Gå till innehåll

Frågvis nybörjare


Utstrand

Rekommenderade inlägg

Hejsan svejsan!

Här är jag helt ny och med saltvatten också!

Har haft vanligt sötvatten i säkert 15 år så tänkte testa något nytt!

Så nu har jag massa frågorsmiley1.gif<BR style="mso-special-character: line-break"><BR style="mso-special-character: line-break">

Vad kostar det ungefär att starta upp ett saltvattens från grunden? Behöver nog allt, har nog inte ens ett akvarium kvar?

<?:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

Finns de någon bra bok på svenska? Fick tipps om ”korallrevet” men dom hade vist gått i konkurs eller hur de var när ja fråga, hitta bara massa tyska böcker och någon på Engelskasmiley5.gif.

Måst väl erkänna att min Tyska/Engelska är tyvärr inte den bästa!

Läste på någon djuraffärs sida att man kunde köpa saltvattens akvarium. Är det någon skillnad på själva akvariet? Annat glas, silikon eller är de bara någon försäljnings knep??

Kan man börja som ett vanligt akvarium, en doppvärmare + en pump eller ska man ha skummare, sump ytavrinning och allt vad det nu är??

Eller kan man bygga ut med tiden?

Ja är lite orolig också!

Fundera på sumpen, som jag förstått har man den under huvud akvariet och låter dragningskraften fixa så att det rinner ner! Men om det blir strömavbrott eller något fel och man inte är hemma.. då töms väl akvariet helt och blir världens översvämning eller har jag missförstått något??

Ja här var väl lite av de frågor ja har nusmiley37.gif

Svara på de ni orkar!

Kommer nog vara frågvis så ni får stå ut med mig eller bara ignorerasmiley11.gif

Trevlig sida förestensmiley32.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Korallrevsakvariet heter böckerna. Det är fyra delar som med litet tålamod går att få tag på.

Ja, akvarier specialgjorda för saltvatten har inte aluminumram och är oftast borrade för att använas med sump. Man har ett breddavlopp i karet så vattennivån sjunker bara några mm vid strömavbrott. Sumpen kör man inte full vid normal drift för att den skall rymma den vattenmängden. Och så testar man strömavbrott genom att slå av alla pumpar.

När du startar bör du ha starkare pumpar och ljusän för sötvatten och skummare. Dessutom behöver du en massa tester.

Läs igenom vad skrivits i detta ämnet (mitt första akvarium) de sista månaderna så kan du undvika de tjugo vanligaste misstagen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Korallrevsakvariet heter böckerna. Det är fyra delar som med litet tålamod går att få tag på.

Jag har hittat alla dessa 4 delar på biblioteket. De är skrivna av Svein A. Fosså och Alf Jacob Nilsen.

Kan oxå tipsa om att läsa så mycket som möjligt om denna hobby. Har själv inte startat än men köp på mig lite grejer i alla fall.

Man hittar jätte mycket info på detta forum. Dock kräver det lite energi och tid. Jag har lärt mig jätte mycket på att bara följa de trådar och frågor som tas upp här.

Surfa på och simma lungt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest sharkbite

Här är ett tips på mycket bra litteratur " THE REEF AQUARIUM" av Charles Delbeek och Julian Sprung finns i vol 1 och 2 på engelska, jag och en polare beställde var sin volym på nätet från USA halva priste mot affärerna men ändå rätt saftigt pris 550kr st levererat till dörren har jag för mig, men där står nog det mesta och mycket bra bilder.

MM

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tycker att ju mindre akvarium desto större nytta har man av en sump, det är lätt att det ser ut som om fiskarna simmar omkring i en massa utrustning i ett litet akvarium och då är det ju bättre att gömma dom i en sump, och en annan stor fördel med sump är ju att du få större vattenvolym.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har läst lite mer här å när de är om sumpar värkar dom flästa ha sådär 100l sump..

Själv tänkte ja ha huvud akvariet på sådär 100l

Blir de sump blir de väl på 60l akvarie!

Hur stora akvarier har ni egäntligen:P

Det finns en tråd där du kan se ungefär hur det förhåller sig: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/forum_posts.asp?TID= 2553&PN=1

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ännu en fråga:P

Här var trevligt, snabba å mysiga svar, lättare en att leta på massa ställen, hoppas ni inte blir utråkade av dumma/änkla frågor:P

Men som ja förstår är de rätt känsligt, å jag tänker på vatten som dunstar mm, hur fyller man på med nytt?

