Gå till innehåll

mikro små bubblor från sumpen?


san_miguel

Rekommenderade inlägg

En durso (dämpare) drar med sig en del luft ner i sumpen. Luft som kan sugas in i returpumpen och slås sönder till pyttebubblor. Saker som kan hjälpa är att ha ett så långt avstånd som möjligt mellan returpumpen och avrinningsröret och ha hinder imellan som t.ex. bubbelfällor eller LS.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sätt en kran längst ned på Dursoröret i sumpen. Ställ sedan kranen så att vattenytan stiger en aning i överrinningsfacket och öppna sedan kranen lite till.

Då får du inte så högt fall i dursoröret + en bubbelfälla nedtill i röret. Problemet är att det är petigt att ställa in kranen. Har man en slang under karet är det lätt för då ser man hur högt vattnet är i slangen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan vara värt att påpeka att ju mer man stryper röret ju närmare sin maxkapacitet kommer det, dvs risken över översvämning ökar, t.ex. om pumpen får för sig att börja leverera mer eller när skit börjar samlas i kranen.

Det absolut bästa är att borra upp för ett extra rör som slutar lägre än durson som du istället stryper till strax under sin maxkapacitet och låter sedan durson ta det lilla extra som det andra röret inte klarar svälja. Vill du inte borra så kan man dra ett rör över kanten på karet (

).

Knäpptyst och bubbelfritt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla svaren ska kolla på alternativen och göra nått av dom.

Ska bara fråga en sak till och de är att om jag öppnar kranen för mycket så de fyller på för fort som slurpar de till i avrinningen så töms allt jättefort betyder de att jag nått maxkapacitet då?

Mvh Mikael

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vattenytan i avrinningsfacket skall alltid vara sådan att det är luft innanför Dursolocket. Sedan tar jag för givet att du gjort strömavbrottstestet att sumpen inte blir överfull om pumparna stoppar och snäcktestet att akvariet inte rinner över om en snäcka sätter sig över dursons inlopp. Det skall inte kunna bli översvämning från ett saltvattensakvarium om det är riktigt uppsatt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vattenytan i avrinningsfacket skall alltid vara sådan att det är luft innanför Dursolocket. Sedan tar jag för givet att du gjort strömavbrottstestet att sumpen inte blir överfull om pumparna stoppar och snäcktestet att akvariet inte rinner över om en snäcka sätter sig över dursons inlopp. Det skall inte kunna bli översvämning från ett saltvattensakvarium om det är riktigt uppsatt.

Hej jag ska kolla de tack för tipset men vad är Durso?

Mvh Mikael

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det Stig menar med snäcktestet är att om något fastnar i durson eller t.ex. kranen så kan inte vattnet som pumpas upp till karet ta sig ner i sumpen igen.

Därför brukar man ha returpumpen i ett eget litet fack i sumpen - så då pumpas bara vattnet i facket upp i akvariet istället för att hela sumpen töms och vattnet rinner ut på ditt golv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det Stig menar med snäcktestet är att om något fastnar i durson eller t.ex. kranen så kan inte vattnet som pumpas upp till karet ta sig ner i sumpen igen.

Därför brukar man ha returpumpen i ett eget litet fack i sumpen - så då pumpas bara vattnet i facket upp i akvariet istället för att hela sumpen töms och vattnet rinner ut på ditt golv.

Okej tack då förstår jag tråkigt då att Triton inte byggde så åt mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...