Gå till innehåll

HJÄLP! grönt i hela akvariet


jetstar

Rekommenderade inlägg

Hallå!

ger snart upp alltså! hela mitt akvarium är totalt förstört av gröna alger trådiga finhåriga på all levande sten samt på glaset mm!!

dock ej i gruset! vad är detta för något?? varför har det kommit ? hur får jag bort det!?

har haft problem med detta nu i flera månader och ger snart upp! akvariet är ett RSM 130.kör med orginalbelysningen samt en tunze skummare

har gjort en total städning två gånger varav en gång byttes allt vatten och det håller sig fint typ 2 månader sen förstört igen!

senaste gången så var jag så frustrerad att jag i ren vrede spolade all levande sten med högtryck ute i minusgrader(så den blev väl inte så levande efter det)kanske dumt men hade inget att förlora kndes de som+plus att jag var extemt arg:-/:smiley9:

dock så är det enda som lever i stenen dessa jävla gröna alger!! dom sitter ganska hårt är i nuläget typ 1cm och går absolut inte att ta bort utan högtryck eller hård borstning!

är det så att jag måste slänga all sten och köpa ny?? behöver verkligen tips för jag fattar inte vad jag gör fel!! fins det nåt medel att ha i?

har prövat att mörklägga men det hjälper inte mer än att det drar sig lite tillbaka för att sedan komma tillbaka ännu mer

problemet började i somras inna det så såg det helt ok ut!

post-5613-14468923792319_thumb.jpg

mvh:Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ingen osmos,matar med torrfoder små granulat samt fryst, lite varje dag

ingen kolkälla det är som sagt ett rsm 130 orginal allt i ett så att säga,det enda som är bytt är skummaren

fyller på vatten när det behövs precis som jag alltid gjort,denna explotion startade i sommras

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min gissning är att du får in gott om näringsämnen via kranvattnet. En osmos är en billig investering så sett då en ny ladning sten inte skulle ge mer än ett tillfälligt stopp (eventuellt, då du måste gå igenom en cykel av stenen igen och näringsämnen hade lagrats i stenen på nytt) på algerna. Hade jag varit du så hade jag gjort följande:

1. Köpt en osmos, börjat tillverka vatten för ett helt vattenbyte.

2. När vatten finns för ett helt vattenbyte, tagit upp stenen i en eller flera hinkar, skrubbat den i det gamla vattent så gott det går för att få bort så mycket som möjligt av algerna på stenen.

3. Städat ur karet och lagt i sten och fyllt upp med nytt vatten.

4. Fortsatt fylla upp osmosvatten för att kunna genomföra ett antal vattenbyten den närmaste tiden, ett 25%-igt i veckan om det hade behövts, ett fosfattest ger dig en vägledning om det.

5. Jag hade även satt ner tiden då karet får full belysning till max 6 timmar de närmaste 2-3 månaderna för att inte ge överlevande alger allt för mycket näring i form av ljus.

Fisk och koraller klarar sig ofta fint ett tag i ett tillfälligt kar medans du fixar med karet i övrigt.

Du ska såklart hitta en lösning som passar dig, sätten är många, precis som förslagen. :) Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För det första så får du ta det lungt. Det kommer att ta tid att få detta att fungera ordentligt. Om du nu har omstartat och det är någorlunda bra så skulle jag se till att ha gott om betare av många olika typer och arter, eremiter, sjöborrar, snäckor, algätande fisk och räkor exempelvis. Regelbundna - stora vattenbyten - kanske till och med en 40 - 50 liter i veckan. Fosfatremover under den första tiden skulle heller inte skada men som ett komplement, betarna (städpatrullen) är i min värld det viktigaste.

MVH Lasse

PS - har du kommunalt vatten så tror jag inte iofs att du får några näringsämnen med in i det eftersom du bor där du bor - där avviker min mening från Laggeman om betydelsen av Osmos. Kontakta ditt vattenverk och fråga om fosfat och nitrat i första hand. Har du gott om betare och tillräcklig stor variation av dem så sköter de jobbet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med i lagges och lasses svar, även om de är lite motstridiga på en punkt, jag skulle rekommendera en osmos, men tror inte det borde vara nån stor bov i frågan, men tycker att du ska göra som lagge säger med att göra ett stort vattenbyte (helst 100%), rengöra stenen ordentligt i vattnet för vattenbytet, lägga tillbaks den i karet, sen är det viktigt att ha en bra rengöringspatrull.

Och det jag faktiskt helhjärtat rekommenderar är en diadema sjöborre, ett underbart djur (så länge som du inte sticker dig på den, för det suger, kan jag säga av egen erfarenhet ;))... Men maken till effektivt djur att rensa sten och annat ifrån alger har jag aldrig upplevt, man ska vara medveten om att den även äter kalkalger så de som är suckers för det kan ju klaga över det. Men jag bryr mig inte om den knaprar lite på kalkalgerna också, men det är ett djur som verkligen rensar rent ifrån trådlika alger med mera, den gillar att hålla till i ett område under en tid, och mot slutet är stenen nästan vit igen för den har rensat så väl... Den är lite lika duktig på små mikroalger som sitter på rutan men gör ett okej jobb även där, jämförbart med vanliga trochus/turbo snäckor...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kolla upp fosfat med ett riktigt fosfattest ( Hanna eller Row)!

jag gissar på att du har dålig sten med fosfat i, och detta medför att det släpper från stenen. i sådant fall så lönar det sig att slänga bort (alternativt kurera) stenen, istället för att lägga en massa pengar på remover.

i övrigt så håller jag med de tidigare i tråden!

du har inte skrivit vad du har för Nitrat-värde. det är också intressant!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...