Gå till innehåll

Ljusramp som badat.


Robbyn

Rekommenderade inlägg

Köpte mig en Aqua Medic Aquastarlight 70w mh för att köra på mitt Rsm häromdagen, då jag inte hade så mycket tid för tillfället fick rampen ligga på karet tillsvidare för att senare hängas upp. Problemet är bara att en kompis råkade slå till karet och rampen trillade ner i varpå proppen gick osv. Rampen vill nu starta och gå igång fast släcks efter en stund igen. Den blir rejält varm så antar att det löser på något överlastskydd eller liknande? Kan man göra något åt detta eller det är bara att köpa en ny?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

låt den torka, är antalgien vatten som får strömmen att ledas åt fel hål vilket får saker att kortsluta, att starta den om och om igen i hop att det fungerar skadarn nog den bara.

Det som jag gjort när jag haft blöt elektronik är att stoppa in det i ungen på låg värme (instoppad i något som inte brinner) får att hjälpa vätskorna att avdunsta snabbare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här är ingen elektronisk ballast - det är en gammal hederlig magnetisk drossel. Min erfarenhet är att när de börjar krångla (vilket de iofs sällan gör om man inte badar dem) så krånglar de. Har du fått en kortslutning mellan några varv i lindningen påverkar det funktionen. Skulle byta om jag var du.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du sköljt av rampen med sötvatten efter att den fick bada salt? Om den är salt så kan det säkert vara lite krypström i den som krånglar eftersom att salt drar till sig vatten så lär den aldrig bli tårr. Bara en tanke, det kan säkert vara som Lasse säger då han är bra på el vilket inte jag är.. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du sköljt av rampen med sötvatten efter att den fick bada salt? Om den är salt så kan det säkert vara lite krypström i den som krånglar eftersom att salt drar till sig vatten så lär den aldrig bli tårr. Bara en tanke, det kan säkert vara som Lasse säger då han är bra på el vilket inte jag är.. :)

Nej det är inte testat då jag tycker det känns sådär att slänga den i vatten igen.. Men är det bara att ta den under kranen och spola rejält då? Och sen låta den torka innan man testar igen. Inget som kan bli mer skadat av mer vatten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med Ouscazz.

Ballasten på bilden ser ut att vara till en SON armamatur, det vill säga - Högtryck Natrium. Det kan gå med MH förutsatt att tändonet klarar det men det är ett vågspel - mycket lätt att bränna lampan. Jula har haft 70 W metallhalogen förr - de kanske har drosslar.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...