niki68 Postat 17 december 2011 Postat 17 december 2011 Jag har köpt mitt zeovit och kommer snart starta mitt akvarium.Har lite problem med placering , vet inte vart ska den stå i sumpen första fack.Skummaren ska vara först från höger och sen sist zeoreaktoren eller har inget betydelseHar också en ( deltec fr509 med aktiv kol ) finns inte på bild kan placera den i samma fack men vart i mitten eller ?Problemet är att har inte så mycket plats och behöver ha lite plats att byta göra rent filterpåsen.Kommer köra Ozon också inom skummaren. Citera
Edward Postat 17 december 2011 Postat 17 december 2011 Jag hade placerat Zeovit reaktorn sålångt ifrån skummaren som möjligt. Risken finns annars att all mulm som uppstår när man pumpar filtret går direkt in i skummaren, man vill ju att korallerna ska ha någon chans att äta den innan man filtrerar bort den. Att använda ozon tillsammans med zeovit är ju inte att rekommendera, utan jag hade nog använt den endast i nödfall! Citera
niki68 Postat 17 december 2011 Författare Postat 17 december 2011 Ok, men om jag skulle köra låg dos ozon (2 mg per 100 liter vatten i sumpen) är farligt ? , eller kan man stänga zeoreaktoren när ozonen doserar sätta på en timer.Angående placering av Zeovit ska jag ändra, ta först skummaren och sen de andra. Citera
Edward Postat 17 december 2011 Postat 17 december 2011 Jag ser ingen anledning till att köra ozon överhuvudtaget när man använder zeovit. Du kommer att ha väldigt klart vatten ändå. Men det är absolut inte farligt men om du kör det ifrån första början så kommer det ta mycket längre tid innan zeoviten kommer igång pga att man har ihjäl endel av bakterierna med ozonet. Citera
Hirez Postat 17 december 2011 Postat 17 december 2011 hmm men med pellets har tar ozonet bort bakterier som man ändå vill ha i skummaren och ut?Det är som sagt lite annorlunda system.. Citera
niki68 Postat 17 december 2011 Författare Postat 17 december 2011 Jag ser ingen anledning till att köra ozon överhuvudtaget när man använder zeovit. Du kommer att ha väldigt klart vatten ändå. Men det är absolut inte farligt men om du kör det ifrån första början så kommer det ta mycket längre tid innan zeoviten kommer igång pga att man har ihjäl endel av bakterierna med ozonet.Hur mycket ska jag vänta med ozon ?Nu är jag klart med möblering av sumpen, skummaren först. Citera
Reuben Postat 17 december 2011 Postat 17 december 2011 Ok, men om jag skulle köra låg dos ozon (2 mg per 100 liter vatten i sumpen) är farligt ? , eller kan man stänga zeoreaktoren när ozonen doserar sätta på en timer.Angående placering av Zeovit ska jag ändra, ta först skummaren och sen de andra.Jag skulle rekommendera att skippa Ozon, du dödar bara de bra bakterierna zeoviten tillför. har aldrig haft prick eller något annat dåligt sålänge jag kört zeovit.Angående Skummarpumpen, du vill helst att allt från zeovitreaktorn skall ut i karet först då det är det som korallerna lever på Citera
Edward Postat 17 december 2011 Postat 17 december 2011 Hur mycket ska jag vänta med ozon ?Nu är jag klart med möblering av sumpen, skummaren först.Jag hade skippat ozonet helt och använt det endast vid sjukdomsfall. Om du verkligen vill köra ozon så borde du vänta tills zeoviten är ordentligt igång. Det kan ta sålänge som upp till 11 mån innan ett zeovit kar är ordentligt igång. Citera
niki68 Postat 18 december 2011 Författare Postat 18 december 2011 (ändrat) *ok, avaktar med ozonet, men blir inte några problem att köra UV på nättena ?*men zeovit o skummare placering i sumpen är ok nu , om man tittar på senaste bilden. Ändrat 18 december 2011 av niki68 Citera
martin84 Postat 18 december 2011 Postat 18 december 2011 Hej skippa både uv och ozon, du kommer bara att förlänga inkörningen med zeovit. Jag hade bytt plats på deltec och zeovitfiltret, då du skall skaka filtret ser ut som om det står längst in i sumpen.Martin Citera
wrang Postat 18 december 2011 Postat 18 december 2011 Har sett akvarium som kör Ozon även med Zeovit metoiden utan problem.UVC kör man bara då det är problem i karet.... Citera
niki68 Postat 18 december 2011 Författare Postat 18 december 2011 Hej skippa både uv och ozon, du kommer bara att förlänga inkörningen med zeovit. Jag hade bytt plats på deltec och zeovitfiltret, då du skall skaka filtret ser ut som om det står längst in i sumpen.Martin*jag har fösökt bytta plats på de men på framsida av sumpen finns mindre plats på grund av skummaren. Citera
wrang Postat 18 december 2011 Postat 18 december 2011 Tro oss andra och sätt zeovitreaktorn så lätt pumpad den kan bli.Sent from my iPhone 4S using Tapatalk Citera
Hirez Postat 19 december 2011 Postat 19 december 2011 jag TROR att vad de menar är att byta plats på zeo och skummare, sedan kan du OM du vill byta plats på deltec och skummaren.Då har du från vänster till höger: skummare framme, deltec bakom, högersida zeovit framme, bak, endast retur med strumpa..eller är jag ute och cyklar? Citera
wrang Postat 19 december 2011 Postat 19 december 2011 UV-c har du kvar hemma ifall du får ev sjukdom och kan koppla in den då.Sent from my iPhone 4S using Tapatalk Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.