Gå till innehåll

Vad är detta?? Problem eller....???


Johan E

Rekommenderade inlägg

Hejsan,

Jag behöver er hjälp för att bedöma om detta är problem eller bara normalt.

Att det är alger till vänster fattar jag men är det en sort som kommer att ge mig problem? Hur håller jag dessa i schack?

Vad är det till höger? Problem eller trevligt inslag i akvariet?

Tack på förhand

Johan

post-6121-1446892418789_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Algen till vänster finns det duktiga experter på som vet vad är, men tyvärr inte jag. Det till höger på bilden tyder jag som stjärnpolyper och växer fort. Det kan vara trevliga att ha om man har de isolerade från övrig sten/rev i karet. Annars riskerar man att de sprider sig överallt vilket jag delvis lyckats med själv. :/

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller fast vid mitt svar. Tycker de håller på tok för jämn storlek för att vara glasrosor. Men vi får väl snart en bättre bild eller kommer han på vad det är själv. :) Är det glasrosor så ligger han risigt på det, ser att där är ännu fler i bakgrunden med. :/

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har dessa åtta-armade polyperna sj. Garanterat inte glasrosor. Var själv orolig för detta, men efter lite studier i hur små glasrosor i samma strl skulle sett ut, så kunde jag ganska snabbt utesluta dessa. Mina har spridit sig över någon kvdr-dm, men sedan avstannat i spridning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De vanliga stjärnpolyperna (Pachyclavularia) växer som en matta på underlaget som ofta är violett (violacea). Det finns också några gorgonior som vi brukar kalla stjärnpolyper där Briaerum stechei nog är den vanligaste. De brukar vara bruna eller gröna med en vit prick mellan tentaklerna. Erythropodium caribaeorum kan beroende på skötsel vara mellan brun och guldfärgad. Gorgoniorna skickar ibland utlöpare på underlaget. Upp till någon decimeter per vecka som snabbast.

Clavularia och Antelia brukar man inte räkna in bland stjärnpolyperna. Antelia läggs ofta i hop med Xenia.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Jag tycker det till höger påminner om den sort Xenia jag har i mitt kar (frågade vad det var när den lokala handlaren hade en sten med sånt på) fast mina är mer bruna. Nu ser man ju inte 100 på bilderna så jag är ju inte helt säker men om du tycker att de ser ut som en miniversion av Xenia fast de inte växer mer för sig själva så är det nog samma. Hur mycket de sprider sig kan jag inte säga för jag har alltid haft väldigt mycket av dem, enligt handlaren så var de inte aggressiva. Hur man blir av med dem har jag ingen aning om (tycker de är rätt fina och de gör ingen skada) mina pepparmintsräkor verkar inte intresserade av dem.

Mina är föresten svåra att fota med eftersom att de rör sig i strömmen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det är väldigt svårt att avgöra från bilden och är absolut inte lika säker som vissa här att det är glasrosor.

Är "tentaklerna" på dessa små koraller/glasrosor släta eller är dom "håriga"?

Hur många tentakler är det på varje? Är det samma antal på alla (t.ex. 8) eller är det olika?

Om det är så att det är håriga tentakler och/eller att det är 8 tentakler på alla så är det en korall, om det är släta tentakler med varierande antal så tror jag att det är glasrosor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har dessa åtta-armade polyperna sj. Garanterat inte glasrosor. Var själv orolig för detta, men efter lite studier i hur små glasrosor i samma strl skulle sett ut, så kunde jag ganska snabbt utesluta dessa. Mina har spridit sig över någon kvdr-dm, men sedan avstannat i spridning.

Vidhåller tidigare inlägg. Det är med stor säkerhet INTE glasrosor. Det ser ut som dessa, och dom har spridit sig med 2-3kvdrcm/kvartal.

Inte för att jag vet vad det är förnågot, men är nyfiken på om någon kan artbestämma :D

post-6145-14468924694492_thumb.jpg

post-6145-14468924694697_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...