Gå till innehåll

Bilder från stigigemla - 250 liters


stigigemla

Rekommenderade inlägg

Jaha där ser man jag hade mer trott att den rödbruna är en Trachyphyllia. Men Knottrigheten har gjort mig tveksam.Och så är det den gröna!

Den sista korallen har jag köpt som hammarkorall fast jag får dentill att vara Euphullia divisa, frogspawn coral. Den är väl så vanlig att den borde ha ett svenskt namn?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha där ser man jag hade mer trott att den rödbruna är en Trachyphyllia. Men Knottrigheten har gjort mig tveksam.Och så är det den gröna!

Den sista korallen har jag köpt som hammarkorall fast jag får dentill att vara Euphullia divisa, frogspawn coral. Den är väl så vanlig att den borde ha ett svenskt namn?

Ja det ser ut som att det är en divisa som du har . Den rödbruna korallen är troligen någon Symphyllia sp ( valenciennnesii) Gud va svårtsmiley2.gif.för det kan även vara en Lobophyllia robusta ,men troligen det förstnämda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag läser noga i Bornemans bok Aquarium corals börjar jag luta åt Symphyllia för det är lätt och locka ut fångsttentaklerna genom att blåsa litet utrörd frysfoder på den. Jag skall försöka få fram en riktigt utslagen bild. Den ljusgröna hjärnkorallen nafsade min segelfenskirurg litet på, utan någon synlig skada, och sedan dess är den bara utslagen nattetid men inte mycket mer än på bilden.

Beträffande kaninfisken går det bra. Den är litet skygg jämfört med de andra fiskarna och kan få för sig att ställa undan sig i natteckning bara för att jag tar några kort. (Även utan blixt). Bland fiskarna är den tolererad, segelfenan jagar den litet någon gång om dagen, men den är oftare efter de andra kirurgerna.

Kirurgerna går oftast i grupp men ibland vill ju segelfenan ha litet privatliv.

Måtten på karet är 150*50 men 10 cm av längden har jag tagit för bräddavlopp och enkel påfyllning av tillsatser. Vattenytan ligger på 35 cm höjd för jag använder täckglas som jag inte orkar tvätta oftare än att jag vill ha det mellanrummet.

Ljuset är 4 st T5 54w, tre Aquablue och en Actinic.

Cirkulationen är två Aquaclear 802 i bakre hörnen men med 65 kg sten i är det väl litet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror fortfarande att det är en Lobophyllia. Jfr med Lobophyllia sp. (Bornemans bok Aquarium Corals) högst upp till vänster på sidan 276. Du har verkligen lyckats med ditt 250 l kar. Man kan tro att det är 2, 3 eller 4 gånger så stort. Snyggt smiley32.gif. Visa gärna helbild av kar och möbel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...