Gå till innehåll

Aquario prövar saltvatten - Cykla levande sand.


Aquario

Rekommenderade inlägg

Hej.

Det här är jätte kul. Ock jag är super spänd på att sätta i gång.

Behöver dock lite hjälp.

Jag Vill cykla min sand nu för jag vet att det kommer att ta lång tid för det att ta fart (jag kan inte vänta längre....). Jag tänkte ösa sanden i en fyrkantig balja som jag haft sen innan tills jag blivit av med mina sötvattens fiskar i karet.

Jag har liksom ingenting ännu förutom akvariet (finns nu sötvattens fiskar i) en maxi Jet pump, doppvärmare (vilken temp?) Skummare är beställd.Salt och sanden.

Kan man bara blanda saltet med kran vatten eller måste det renas först?

Vilken sorts lampa behövs för att bakterierna ska börja växa i sanden? Jag kommer att köpa riktiga lampor senare.

Jag kommer även att köpa Levande sten så klart när karet är redo för saltvattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du ska inte behöva cykla sanden.

Den är som namnet på förpackningen säger redan levande, dvs innehåller levande bakterier.

Vänta med denna tills du fått igång karet med sten i. Då kan du hälla i den.

Edit: Om det nu är levande sand du köpt, annars kvittar det hur länge du cyklar den i en balja, den blir inte mer levande för det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo den är levande (Natures Ocean) Men jag tänkte "sätta i gång" (låter som när min fru skulle föda barn, hehe.) sanden så att bakterierna och allt det som finns i gör sin grej. (Bildas det inte små maskar i sanden?) Sen tänkte jag ösa i allt vatten och stenarna samtidigt i karet så att cyklingen går lite fortare i karet.

Men säg ni som vet hur jag ska göra, jag lyssnar!

MVH

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Börja men att blanda vattnet med salt till rätt salthalt.

Därefter lägger du i stenen, låter det gå ett tag utan sand eftersom det blir lättare att suga ut skit som kommer från stenen.

När du sedan tycker att det verkar som att det inte finns mer detrius (skit) som kommer från stenen så kan du lägga i sanden.

Sten först sedan sand för att inte riskera underminering så att stenröset kan rasa om sanden flyttar på sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok lite uppdatering.

Vilket fiasko!

Ahhh!! Stressad som jag var ville vara först till kvarn för att köpa begagnat teknik och levande sten, inhandlade jag stenar och Osmos anläggning. Ville köpa en mindre retur pump och streamer men killen ville sälja karet komplett... Fick akut ringa en rörmokare jag känner för att special övergångar för att få Osmos anläggningen att funka. Två timmar tog det för att bygga övergångar från de små 5mm (tror jag de är) till vanlig 1/4" anslutning. Nu finns det säkert färdiga övergångar att köpa men det var jul dagen 25:e...

Snabbt hem och igång med anläggningen för att få vatten. Stenarna fick ligga i en hink med RO vatten + det vatten som kom med stenarna över natten. Jag blandade saltvatten i en ny hink, den fick blanda tills morgonen där på.

I dag Mon 26:e Dec. var jag inne Bi.t.ma :nöjd: och köpte grejer för att bygga överrinings box som skulle husa sumpen + div pvc rör, böjar, 50L balja att blanda saltvatten i Digital termometer (har någon erfarenhet av att använda en "till huset" digital termometer för att mäta tempen i vattnet?) Jag skulle även köpa deras silikonslangar (har någon provat hur de funkar??-sjuk) men jag ångrade mig och la tillbaka dem för de var inte "food grade". Jag var rädd att de skulle utsöndra något giftigt för fiskarna, man vet ju själv hur vatten ibland kan smaka gummi när man är ute med husvagnen tex.

Jag fick inte med mig allt jag ville ha men det var en början så att jag kunde sätta i gång.

Idag byggde jag min overflow box och fin justerade in skummaren. Det var en hel del meck med det här för att få det att funka. Psss! ser för jävligt ut! Men det funkar. Blir bättre sen.

Skummaren är en JAD (max till 150L). När den gick som bäst fick jag en pelare av skum ca 7cm över uppsamlaren - YEA! Den till och med lyfte på locket. Sen har det varit från och till med den hela tiden och jag har justerat lite merea, nu har den lugnat sig tycker jag och har ett lugnt skummande om man kan säga så.

Vattnet var grumligt till en början innan jag byggde min egna mickro-filtrering av en ludd fri polertrasa son jag trädde över ut blåset på en av pumparna. Slängde och bytte till ny poler trasa var annan timme.

Nu har det en brun ton på vattnet men det går att se genom akvariet. Det är ganska mycket dött som flyter omkring där i som räkor, maskar och sjöstjärnor. Men det ska väl vara bra under uppstarten av ett salt kar att något är dött där i som gynnar bakterierna? eller har jag fel? Där för har jag inte tagit ut dem.

Jag tänker ta ut lite vatten och tillföra nytt vatten med mera salt i för att höja salthalten, den var inte så hög som jag hade hoppats på.

Jag kunde inte låta bli att prova lite tester och få känna lite på hur man går till väga (o-tålig som f..n!)

