Gå till innehåll

Fråga ang typ av uv filter.


Majki01

Rekommenderade inlägg

Nej... det finns mycket som påverkar verkningsgraden, tex reflektorn, hur nära vattnet passerar lampan och hur lång väg vattnet är i kontakt med ljuset (för att nämna några). Sedan så riskerar du både att släppa ut giftiga mjukgörare från packningar samt att filtret går sönder om det inte är gjort för saltvatten....

Den biten med olika effektivitet är jag med på, men det är ju samma rör som används om det är för söt- eller saltvatten.

Används det inte alltid epdm-gummi till packningar oavsett typ av vatten? Mjukgörare finns väl inte till sötvattensprylar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den biten med olika effektivitet är jag med på, men det är ju samma rör som används om det är för söt- eller saltvatten.

Används det inte alltid epdm-gummi till packningar oavsett typ av vatten? Mjukgörare finns väl inte till sötvattensprylar?

Det finns många ämnen/material som funkar bra i/med sötvatten, och som är direkt olämpliga för saltvatten, både metaller, gummi och plaster (vilket bl.a tas upp i de klassiska böckerna till Fosså & Nilsen).

När det gäller UV-C filter så framgår det ibland i specifikationer att det inte bör/ska/får användas i saltvatten, men tyvärr finns inte denna informationen med på de flesta webbshoppar. Har inte tillgång till mina UV-C länkar på paddan, men gjorde en enkel googlesökning för att få lite referenser, och hittade denna (som dock inte är för akvarieanvändning):

http://www.phuanita.com/swe/a-85-UVSterilisatorer.html

...så jag rekommenderar starkt att man ser till att UV-C filtret man köper är menad för saltvatten + det kan vara en god idé att göra lite research innan man handlar. Själv kör jag Aquael (båda den enkla plastmodellen och det kraftigare i rostfritt stål) i mina malawi-kar, just för att de är dränkbara. Jag skulle dock aldrig montera ett Aquael utanför akvariet med tanke på att slanganslutningarna inte är UV-beståndiga och blir spröda efter en tids användning. :-)

---

I am here: http://maps.google.com/maps?ll=55.387594,12.825922

Sent from my iPad using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Hejsan.

Jag är själv ute efter UV för internt bruk och hittade denna, den fanns bland saltvattenstillbehören, kan detta var något?

Haquoss Algae Terminator 9w

Innerfilter med UV-lampa. Tack vare att vattnet strålas med UV-ljus under filtreringen så kan Algae Terminator minska mängden smittsamma fisksjukdomar i akvariet.

Dessutom reduceras/elimineras alger i akvariet, och vattnet blir klarare då mängden mikroalger minskar.

Mått: 11,5 x 9,5 x 23,5 cm

Styrka: 9 w

Pump: 200 liter/timmen

Byt ut lampan i din Algae Terminator ytterfilter med jämna mellanrum för att säkerställa att UV-ljuset är tillräckligt för att reducera/eliminera sjukdomar och alger. (Utbyteslampa finns att köpa separat.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag körde säkert! För mig blev det en eheim compact pump 300 l /h och ett aqua medic uv filter 5 w .. Kommer ha pumpen i första facket baksidan av karet och så får den trycka upp vattnet till uvt som ligger på kanten och släpper ut vattnet rakt ner i en fillter korg med kol och fosfat r! får bli på det sättet i mitt Blenny! Bytade ut orginal skummaren så jag fick plats med pump:)

Haquoss Algae Terminator 9w Verkar dock bra! .. Ser ut att vara en ordentlig uv lampa i det filtret och inte en vanlig diod!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...