Gå till innehåll

Dags för mig att testa LED bygget :)


wrang

Rekommenderade inlägg

Kanon tack

Ät ju inte ute att skapa en led ramp utan få bättre ljus i karet än mina blåa lysrör

Så om man skulle köra med 4st led per sida å 3blå å en actanic eller om man kan få in 5st på 25cm yta å en fläkt på sidan som blåser igenom luften på kylflänsen

Skulle vilja få lite "pop" effekt även på dagen på koralerna

/Christian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 234
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ac-Rc har en 20 wattare som är en sådan blandning. Jag använder sådana men kör dem på ca 10 watt i ett bygge jag gjorde. Använder du sedan lysrör typ ATI coral iplus eller aquablue special så kommer du antagligen få "pop up" även när huvudljuset är tänt

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ac-Rc har en 20 wattare som är en sådan blandning. Jag använder sådana men kör dem på ca 10 watt i ett bygge jag gjorde. Använder du sedan lysrör typ ATI coral iplus eller aquablue special så kommer du antagligen få "pop up" även när huvudljuset är tänt

MVH Lasse

Finns inga bra lysrör med 8watt T5 så det är därför jag vill byta!

men har du en länk till den 20wattaren

Ändrat av wrang
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

http://ac-rc.net/catalog/product_info.php?cPath=22_28_32&products_id=102&osCsid=e491a0e55aa3e1acec12c41aad1945ec

Detta menar Lasse.. Men i ditt fall så kör lösa tre wattare , men du kan absolut köra på dom våglängderna som i detta chip.. Väldigt snarlikt mitt förslag innan..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du har möjlighet att ha 25cm lång fläns så sätt ändå chipen En aning koncentrerat mot mitten. Så du kanske har leds på 15cm i mitten o bara har kylfläns sen för flänsen blir ändå hyfsat jämnvarm över hela i slutändan.

post-3404-14468932097383_thumb.jpg

post-3404-14468932097651_thumb.jpg

Två bilder här som exempel.. Alu profilen är 50*20mm , en 40cm lång bit tålde Nästan 60w chipen på bilden är 20w chip. Men som du ser så sätt chipen en aning med fokus mot mitten på flänsen , blir riktigt bra i baljan sen..

Får du möjlighet till att få dit 5chip på var sida så kör.

445 - 430 - 445 - 420 - 445

Vågar påstå att det blir ganska effektfullt i karet ska du se.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du har möjlighet att ha 25cm lång fläns så sätt ändå chipen En aning koncentrerat mot mitten. Så du kanske har leds på 15cm i mitten o bara har kylfläns sen för flänsen blir ändå hyfsat jämnvarm över hela i slutändan.

[ATTACH]108856[/ATTACH]

[ATTACH]108857[/ATTACH]

Två bilder här som exempel.. Alu profilen är 50*20mm , en 40cm lång bit tålde Nästan 60w chipen på bilden är 20w chip. Men som du ser så sätt chipen en aning med fokus mot mitten på flänsen , blir riktigt bra i baljan sen..

Får du möjlighet till att få dit 5chip på var sida så kör.

445 - 430 - 445 - 420 - 445

Vågar påstå att det blir ganska effektfullt i karet ska du se.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

wow blir så glad för din hjälp!

japp jag få lätt plats med 25cm aluprofil

Vilket är bäst att köra en typ aluprofil eller en med flänsar.

tror att 5st 3watts funkar bäst för mig i början är ju ändå samma effekt med t5 men det är jag inte ute efter.

affär för köp av dessa olika blåa leds och är det bara cree som gäller?

Dali kortet kan man ju dimmra mellan 1-100%

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom du kommer o kunna dimma ner så kör 5 chip på var sida.. En vanlig ledstjärna är 20mm så det blir gott om plats ändå på flänsen..

Ang fläns eller profil.. Svaret är inte superlätt.. Det som bestämmer är snarare hur du planerar kylfläkten..

Enkelt tänkt nu.. Planerar du in en fläkt som ska kyla hela "utrymmet" där du hade tidigare T5 rör eller en fläkt specifikt för att kyla den alu profil som LED chipen sitter på ?

Där har du nog svaret på den frågan.. Fläkt behövs vilketsom..

Kyla hela utrymmet = fläns

Enbart kyla LED delen = någon typ av profil som kan hålla luftflödet. Typiska fyrkantsprofil då.. Billigt o bra..

Med vänlig hälsning, Manne

Ang Cree eller inte.. Det verkar som cree levererar en nyans mer ljuse per watt som du sätter i rampen.. Men i ditt fall hade jag handlat där jag kan få hem alla önskade chip på en o samma gång/köpställe.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm den fläns du har är den en profil eller solid?

Vill inte borra i min armatur så hade tänkt att sätta en fläkt på högkant som blåser in men får se hur mycket det bygger med led.s å ev lins eller om man kör utan lins?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Profilen på bilderna är ihålig.. Godset är 2mm tjockt tror jag..

Du skrev längre upp 26*4 cm samt 6cm hög..

Frågan jag ställer då, tror du du kan få in en fyrkantsprofil som är 40*40 och säg 23cm lång ??

Då kan du hitta en fläkt som är 40*40 från datorvärlden och sätta på gavlen av profilen, innanför din gavel på finlampan.

Sen har du 2cm till LED chip samt Lins.. Det är inga problem..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det verkar inte så men skicka iväg en förfrågan - har för mig att han har haft det förut

MVH Lasse

så får man bara välja vilken stjärna man skall ha

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan vara idé att provköra profilen med fläkt innan du beställer lysdioderna. Det blir varmt i en MH-ramp. Den bör inte vara mer än max 40 grader utan lysdioderna.

Hur mäter jag detta då. Med en laser temp mätare eller nått annat?

Undra om man kan skärma av på mh sidan så man slipper lite värme...

/Christian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan få in en bredd 50mm utan problem men funderar om jag kan sätta nått skydd för att slippa värmen från mh-lampan

Lite nya bilder på utrymmet. Det är 45x50mm (HöjdxBredd) som får plats där det är tänkt.

post-736-14468932126691_thumb.jpg

post-736-14468932126944_thumb.jpg

Träklossen är 45x30mm

/Christian

post-736-14468932126456_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...