Gå till innehåll

LN21 LED Bygge


LN21

Rekommenderade inlägg

Hej!

Här kommer ett försök att bygga LED belysning.

Enkelhet är måttot, ska även försöka hålla beskrivningarna så enkla det bara går.

Eftersom mitt kar är inbyggt i en klädkammare har jag inget krav på att det ska se klockrent ut men det ska lysa bra.

4 separata ledpaneler ska byggas (detta för att då kan jag plocka bort mina T5 armaturer en efter en).

Planen är att det ska vara en LED effekt på 100-120W per ledpanel.

Basen för varje ledpanel är ett Alu-fyrkant rör med måtten 1200*100*50 mm (se bilden, jag har fyra sådana rör,, 4mm godstjocklek)

Mitt på panel har polaren fräst ut ett 80 mm hål (för kylfkäkten)

Har skaffat lite Drivare, just nu har jag 4st 700mA Konstantströmdrivare (små drivare för max 9st dioder- ingen dimning)

post-5316-144689240227_thumb.jpg

post-5316-14468924022906_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 56
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Till den första panel har jag köpt in lite kraftigare drivare (inte hämtat dom än)

Planen är att köpa CREE XLM 10st vita och driva dom med en 1750 mA drivare (köper dom av en närliggande butik)

Till varje vit köper jag två blå 3W LED.

Alla LEDs i denna panel ska ha linser.

Så att planen är att första ledpanelen ska ha totalt 30 LED.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant Larry :)

Jag går i ungefär samma tankar som du med att byta ut lite i taget så man slipper så stor kostnad på en gång.

Ser att du tänker ha 360w led på hela bygget. Kommer nog bli helt super.

Gott nytt år på dig gamla ciklid galning :)

/Andreas

Jupp precis så tänker jag. Har inte pengar till hela bygget på en gång, Utan köper för en femhundring då o då och förhoppningsvis lär av misstagen så att det blir bra tillslut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir ett intressant bygge att följa Larry!

Vilken fläkt hade du tänkt att använda?

Tanken som slog mig, som iofs kan vara helt felaktig, var att du kommer få ett lågt flöde genom röret då du har en stor fri area i röret, en lågvarvig fläkt kommer sköta transporten sakta genom röret, en med högre varvtal gör det bättre, men ljudet kommer då att öka. Är det en 80 eller 92mm fläkt du borrat ut för? Det går att lösa rätt smidigt annars, kapa röret längs mitten på båda sidorna, lägg delarna i varandra och du har minskat höjden med 50%, men då får en dubbelt så hög hastighet genom röret istället med bättre kylning so resultat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sant, men hastigheten över flänsen blir högre. Vi räknar en del på hastighet på jobb (jobbar med ytterväggsgaller, takhuvar och fläktar), och man försöker ofta komma upp en bit i hastighet bara för att inte det ska stå still i kanalerna.

Mängden luft blir den samma, men den värms snabbare upp om den går sakta genom flänsen än inte, rakt under fläkten kan det blir svalare, ute i änden på flänsen kan det bli rätt mycket varmare.

Som sagt, bara en tanke som slog mig, det kan mycket väl räcka med detta upplägget, jag har fått bita i gräset förut, och gör det gärna igen om det visar sig vara helt fel. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så kan det ju vara iofs men en 80 mm fläkt flyttar ju en hel del luft men det är rätt så bra effekt han skall ta på. Jag har sammanlagt ca 120 watt i en konstruktion med flänsar inne i kanalen och två 50 mm fläktar och den blir varm, inte obehagligt men varm.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är borrat för 92 mm, är inte orolig för ljudet eftesom det är helt ok ljuddämpning in i klädkammern (förlåt akvarierummet). Blir det varmt så behöver ja fåtill luftvirvlar i röret, det finns lite olika sätt. Har snackat med en snubbe om saken o han hade lite enkla tips, Men som sagt ja hoppas att ja inte behöver göra någonting åt saken.

Drivarna återkommer jag om.

Höll på att labba lite igår och tyvärr så brände jag en av mina 700mA drivare, jag har härmed lärt mig att inte krabba med det jag inte kan:):)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då rullar LED bygget så sakta vidare.

Alu-profilerna är noga tvättade, var idag hos StigiGemla och köpte de första 30 LEDen.

10 XML, samt 20 XPE RB (Royal Blue)

Dessutom linser och en stor 1750 mA Drivare för XML LEDen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom du ska köra fasta drivers så placera ut 9 st leds på hela längden för varje driver så kan du ändå göra en typ av ner dimning, om du nu inte planerar o tända alla på en gång ändå..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Driver, dioder och linser från StigiGemla.

Provlödade lite grann, best funkar det med tennet med bly i o rätt varm kolv (ca:340-50 grader)

Men vilket drag på XLMen, milde himmel:):) det är ett stort nono att kika in mot dioden.

post-5316-1446892410936_thumb.jpg

post-5316-14468924109547_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...