Gå till innehåll

Sand


Klubbsson

Rekommenderade inlägg

Jag har nu haft ett helt algfritt akvarium en månad. Så jag tängte att jag skulle lägga sand på botten som dekoration lagom mycket så att det täcker botten. Men vilken sand är bäst? Vanlig korallsand, eller argonite sand, eller levande sand? Vilken storlek är att föredra? jag hadde vanlig korallsand 1-2mm i mitt lilla kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Levande sand är benämningen på "inkörd sand", d.v.s. sand som har etablerat bakteriekulrur och annat gott i sig. Ska du hålla sandfiltrerande och sandvändande djur så välj 1-3 mm grovlek. Korallsand är väl det som de flesta har och är att föredra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kommer få en sändning till mig av LS och korallgrus från

en kille som lägger ner sitt saltvattensakvarium.

LS kommer jag placera i ett 110 liters innan jag får igång det

stora.

Gruset lär jag inte få plats tillsammans med LS. Är det bara att

bita i det sura äpplet och tvätta och starta det på nytt eller går

det att förvara det några veckor utan akvarie miljö med värme

cirkulation etc och endå ha kvar bakteriekulturen?... eller blir

det en nitrit bomb?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det rumstempererat så kan LS:n säkert klara sig men då måste du ha nån sorts cirkulation i vattnet för att syresätta det. Sen kommer bakterierna och allt annat att smitta av sig från LSn till sanaden när karet väl har kommit igång. Men ett par veckor utan cirkulation och tillräckligt värme är lite riskabelt. Och du kommer ändå att ha en massa dött på LSn ändå. Gäller att skrubba dem väl innan du överför dem till riktiga karet för att minimera dött meaterial.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

finns väll en risk med sanden att den redan är ganska skitig å när man håller på att röra om i den så kanske det blir nitriter av den.

Jag skulle slänga den eller tvätta den å lägga i nytt eftersom du köpt inkörd sten så kommer det att finns en hel del djur där så din sand kommer att bli levande ganska snart igen.

Om man inte vill köpa dyr sand i akvariebutiken kan man köpa kalk kross hoss tex lantmänen kostar typ 80 spänn för 20 kilo.

Linnex jag har en halv säck över om du vill ha sm jag inte fick plats med i mitt kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vahagn - LS kommer ligga i akvariet. Det var gruset som inte kommer att göra det. Och min fråga gälde om gruset.

LS'n är jag övertygad kommer klara sig bra smiley17.gif

Jimmy - Tackar för erbjudandet menjaghoppas jag kommerklarar mig på det som är på väg in.Skall komma40 kg LS och 34 kg grus imorgon. Därtill har jag 40 kg död LS liggande hemma sedan tidigare..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men har du LS som är OK så behöver du inte oroa dig för sanden. Lägg den undan, men tvätta och skölj den innan du lägger det i karet så kommer bakterier och kryp från LS att befolka sanden inom ett par veckor. För att vara på säkra sidan så kan du be att få lite sand från din akvarieaffär eller från nån som har ett etablerat kar. Ett halv kopp kanske inte låter mycket, men man blir förvånad över hur mycket olika djur och deras ägg lite sand från ett etablerat kar innehåller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...