Gå till innehåll

Fräst ut egen ytavrinningsbox!


Fluval_Robban

Rekommenderade inlägg

Är avundsjuk på maskinen du har tillgång till. Den hade underlättat mycket jobb i många fall. :)

Vad för lim använde du?

/André

Ja maskinparken underlättar, vi kan formpressa plastdetaljer med, ex gjuta ett plastakvarium utan skarvar hehe:)

Limmet är ett speciallim för plexi, heter Acrifix, 2-komponent och är starkt så in i helvete blir som en svetsfog

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Först och främst varför jag postade ett nytt ämne: av någon märklig anledning så fick jag inte svara i min gamla post med nya bilder, fick bara ett windows felmedelande?!

Här kommer lite bilder på hur boxen var tänkt att sitta plus lite kuriosa på hur själva Fluval edge karet kommer bli i sin helhet:) är som sagt ny på detta så ni får gärna anmärka om ni ser nåt galet hehe

d5201254423PMb5fa.jpg

1f201254503PMc3a5.jpg

1a201254553PMb525.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser snyggt ut men jag kan inte riktigt klura ut hur det skall fungera från bilderna?

Sen att ha ett rör ner innebär oftast en del ljud/gurgel, därav bygger man oftast med 2 rör så man kan få det helt tyst(läs om hävertsystem).

Här kan det förvisso handla om så små mängder vatten att det kan gå o fixa på annat vis...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så här är det tänkt, som du ser så är detta akvarium slutet, så vattnets nivå är i kant på plastsargen, i sargen kommer matchande hål att borras också, så ytvattnet rinner ner i boxen och vidare ner i sumpen, vet att detta fungerar då jag gjorde en prototyp innan där jag kollade flöden och hur mycket det lät och lite porlar sig vattnet men med ett behagligt ljud, som en liten bäck hehe

Hoppas du förstår nu hur jag tänkt, boxen kommer att limmas fast mot sargen så det blir tätt igenom alla hål, blir det stopp i hålen rinner det mycket vatten över kanten kanske men tror jag ska köra med tunze givare system sen där som stoppar pumpen i tid

df201271139PM11cd.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte om du har någon projekt tråd om karet i sig?? men vilken belysning kör du på? ser att du kör på någon av maxspecterna eller?

Edit * Jag såg nu i en annan tråd att du har maxspect 60.. men bara med on/off auto moonlight??? alltså maxspect 60 G1 då va??...

rätt mycket för det karet eller?

annars lär det ju bli för lite för mitt 80 liters:O

Ändrat av Majki01
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tog mig friheten och sammanfogade dina trådar, det ska fungera att posta vidare i denna tråden.

Jag tror att du kommer bli trött på "det behagliga ljudet från en lilla bäcken" så småningom, hade jag varit dig så hade jag gjort ett hål till och satt ett rör till på den, det kostar inga större pengar i det stora hela, men du får en liten säkerhet mot om det enda röret skulle sätta igen av någon anledning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt måste man ju säga, skulle ju inte klaga på att ha dem verktygen direkt, ser smidigare ut än en japansåg, hyvel, borrmaskin och värmepistol :)

Du har tänkt på att om du har belysningen i "huven" så kommer du sannolikt få en bra algtillväxt, så jag rekommenderar att i så fall att fixa nånting som gör att inte ljuset kommer åt där du inte vill rengöra allt för ofta. Tror också att porlandet kommer driva dig till vansinne efter ett tag när du inte kan stänga av det men det är ju bara du som vet hur ljudkänslig du är.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte om du har någon projekt tråd om karet i sig?? men vilken belysning kör du på? ser att du kör på någon av maxspecterna eller?

Edit * Jag såg nu i en annan tråd att du har maxspect 60.. men bara med on/off auto moonlight??? alltså maxspect 60 G1 då va??...

rätt mycket för det karet eller?

annars lär det ju bli för lite för mitt 80 liters:O

Nix det är en Maxspect 60 G2, G1 är bara on/off som en "vanlig lampa" och inga funktioner. G2 har timer, moonlight, temp-protection, temp-indicate.

Det är bara dom större armaturena i G2 där man har sunrise och kan styra lampgrupperna

Armaturen är placerad uppe på locket, där ligger ett raster i ALU som mekaniskt dimmar ner armaturen till ca 30W så det blir förhoppningsvis lagom till 25 liter:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nix det är en Maxspect 60 G2, G1 är bara on/off som en "vanlig lampa" och inga funktioner. G2 har timer, moonlight, temp-protection, temp-indicate.

Det är bara dom större armaturena i G2 där man har sunrise och kan styra lampgrupperna

Armaturen är placerad uppe på locket, där ligger ett raster i ALU som mekaniskt dimmar ner armaturen till ca 30W så det blir förhoppningsvis lagom till 25 liter:)

En timer för vita och en för blå ? Som 160w

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

näh 60 G2 har bara en timer för alla tre grupperna (Vita, blå och UV) förutom moonlight som automatiskt tänds när timern slår av

Dom större G2 har sunrise och timer som individuellt styr alla tre eller fyra grupperna, alltså du kan starta dom blå en timme tidigare än dom vita som ex.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt måste man ju säga, skulle ju inte klaga på att ha dem verktygen direkt, ser smidigare ut än en japansåg, hyvel, borrmaskin och värmepistol :)

Du har tänkt på att om du har belysningen i "huven" så kommer du sannolikt få en bra algtillväxt, så jag rekommenderar att i så fall att fixa nånting som gör att inte ljuset kommer åt där du inte vill rengöra allt för ofta. Tror också att porlandet kommer driva dig till vansinne efter ett tag när du inte kan stänga av det men det är ju bara du som vet hur ljudkänslig du är.

Har du lust att utveckla detta citat lite: är det inte bra att ha armaturen så som jag har den på bilderna eller?? att jag får algtillväxt i boxen då menar du eller??:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

näh 60 G2 har bara en timer för alla tre grupperna (Vita, blå och UV) förutom moonlight som automatiskt tänds när timern slår av

Dom större G2 har sunrise och timer som individuellt styr alla tre eller fyra grupperna, alltså du kan starta dom blå en timme tidigare än dom vita som ex.

aaahh!! Tack för svaret tur va ju det!! då blir det en key led istället:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

aaahh!! Tack för svaret tur va ju det!! då blir det en key led istället:)

hehe å andra sidan om jag fattade Maxspect support rätt så är själva 60-armaturen lika styrbar som dom större, det är bara det att du behöver den "större" controllen som har dom styrfunktionerna, det är helt enkelt en simplare mjukvara i controllen till 60:en:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du lust att utveckla detta citat lite: är det inte bra att ha armaturen så som jag har den på bilderna eller?? att jag får algtillväxt i boxen då menar du eller??:)

Tror inte det är dåligt att ha armaturen som du har den, menar bara att göra ett litet ogenomskinligt tak över själva överrinningsboxen (eller en vägg mellan den öppna delen och överrinningsboxen), annars har du kanske ett mini ATS som du kanske inte planerat :) Hade ett problem i min egen överrinning då det lös in för mycket i den, fick ta en bit svart plast och såga till ett tak till den.... Skulle aldrig vilja placera armaturen på nåt annat sätt, skulle ju förstöra linjerna på karet, att du får skrubba lite i öppningen är ju ett litet pris för ett snyggt stilrent kar, men överriningsboxen tror jag du tröttnar på att rengöra allt för ofta, och det skadar ju inte linjerna att ha nånting inne i lådan :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...