Joru Postat 28 februari 2005 Postat 28 februari 2005 Mycket fina bilder !Kan du inte skicka upp fler... Gärna helhetsbilder.Johan
GÖRAN Postat 28 februari 2005 Postat 28 februari 2005 Trevligt akvariumAntar att det är grodlekskorallen du vill ha namn på?Ser ut att vara en Trachphyllia geoffroyi. Tror inte att det fins något svenskt namn. Open Brin coral.
stigigemla Postat 28 februari 2005 Författare Postat 28 februari 2005 Jaha där ser man jag hade mer trott att den rödbruna är en Trachyphyllia. Men Knottrigheten har gjort mig tveksam.Och så är det den gröna!Den sista korallen har jag köpt som hammarkorall fast jag får dentill att vara Euphullia divisa, frogspawn coral. Den är väl så vanlig att den borde ha ett svenskt namn?
vahagn Postat 28 februari 2005 Postat 28 februari 2005 Sjysst! Det ser betydligt större än 250l måste jag säga! Vad har du för mått på karet? Lite annat info om ljus och utrustning skulle sitta fint också...
Tompa_ Postat 28 februari 2005 Postat 28 februari 2005 supersnyggthur fungerar kaninfisken med dom andra fiskarna?
GÖRAN Postat 28 februari 2005 Postat 28 februari 2005 Jaha där ser man jag hade mer trott att den rödbruna är en Trachyphyllia. Men Knottrigheten har gjort mig tveksam.Och så är det den gröna!Den sista korallen har jag köpt som hammarkorall fast jag får dentill att vara Euphullia divisa, frogspawn coral. Den är väl så vanlig att den borde ha ett svenskt namn?Ja det ser ut som att det är en divisa som du har . Den rödbruna korallen är troligen någon Symphyllia sp ( valenciennnesii) Gud va svårt.för det kan även vara en Lobophyllia robusta ,men troligen det förstnämda.
stigigemla Postat 28 februari 2005 Författare Postat 28 februari 2005 När jag läser noga i Bornemans bok Aquarium corals börjar jag luta åt Symphyllia för det är lätt och locka ut fångsttentaklerna genom att blåsa litet utrörd frysfoder på den. Jag skall försöka få fram en riktigt utslagen bild. Den ljusgröna hjärnkorallen nafsade min segelfenskirurg litet på, utan någon synlig skada, och sedan dess är den bara utslagen nattetid men inte mycket mer än på bilden.Beträffande kaninfisken går det bra. Den är litet skygg jämfört med de andra fiskarna och kan få för sig att ställa undan sig i natteckning bara för att jag tar några kort. (Även utan blixt). Bland fiskarna är den tolererad, segelfenan jagar den litet någon gång om dagen, men den är oftare efter de andra kirurgerna.Kirurgerna går oftast i grupp men ibland vill ju segelfenan ha litet privatliv.Måtten på karet är 150*50 men 10 cm av längden har jag tagit för bräddavlopp och enkel påfyllning av tillsatser. Vattenytan ligger på 35 cm höjd för jag använder täckglas som jag inte orkar tvätta oftare än att jag vill ha det mellanrummet.Ljuset är 4 st T5 54w, tre Aquablue och en Actinic.Cirkulationen är två Aquaclear 802 i bakre hörnen men med 65 kg sten i är det väl litet.
Lejonkungen Postat 3 mars 2005 Postat 3 mars 2005 Tror fortfarande att det är en Lobophyllia. Jfr med Lobophyllia sp. (Bornemans bok Aquarium Corals) högst upp till vänster på sidan 276. Du har verkligen lyckats med ditt 250 l kar. Man kan tro att det är 2, 3 eller 4 gånger så stort. Snyggt . Visa gärna helbild av kar och möbel.
Rekommenderade inlägg