Linnex Postat 24 februari 2005 Postat 24 februari 2005 Fick hem LS som jag lagt i förvaring. Genast dök dessa upp. Är båda glasrosor? Första syns tydligt. Den andra är långhårig och finns i hålor i stenen. drar sig in då och då. Citera
hedan Postat 24 februari 2005 Postat 24 februari 2005 japp glasrosor!!!!!köp en chelmon rostratus min åt upp alla glasrosor! Citera
Linnex Postat 24 februari 2005 Författare Postat 24 februari 2005 Ligger i förvaringsakvarium... börjar med att leka med en spruta. Citera
uffe2 Postat 24 februari 2005 Postat 24 februari 2005 Ta död på dom genast, annars är det jättesvårt att bli av med ogräset ! Citera
Linnex Postat 24 februari 2005 Författare Postat 24 februari 2005 Sprutat Kalklösning i samtliga jag hittat Citera
jimmy Postat 24 februari 2005 Postat 24 februari 2005 jag är inte säker på att det är glasrosor på sista bilden ser det ut som nått annat typ mjuk korall.Å på första bilden ser det ut som nån form av xenia Citera
Linnex Postat 24 februari 2005 Författare Postat 24 februari 2005 Va... Då blir det slut på utrotning och försöka skaffa bättre bilder Citera
jimmy Postat 24 februari 2005 Postat 24 februari 2005 man ska aldrig skynda i salt värden skaffa bätre bilder så ska vi se om vi kan vara säkra innan du gör nått mer Citera
crille Postat 24 februari 2005 Postat 24 februari 2005 man ska aldrig skynda i salt värden skaffa bätre bilder så ska vi se om vi kan vara säkra innan du gör nått mer så sant,tålamodets hobby,men det är väl en del av tjusningen,vilken metod tycker ni är bäst för att bli av med glasrosor. Citera
stigigemla Postat 25 februari 2005 Postat 25 februari 2005 Det finns bara en sorts glasrosor och tentaklerna är aldrig grenade. Jag tycker den ena ser ut som den som inte heter Parazoanthus gracilis - en liten tevlig kolonianemon som brukar vara mellan gul och brun i färgen. Glasrosorna är litet genomskinliga, oftast litet bruntonade i färgen men jag har sett vita också. Titta på reefforum t.ex . Amerikanarna kallar kolonianemonerna för "Buttons" och glasrosor heter Aiptasia. Citera
thomas5547 Postat 25 februari 2005 Postat 25 februari 2005 Spruta in kokande vatten rakt in i den, med en spruta och kanyl. blanda gärna in några droppar citron.. Den dör direkt. Citera
Linnex Postat 6 mars 2005 Författare Postat 6 mars 2005 Fråga igen.Jag har låtit det växa fram lite för att inte döda något som skall vara där. Samt sökt på nätet.Den sista bilden är korallen lätt grön i färgen samt ihålig och drar in tentaklerna i signär man kommer nära. Knappast glasros va?Däremot har det dykt upp några enstaka av annan typ som är lätt bruna och där en även satte sig på rutan. Ser inte lika ihålig ut och som jag tror är glasros. Citera
vahagn Postat 6 mars 2005 Postat 6 mars 2005 De sista lär vara Parazoanthus Gracillis Finns under "mjukkoraller" om du följer länken "lägre djur" från forumets första sida. Citera
Linnex Postat 6 mars 2005 Författare Postat 6 mars 2005 Ser ut att vara samma.En korrall som alltså skall sparas trots att den brännar stenkoraller???Inte lätt för en nybörjare att veta vad som är bra respektive dåligt .Jämför man din bild och denna hur fasen skall man som grön veta vad som är vad . http://images.google.se/imgres?imgurl=http://fins.actwin.com /pics/Aiptasia_sp2.jpg&imgrefurl=http://fins.actwin.com/ species/index.php%3Ft%3D9%26i%3D310&h=426&w=512& sz=29&tbnid=VSu_1IJ2umwJ:&tbnh=106&tbnw=127& start=20&prev=/images%3Fq%3DAiptasia%26hl%3Dsv%26lr%3D%2 6sa%3DG Citera
stigigemla Postat 6 mars 2005 Postat 6 mars 2005 Parazoanthusen blir inte mer än tre fyra cm hög och den bränner bara där den kommer i direkt kontakt med stenkorallen. Säg bara till så kommer jag och dricker kaffe någon dag när jag har litet mer tid än sist. Eller så är du välkommen hit. Citera
Linnex Postat 6 mars 2005 Författare Postat 6 mars 2005 Stig, vi får höras framöver . Nu håller vi på att tapetsera om och skall lägga klinkers där akvariet skall stå. Allt för inte krabba med det om några år. Citera
Jonasaik Postat 6 april 2005 Postat 6 april 2005 Fråga angående glasrosutrotningen, borde inte citronsaften påverka vattnet i burken? eller är det så små mängder att det inte spelar nån roll? Verkar som att de flesta haft lcka med kokande vatten innehållandes lite citron?Måste börja utrota snart!//Killen med glasrosor som man snart kan bygga bo i Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.