Gå till innehåll

Väntans kar


Bekolsyra

Rekommenderade inlägg

Hej därute igen..

Är lite sugen på att uppgradera min belysning. Tänkte bara fråga om det är nödvändigt? Jag har 11W +1W blått LED. Hittade en byggsats på 24W, är det löjligt mycket för mitt kar? Eller skall man skaffa en E27-lampa på 15W?

Förslag, input..?

-Oskar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 64
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tack Laggeman, men spelar det egentligen någon roll vad det är för Kelvinantal med avseende på ljusets färg. En vanlig LED-glödlampa på 3000K som man köper på Bauhaus, skulle den räcka till? Eller måste man ha 10000K för att det ska ge korallerna något?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu har man haft igång karet i drygt fem veckor.

Osmosen är igång och jag kommer att pytsa i renare vatten i fortsättningen. Skönt.

Börjar redan se tillväxt på de flesta korallerna, bättre lär det bli.. Beställde nämligen 8X3W DIY ledbelysning från Aquastyleonline.com, 3 blå, 3 vita och 2 violetta. Hoppas att det knakar till i mitt kar!

Har gjort lite tester nu på förmiddagen, ser bra ut:

pH:8,2-8,3

NH3:<0,023

NO2:<0,1

NO3:<10

Salthalt:1,024

Temperatur:25

Tror att det underlättar i mitt fall att jag inte har några fiskar, och så lär det förbli ett tag framöver.

Så fort jag fått hem belysningen och den är igång så kommer det lite fler bilder.

-Oskar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser jag i syne?

De senaste dagarna så har jag sett något springa omkring på stenen. Jag vet nu vad det är för något.

Det är små putsarräkor! Pyttesmå är de, med ett litet streck längs ryggen.

Såg vad jag trodde var ägg på den ena räkans buk för ett tag sedan som sedan försvann, nu vet jag vart de tog vägen.

Hoppas att jag inte bara såg i syne.

Låter lite otroligt, kan jag ha misstagit något annat för räkor, i så fall vad??? Lite svårt att fota.

-Oskar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon mer än jag som har besvär med Aquastyleonline.com webplats. Mitt antimalwareprogram blockerar webbplatsen som skadlig (Malwaresbytes anti malware 1.60.0.1800).

MVH Lasse

Har inga problem här inte. Jag brukar inte ha några antivirusprogram igång, installerar dem och söker av vid behov, sedan tar jag bort dem igen. Kan du inte ta time-out i programmet? Avaktivera det i 10min, eller en timme..

Lycka till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser jag i syne?

De senaste dagarna så har jag sett något springa omkring på stenen. Jag vet nu vad det är för något.

Det är små putsarräkor! Pyttesmå är de, med ett litet streck längs ryggen.

Såg vad jag trodde var ägg på den ena räkans buk för ett tag sedan som sedan försvann, nu vet jag vart de tog vägen.

Hoppas att jag inte bara såg i syne.

Låter lite otroligt, kan jag ha misstagit något annat för räkor, i så fall vad??? Lite svårt att fota.

-Oskar

Jag tror inte det var små putsarräkor du såg då de genomgår flera olika stadier innan de blir riktiga räkor och det är få som lyckats o dra upp dem, om någon? Iaf så kan du bildgoogla på amphipod tex som är en räka som ofta förökar sig med bra resultat i våra kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte det var små putsarräkor du såg då de genomgår flera olika stadier innan de blir riktiga räkor och det är få som lyckats o dra upp dem, om någon? Iaf så kan du bildgoogla på amphipod tex som är en räka som ofta förökar sig med bra resultat i våra kar.

Har kollat amphipod Laggeman, icke sa Nicke.

Som sagt, vill man så ser man allt bara man tittar länge nog.

Ser ut som små räkor, t.o.m. strecket över skalet ser ut att vara närvarande. Det låter lite väl att de skulle passera Zoeastadiet och manifestera sig som vuxna på så kort tid. Men,men, man får hoppas;)

Ska försöka vara på hugget men kamera och se på det hela med lite kritiska ögon.

-Oskar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla på Lr - installation eller kanske Xl-bygg. VVS firmorna borde ha det hemma.

Tack Aoiitsuki, har dock redan Osmosen igång, beställde kopplingen jag behövde från rent-vand. Funkar tip-top.

Snart kommer LED-bygget, ska lägga upp en bild när det är färdigt.

-Oskar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag fått min byggsats från Aquastyle online. Ska langa upp lite bilder på min byggnadsprocess, innan dess så har jag ett tips att förmedla: Använd INTE en för svag lödkolv, med det menar jag att ni bör använda en kolv på närmare 30W, inte de 15 som jag började med. Höll på att sluta i katastrof.

Så här såg det ut före bytet av ljuskälla:

post-5798-14468924329284_thumb.jpg

post-5798-144689243296_thumb.jpg

Jag köpte satsen med 3 * 10000K Cool White, 3 * 455K Royal Blue och 2 * 420K Actinic Violet. Totalt är det 8 * 3W, 24W.

Hoppas att det knakar i tanken nu!

post-5798-14468924329944_thumb.jpg

Och så här blev resultatet:

post-5798-14468924330295_thumb.jpg

Får tacka Laggeman för tipset om hur man man kan fixa ben på rampen. Var inne och snokade som ni kan se, även om resultatet inte blev riktigt av samma standard.

Får se om det växer snart.

-Oskar

post-5798-14468924329426_thumb.jpg

post-5798-14468924329776_thumb.jpg

post-5798-1446892433011_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var med Smålandsmaffian igår hos Stig, i Gemla. Köpte min första fisk, en Gobion Okinawea, kanske skitar den ner lite så att mina LPSar trivs bättre..

Trevlig liten sak med en massa personlighet.

Köpte även lite snäckor, dock så verkar Turbon jag köpte lite seg, vill inte riktigt ut ur skalet ännu. Nassariusarna försvann ner i sanden på bråkdelarna av en sekund och eremiten är lika feg som den andra var i början.

-Oskar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr så har jag börjat notera lite vävnadsdöd på min Hoffmeistrii. Jag hade en extrapump liggandes därhemma, så jag har nu bytt pump. Den tidigare var på 400l/h, nu har jag en på 600l/h.

Säg till ifall jag gör fel, om jag har för mycket blås. Jag är nybörjare som sagt.

Får hålla lite koll på utvecklingen nu i dagarna, är den till det värre så får jag återgå till den gamla beprövade pumpen.

-Oskar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kom hem idag, till min stor förskräckelse så satt min Goby fast i insuget till pumpen, stendöd:(.

Vad kan ha hänt? den var superpigg igår och simmade runt och var nyfiken. Jag har inte mixtrat nämnvärt med karet, bytte bara 1l vatten häromdagen och tillsatte lite spårämnen, mm. Inget jag inte gjort tidigare. Det enda som var nytt var lite Kalcium från Red Sea, svårt att se att det skulle skada.

Tyvärr så klarade inte turbon från Stig i Gemla sig heller, ville aldrig krypa ut ordentligt, tyvärr är det så med en del djur, kan vara en miljon anledningar till något.

Nåväl, vad ska man göra:(.

Vad kan ha hänt?

-Oskar

Ändrat av Bekolsyra
tillägg
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...