Gå till innehåll

Tillräckligt stor kam?


AndersD

Rekommenderade inlägg

Hej. Snacka med en som menade att det finns en risk att hålen inte skulle räcka för 2000 l/h flöde på min kam som jag byggt. Nån som har erfarenhet av kammar och tror sig veta? Hålen är gjorda med vinkelslip och antalet är 29 st. Kammen är 65 cm lång totalt. Returpump är eheim compact 2000.

post-6246-14468924021113_thumb.jpg

post-6246-14468924021318_thumb.jpg

post-6246-14468924021373_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min spontana känsla är att det inte räcker, hade nog kört på det dubbla antalet spår.

Kan inte den matten, så någon med koll får svara på detta.

Är kammen lätt att plock loss?

Det kommer nämligen samlas en del alger å annan skit i tänderna, betydligt lättare att rengöra om den kan plockas bort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jättesvårt att beräkna utan experiment. Tror att det är väldigt mycket för lite yta för avrinningen. Du kan experimentera genom att sätta igång pumpen och låta vattnet gå in i en hink. I överkanten av hinken har du skurit ut ett fall. När pumpen går mäter du höjden av vattenytan och med hjälp av "fallets" bred och höjden mellan "fallets" botten och vattenytan så får du en genomströmningsyta. Sedan får du räkna på din yta du har mellan dina kammar. Jag skulle gissa att du behöver minst den dubbla ytan för att kompensera allt motstånd och strömbildning mellan "kammarna".

Känslomässigt känns det som att om du gör dina slitsar betydligt djupare (20 - 40 mm) och minst dubbelt så många så kan du göra en enkel täckskiva på baksidan av avrinningskammaren som du kan föra upp eller ner och på så sätt ställa din yta i precis den höjd du vill, kan också användas för att kompensera igenväxtning. Min erfarenhet är att jag alltid gör mina överfall för med för liten yta och det bästa vore att göra i överkant och någon enkel mekanism för att justera i efterhand.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bytte snabbt ut min överrinningskam mot ett nät från stigigemla. Har för mej att det är samma sort som man täcker hängrännor med (för att förhindra löv). Perfekt att trycka ner i spåret där kammen skulle ha suttit

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Testat nu och den klarar runt 1200-1300 l/h (eheim mått). Vattennivån ligger då över mitten på kammen. Försöker mer än dubbla kammarna då och se om jag kan få till den där suveräna iden med täckskiva som Lasse beskriver. Har inte så mkt plats upp till ljusrampen bara eftersom det är ett juwelkar med ditskruvade ramper i locket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...