soft_jonis Postat 24 december 2011 Postat 24 december 2011 Kommer sätta upp ett 540 i vardagsrumet, kommer ha två pelarhötalare någon meter från akvariet. Frågan är hur ljudet/vibrationerna kommer påverka fiskarna... Citera
nike83 Postat 24 december 2011 Postat 24 december 2011 såg en tråd om samma sak tidigare, där det sades att ljud inte påverkar fiskar på sådant sett! ok, om du har en stor bas och det blir kraftiga vibrationer så påverkar det säkert, men de höga frekvenserna är kanske inga problem!?!?! Citera
-=Mr_B=- Postat 24 december 2011 Postat 24 december 2011 Det är ju bara att köra ned huvudet i akvariet och provlyssna. Det känns inte som om det påverkar i betydande utsträckning, tål man propeller ljud och andra dumheter i det vilda så ska man nog tåla rock n' roll.B! Citera
Linnex Postat 24 december 2011 Postat 24 december 2011 Har haft så. I a f inga problem vid normal ljudnivå. Citera
rickard598 Postat 25 december 2011 Postat 25 december 2011 Tycker jag du inte behöver va! Har du dykt och hört båtarna som är över dig? Citera
-=Mr_B=- Postat 25 december 2011 Postat 25 december 2011 Dina pelar-högtalare är troligtvis inte något problem, om jag säger så. Ska man vara riktigt uppriktig är det du eventuellt behöver oroa dig för troligtvis eventuell subwoofer. Jag har haft ett system baserat runt två Eminence Kilomax basar och 2x1000w steg i samma lägenhet som ett 250L akvarium. Det enda som var stabilt i lägenheten var akvariet, och det gick helt enkelt inte att skruva upp så högt att det fick nämnvärd effekt på karet. Det är möjligt att man hade hört något om man dunkade huvudet i akvariet, men med tanke på hur lite man hörde när man låg under vattnet i badkaret...Låtsas som om det regnar. De högtalare som används överallt i dag är överdesignade, och lämnar mycket att önska i form av ljudtryck, så jag tror inte det är ett problem. Då är det nog mer en stressfaktor när du har polarna på besök och det springer en massa folk fram och tillbaka framför karet, när du glor på TV på kvällarna, och ljuset flashar hela tiden, osv.B! Citera
Wiking Postat 25 december 2011 Postat 25 december 2011 Jag vill minnas att jag läst att ljud från både båtar och vindkraftverk påverkar fiskar och dess fortplantning. Nu är väl inte fortplantning ditt problem. Du bör se ganska omgående om dina fiskar påverkas/reagerar när du drar upp ljudet. Tjaikovski & Jarre är fin musik:) Citera
soft_jonis Postat 25 december 2011 Författare Postat 25 december 2011 Haha, förvisso. Tack, jag ska spela med omdömme. (kör med canton ergo 4st 10" basar + paradigm 10" aktiv sub) Citera
LINO Postat 26 december 2011 Postat 26 december 2011 Är inte ljudet från brummande pumpar, skvalande avrinningar, ect värre? Mina tunze 6100 som jag har brummar en hel del. Hörs ju ganska väl när dom byter varvtal i cykler.Jag kanske har fel, men borde inte det vara ett "jobbigare" ljud för fiskarna? Dessa är ju i vatten som transporterar ljud sååå mycket bättre än luft. Citera
soft_jonis Postat 26 december 2011 Författare Postat 26 december 2011 Sant, spec när man använder pulsprogram till ex mp40 Citera
cheva Postat 26 december 2011 Postat 26 december 2011 jonathan du ska inte vara orolig har precis pumpat ut 100 db från slut steget i vadasrumet man såg ingen skillnad på fisken Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.