Gå till innehåll

72w led till boyu


Kulin

Rekommenderade inlägg

Har klurat fram o tillbaks ett tag nu, men efter ett besök hos Lasse blev ledljusets vara i min burk en självklarhet. Så nu får det bli att beställa hem nått och läsa in sig på ämnet lite bättre.

Har kikat på 3 olika kit än så länge, nån som har synpunkter eller tips ang nedanstående:

Faciled: http://www.faciled.es/shop/en/kit-faciled/33-kit-faciled-36w-12-x-3w.html

Pris €153 (inkl powerpack) skatt+frakt tillkommer.

Rapidled:http://www.rapidled.com/servlet/the-54/24-Ultra-Premium-LED/Detail

Pris: $195 frakt samt fläns och fläktar tillkommer

Aquastyle online: http://www.aquastyleonline.com/products/Aquarium-24--LEDs--DIY-Dimmable-Kit.html

Pris: $99 frakt tillkommer

Tanken är att det skall monteras inne i huven, med så lite synliga förändringar utifrån som möjligt. Så tips och ideer mottages gärna om någon lekt med det tidigare.

Får bli 12 vita och 12 royal blue, kompletterar eventuellt med min lilla blåa clasohlson led, då den är ganska stilig ;)

Vad gäller fläktar så får det bli en på flänsen, sen sitter det 2 fläktar i akvariet original, så jag hoppas de klarar att skeppa ut all varmluften.

Nåja, detta får bli startskottet, så får vi se hur det slutar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 69
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Aquastyle online är ju det enklaste valet, du får allt med i kittet och det är riktigt billigt. Sen är dom dioderna inte lika vassa som cree men om man skal göra ett första projekt så kan det vara ett bra nivå o börja på.

Beställer du från rapidled så kan du be dom ändra mixen med dioder till nåt du gillar mer, och med dom drivdonen rapid har så kan du beställa 12 extra blåa och köra 2 paralella slingor med blått 50/50 blir väldigt gul/vitt.

Det skulle bli ungefär som jag kör min ramp(14 vita 24 blåa), men jag kör inte 100% på dom vita då det blir för vitt för min smak. När det kommer till effekt så kommer det o räcka till i princip vadsomhelst i ditt kar (med 65-80 graders dioder).

Att bygga in det hela är dock lite krångligt, man måste kyla flänsen effektivt och få ut värmen från huven.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har absolut en poäng med att börja lite billigare, kostar ju inte lika mycket OM man skulle fukka upp nått, samt att det är ju inte säkert att man får till det i huven, å då e det ju inte så mycket "bortkastade" pengar.

Att kyla flänsen samt få ut luften ur burken tror jag bör gå bra (observera tror).

Det sitter som sagt 2 fläktar i huven från början, sen skulle man kunna fixa till lite extra ventilation i "matningsluckan", antingen ta bort den eller skära till ett par hål och en liten fläkt som suger ut luften.

Vad gäller setupen med färger på leds, bör man köra några fler blå än vita alltså?

Den lilla ledlisten jag har i krämar på rätt bra, dock tror jag att det är ett ganska "kallt" blått sken från den....koraller flourocerar i alla fall ;)

Så frågan är om den blir ett bra kompliment..., annars är det ju iofs bara att beställa ett par extra blåa i efterhand...

Idag sitter det ju 2x24w pl-rör som är 50/50 vit/blå... Så det blir ju i alla fall minst 33% mer w...dock lär väl effekten vara mer känns det som...

Edit: classe listen var nog i rätt frekvens, http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=165534041

465nm 2w totalt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Färgerna är nog lite smaksak, men jag räknad med 2 blåa för varje vit, i min nuvarande ramp så blir det kanske 10k när jag kör full effekt på dom vita dioderna och lägre än så vill jag inte ha det.

Kan man dimma så är det oftast de enklaste sättet o lösa "färgproblemet".

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De vita ledarna verkar vara 10k ialla fall, vet inte hur man får fram utfallet med allt blandat dock ;)

Följdfråga, såg att de hade violet "uv" led??!!är det nått spännande?

Tror jag beställer ett standard 50/50 och kompletterar med mer blått senare om det behövs ;) kan ev bli lite platsbrist o trycka in mer leds dock :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uv - leden är intressanta eftersom det finns en del som tyder på att även UV är fotosyntetiskt aktivt vad gäller koraller. Dock är jag tveksam om du skall köra mer än ett chip i din lilla burk. Jag antar att du beställde 420 nm och så det som kallas UV-led (våglängd okänd). 420 nm ligger i det som brukar kallas Black Light området, vanligt i diskotek och annat. se om du kan få fram våglängden på den andra UV-leden.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir det nån över får du den,

Har kikat o mätt lite i huven, och det blir en 18x30 fläns, med risk att få kapa 1cm till 17 bred, men tror att det skall gå utan.

Blir ett spännande projekt hur som helst, har inte tummen mitt i handen...men nån cm åt sidan ;) haha

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då är paketet nånstans på väg hit, skeppades igår...

Suttit och stirrat på burken o klurat hur allt skall få plats...kan bli intressant, hittade en bild på själva lysdelen på ett forum, men får klura på vart drivarna skall husera..

Sen vet jag inte om fläkt/fläns/led/lins får plats..tjockt blir det, men de visar sig

post-6288-14468924031233_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ledsen är på gpd väg, ligger för närvarande i paris o gottar sig ;)

Vad gäller drivarna tror jag att jag slänger ihop en liten låda av lite gamla datorer, borde finnas nån trevlig del som man kan återanvända....dock ett förbehåll med tillhörande fråga....genererar drivarna mycket värme?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ledsen är på gpd väg, ligger för närvarande i paris o gottar sig ;)

Vad gäller drivarna tror jag att jag slänger ihop en liten låda av lite gamla datorer, borde finnas nån trevlig del som man kan återanvända....dock ett förbehåll med tillhörande fråga....genererar drivarna mycket värme?

Dom blir varma, kör en enkel fläkt lösning genom lådan så att den ventileras hela tiden.. Hade du haft driversen bara uppskruvade på en platta så hade det inte behövts, men så fort man stänger in driversen i en låda, gärna då flera drivers så bör man ha en fläktlösning för att få driversen att hålla så länge som möjligt..

I många fall så maxar man antalet chip på varje driver så drivern går ju då på 100% vilket gör att dom genererar en hel del värme.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...