De är väl inte bara å hälla ner någon l från kranen? eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Korallrevsakvariet heter böckerna. Det är fyra delar som med litet tålamod går att få tag på.

Ja, akvarier specialgjorda för saltvatten har inte aluminumram och

är oftast borrade för att använas med sump. Man har ett breddavlopp i

karet så vattennivån sjunker bara några mm vid strömavbrott. Sumpen kör

man inte full vid normal drift för att den skall rymma den

vattenmängden. Och så testar man strömavbrott genom att slå av alla

pumpar.

När du startar bör du ha starkare pumpar och ljusän för sötvatten och skummare. Dessutom behöver du en massa tester.

Läs igenom vad skrivits i detta ämnet (mitt första akvarium) de sista månaderna så kan du undvika de tjugo vanligaste misstagen.

Dessa böcker verkar det som om Reefcenter har, i allfall 3 av 4...

http://www.reefcenter.com/kategori.asp?method=kat&kat= B%F6cker&time=1

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hm, hittat flera som har del 2.3 å 4 men vore trevligt å börja med 1an:P

Låg å fundera på yterligare en sak när ja skulle sova igår!

Om man har en sump å av någon anledning blir de en propp i rören så de kommer inte ner något vatten utan de bara sprutar upp i huvudakvariet!

Finns de någon lösning på sånt? annars blir de väll rätt mycke vatten:P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som sätt "Korallrevsakvariet" del:1 någon stans????

Har hittat alla andra delar, dom finns nästan överallt, men första boken värkar vara försvunnen!!

En till skum fundering, det här om skummare:P

Som ja förstått är det bara luftbubblor i ett litet rör?

Kan man inte ha några sånna här bubblande stenar på botten av akvariet?

Eller är det värre/krångligareen såsmiley1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är krångligare än så.

Den är inte till för att ge fiskarna syre på samma sätt som man har

syrestenar i sötvattenskar utan här är det en apparat som jobbar

för att rena ditt vatten. Det finns skummare som fungerar med

luftpumpar men det som verkar vanligast är dom som fungerar med

venturi principen. Jag är också grön när det gäller saltvatten och

måste erkänna att efter att ha läst teorierna om venturi och försökt

förstå dom så anade jag att jag kanske siktade för högt *hehe*

Skummaren tar bort ytskiktet du får i akvariet samt eeh proteinet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låna "Korallrevsakvariet" del 1 på biblioteket. Finns den inte på ditt lokala bibliotek kan du göra ett sk fjärrlån. Kostar 10 kr eller så. Annars kan du köpa "The modern Coral Reef Aquarium Volume 1", bättre och modernare fast på engelska (eller tyska om du föredrar det).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag skulle också råda dig att köpa ett större kar med sump, du kan hitta en del bagagnade här på forumet också..

angående priset får jag bara tala av min egen erfarenhet (dock inte så

lång, jag har kört saltvatten i bara några månader, men hunnit lära mig

lite av mina många nybörjarmisstag)..

Jag har skrivit ner i stort sett allt jag har gjort/köpt med och till

karet från starten i en journal, det blev sammanlagt från Oktober 2004

12500 spänn smiley5.gif.

... och jag har kört på den låga sidan, jag kör inte med värsting

belysning och bästa teknik (kör än så länge med bara en bra skummare,

40 kg sten, T5, ingen fosfatfilter eller kalciumreaktor, planerar att

köpa ett uv-c), jag har köpt en del begagnad, i det uträkning ingår

allt, från själva karet (köpt ny, Juwel.. dyrt som fasen var den..)

till den 30:- molly som jag använde för inkörning..

nu vet jag inte om mitt exempel är något standard, men jag kan lätt

säga att du minst få räkna med 10 laxar för att börja med saltvatten

välkommen i denna underbara hobby! (jag lovar, jag är inte sarkastisk smiley2.gif.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad trist:(

Är tyvärr så usel på Engelska *snyft*

Får väl läsa så mycke jag kan på nätet å hoppas på att det skaräcka, sen får jag fråga sönder er här:P

Första steget blir att skaffa sig större lägenhet där inte sollen ligger på hela dagen, hadde +30 här inne idag:P

På somrarna ligger de runt 50-60 vet inte om fiskar trivs så bra då!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...