niki68 Postat 13 december 2011 Postat 13 december 2011 *jag tänker köpa några tester och undrar om man behöver köpa de också.*hur ofta måste man testa de ?Hanna Checkers *free chlorine*total chlorine*Iodine*Iron*de tänker jag köpa :Phosphorus NitriteAlkalinityCalcium Nitrate Calcium Citera
Reuben Postat 13 december 2011 Postat 13 december 2011 Såhär var det för mig:Första veckan : varannan dagAndra veckan 2-3 gångertredje veckan 2 gångerandra månaden 3gångertredje månaden 2gångerSedan dess kör jag en riktig koll varje månad, hela testkittet från KH till Kalium. vattenvärdena är stabila nu och ballingen sköter det mesta.Brukar köra endast ett KH test varannan vecka (i samband med vattenbyten) så man får lite indikation om man fick en dåligt blandad batch salt. Annars kollar jag bara om något ser fel ut. Citera
niki68 Postat 13 december 2011 Författare Postat 13 december 2011 du menar att de testar behövs inte !, ska inte köpa de.*free chlorine*total chlorine*Iodine*Iron Citera
Reuben Postat 13 december 2011 Postat 13 december 2011 tycker det är väldigt låg prio på dem, kan behövas om du kör riiiiktigt seriöst, men annars räcker Calium, magnesium, KH, nitrit, nitrat och fosfat.Alla bortsett från fosfat fungerar utmärkt med salifert (mycket billigare) Citera
petnym Postat 13 december 2011 Postat 13 december 2011 Nitrit tror jag inte man behöver mäta så ofta, borde inte vara något problem om du inte har väldigt mycket fiskar. Citera
Reuben Postat 13 december 2011 Postat 13 december 2011 Men bra att ha i början samt bra att ha när man "felsöker" varför saker ser taskiga ut. Citera
stigigemla Postat 14 december 2011 Postat 14 december 2011 Alkalinitet och kalcium fungerar inte bra med Hannah enligt tester. En titreringstest (Salifert eller Red Sea är mycket bättre).Phosphoroustesten däremot är kanon.Nitrat funkar men jag ser den som onödig lyx.Nitrit är ytterst sällan av intresse i saltvattenskar så det ser jag som helt onödigt.Man bör väl testa ungefär en gång i månaden eller innan man fyller på Ballingdunkarna. Citera
niki68 Postat 15 december 2011 Författare Postat 15 december 2011 *har köpt salifert men tänkte är enklare använda checkers .-vi få se , kanske köper några från USA har hittat för ca.40 dollar/st. Citera
petnym Postat 15 december 2011 Postat 15 december 2011 Här kan du läsa vad som väntar dig om du köper Hannas Kalciumtest...http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=2050181 Citera
niki68 Postat 17 december 2011 Författare Postat 17 december 2011 *det var mycket att läsa men bra, det verkar att många som använder Hanna checkar är missnöjda.*jag kommer köra salifert tills vidare.http://www.reefcentral.com/forums/sh....php?t=2050181 Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.