Jag har ingen aning om vad resultaten betyder. Kanske någon vill förklara det till mig? Jag vet bara att det är skit dåliga värden och att det är långt i från havsvatten!

Här är mina tester för i dag 2 dygnet:

Salt (33L kar) 1,017 (Obs ej kalibrerad reflektom. direkt ur kartongen.)

NO3 2,5ppm

PO4 0,25 (Inga koraller överlever.)

KH/ALK 12,1 dkh eller 4,33 meq/L

PH 8,0

Slå mig inte med dum-pinnen. Jag är nybörjare men vill lära mig och jag ska lyckas!

Bilder kommer när jag hinner!!

MVH!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Saltvattenskemi_för_dummies_v1.pdf är bra att läsa, uppstarten kan vara stressig (man känner ofta varför läste jag inte mer om detta innan) men det löste sig ju med rörmokaren :smiley20:. Det går att starta akvariet med sanden i innan stenen jag var tvungen för en av mina hundar åt av sanden (död korallsand följde med akvariet) och jag hade ingen annan stans att förvara den än i akvariet men jag såg till att ha så lite sand som möjligt under stenarna
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wow du gör tyvärr alla tänkbara fel man kan göra .. Tyvärr.. Sluta stressa så mycket..jag har velat ha igång mitt nuvarande kar i cirka 6 månader det är fortfarande inte igång...

Rätt salthalt INNAN stenen.... Sakerna i stenen som gör stenen levande behöver salthaltet ... Levande salt organismer..

Stressa inte :s

Men ja.... Lycka till.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har tagit livet av praktiskt taget allt som levde i stenen med osmosvatten. Nu kommer en rejäl nitrittopp när bakterierna börjar bryta ned det döda. För att inte behöva vänta tre - fyra veckor på att den skall gå över rekommenderar jag att du köper ett kommersiellt nitrit - bakteriepreparat t.ex Seras nitrivec (En av få grejor från Sera som funkar i saltvatten). Dessutom behöver du en bra nitrittest. Salifert är bra men kolla sistadatum på förpackningen.

När nitrittoppen är över köper du en färsk levande sten som får sprida över bakterier och djur till de andra stenarna. När den har varit i några dagar byter du hälften av vattnet om det fortfarande är gult. Efter en dag till kan du börja köpa djur. Låt pumparna gå hela tiden liksom skummare om du fick med en sådan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bakterierna i den levande sanden då? Måste jag ändå skaffa Nitrivec?

Du har tagit livet av praktiskt taget allt som levde i stenen med osmosvatten. Nu kommer en rejäl nitrittopp när bakterierna börjar bryta ned det döda. För att inte behöva vänta tre - fyra veckor på att den skall gå över rekommenderar jag att du köper ett kommersiellt nitrit - bakteriepreparat t.ex Seras nitrivec (En av få grejor från Sera som funkar i saltvatten). Dessutom behöver du en bra nitrittest. Salifert är bra men kolla sistadatum på förpackningen.

När nitrittoppen är över köper du en färsk levande sten som får sprida över bakterier och djur till de andra stenarna. När den har varit i några dagar byter du hälften av vattnet om det fortfarande är gult. Efter en dag till kan du börja köpa djur. Låt pumparna gå hela tiden liksom skummare om du fick med en sådan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte öppnat påsen med levande sand en än.

Jag har faktiskt hittat liv som kommit med stenarna i form av 4 sniglar och två jätte små musslor. De döda räkorna är snart helt konsumerade jag ser skillnad varje dag. Vattnet är mycket klarare nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kom på en sak angående mitt inlägg, jag har mer korallkross och inte sand som bildar en mjölkdimma när man rör runt det, blir nog svårt att få det snyggt med stenen om man inte ser nåt, så jag skulle ha i stenen först.

Sen hoppas jag du börjat läsa mer och ta det lugnare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 11 månader senare...

1 års uppdatering.

Hej alla! God Jul i efterskott och Gått nytt år!

Efter en fiasko uppstart har jag liv i ett nano rev som senare ska bli mitt karantän kar. Jag har införskaffat ett 350L hörn akvarium som jag ska sätta igång först när jag lagt golv värmen i vardags rummet. Under tiden köper jag på mig teknik till det karet. Jag har även byggt hörn möbeln som karet ska stå på. Möbeln är fortfarande under utveckling allt för att jag ska få den renaste och lätt åtkomlig som möjligt. Jag funderar starkt på att dra fasta vatten ledningar i väggen där karet skall stå för att slippa bära hinkar med nytt vatten och även det gamla vattnet (Det blir alltid spill på golvet). Tanken va att ha osmos anläggningen i möbeln som fyller behållaren jag blandar saltvatten i. Avfalls vattnet skulle mynnas ut i en golvbrun i källaren. Önskan är också att få så mycket som möjligt automatiserat för lättare underhåll och roligare hobby (Dyyyyyyrrt!).

Men jag har fäst mig vid mitt Nano, och vet inte om jag ska istället behålla den och ha en 150L sump i källaren i stället. Det finns grymt fina nano där ute. Det här är min favo:

.

Så här ser mitt kar ut idag:

post-6393-14468927646116_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...