jag tillsatser som med största sannolikhet kostar mer än mitt akvarium och allt däri som jag fick till när jag köpte mitt andra kar. Med mig så har jag också en ny värmare med inbyggd termostat, den förra var lite för mycket upp och ned med för min smak. Ser bra ut nu, ligger konstant på c:a 24.8-25.0 grader.

Jag hade en vän till att passa de små liven, och jag må säga att de verkar må bra, bara Euphyllian som inte var så pigg, men det verkar må bättre nu. Till min stora förvåning så hade stjärnpolypen jag trodde var borta kommit tillbaka och mår mycket bättre.

Största genombrottet var dock att min tjej gav mig ett presentkort på den lokala akvarieaffären, vilket måste innebära att allt är fritt fram nu;), snart så kanske jag klår Tedd i uppgraderingar:).

Imorgon så skall jag ner och inhandla en Putsarräka till och en Röd Eldstjärtsgoby. Har kollat runt och det verkar vara den fisk som lämpar sig bäst för mitt nanokar. OBS! har kollat med handlaren och bett om att de skall ta in en mindre Goby till mig.

Kommer snart lite bilder.

-Oskar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Osmoskoppling av http://rent-postevand.dk/shop/, check! Beställdes precis.

Har varit runt och fixat idag. Köpte lite fraggar av Lionofmarley, några knappar, Caulustrea, mantipora etc. Riktigt fina. Total j**la katastrof när jag skulle fästa dem bara, hade någon reef bond som inte ville sig, men köpte ny, som jag sedan hade ytterligare problem med.. Får se om det håller.

Sedan var jag hos akvarieaffären, där köpte jag en putsarräka till och en liten turbo. Livar upp rejält i karet. Tyvärr så var Eldstjärtsgobyn slut hos leverantören.. Får vara lite tålmodig bara.

Hoppas att ni ser något i bilden av vad jag köpt. Tyvärr så får jag vänta med Caulustrean och knapparna tills de acklimatiserats tills man får se deras fulla prakt.

post-5798-1446892407957_thumb.jpg

-Oskar

Aaaaaargh, bilden blev kass, men men, vad skall man göra..?

Ändrat av Bekolsyra
Kass bild.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...