Gå till innehåll

Jessicas och Michaels Red Sea Max 250


d-jess

Rekommenderade inlägg

Vart köpte ni de nya fläktarna? Tycker mina låter som satan och har tänkt byta ut dem med. Om du klipper bort skyddet för de bakre fläktarna hörs dessa inget alls. Lite dovt kanske men en jäkla skillnad.

Min ros har flyttat sig rätt många ggr och har varit inne i sitt rör nästa 2 veckor i sträck vissa perioder... Den första bilden är när den stod lite lugnare till får då längre armar, nu står den rätt blåsigt och längden på armarna har krymt rätt mycket. Tredje är hur foten sitter just nu. Min erfarenhet är att de skadar andra koraller om armarna kommer i kontakt med dem, lite därför min får vara där den e nu tills vi flyttar..

post-1458-14468924283363_thumb.jpg

post-1458-14468924283712_thumb.jpg

post-1458-14468924283895_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 87
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Fläkarna köpte vi på två ställen. 3 stycken köpte vi på www.inet.se dem kostade 54kr/fläkt tror jag, dem hade bara 3 stycken hemma och visste inte när/om dem skulle få in flera. Så den sista beställde vi ifrån www.conrad.se och den kostade någonting liknande . Blev ju 2 stycken frakter tyvärr, men det var värt att slippa vänta (:

Vi gjorde faktiskt precis så med dem bakre fläktarna idag på förmiddagen! Låter som sagt nästan ingenting nu! Prövade först med att bara ta bort några "ribbor" men det gjorde ingen skillnad så alla åkte och sen putsade jag till den lite på kanterna så att dem blev släta.

post-5447-14468924284079_thumb.jpg

Okej, då behöver jag inte oroa mig! Vad fin din ros var, nästan lite grön i mitten? Min är enfärgad. Jag tror också att den kan skada andra koraller så jag har satt den lite ensam nu. Får tänka på det sen när jag ska placera den i det nya karet också!

post-5447-14468924284201_thumb.jpg

post-5447-14468924284325_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har karet varit igång i 10 dagar. Har sett några sjöstjärnor som troligtvis kom med stenen ifrån det gamla karet. Tyvärr inget nytt spännande från den nya stenen. Nitrittoppen kom för ca 5 dagar sen och nitriten är nu påväg ner igen. Har ännu inte sett några alger.

Temp 24,8

PH 8

KH 8

Nitrit 0,05

Nitrat 10-15

Är sugen på att flytta över dem turbosar jag har samt skaffa några till i helgen. Då borde nitriten sjunkit tillräckligt!

Vill börja flytta över korallet och sånt snart (:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Satt och funderade och kom fram till att det känns lite onödigt med en stor städpatrull nu innan jag ens sett skymten av några alger...

Ska mäta i karet igen lite senare och verkar värdena okej så tänkte jag börja flytten lite smått med dem lösa koraller jag har. Hur länge bör man vänta efter man flyttat över lite koraller och några turbosar? Bör man flytta en sten med koraller och sen vänta några dagar och ta nästa eller ska man flytta, säg hälften och sen vänta någon vecka och flytta resten?

Det är svårt att bara flytta lite för då vet jag inte hur jag ska sätta korallerna för att även dem som flyttas senare ska hamna bra..

Sen har jag en mjukis som jag vill ta bort från en sten för den sitter så tokigt på kanten av stenen och tänkte placera den bättre i det nya karet.. Jag tror det är en http://se.reeflex.net/tiere/1390_Lobophytum_sp.%2002.htm. Hittade en gammal bild på när när den var lite mindre..

post-5447-14468924338741_thumb.jpg

Hur flyttar jag den/får bort foten från stenen på bästa sätt? Sen funderade jag även på om den växer sig större nu i nya karet hur man fraggar den?

Har även ett kenyaträd som jag skulle vilja flytta på, hur görs det bäst?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har både lobophytum och kenyaträd i mitt kar. Jag brukar ta ett fast tag om korallens bas och dra bort dem. Om de sitter så hårt att jag inte kan dra bort dem tar jag ett rakblad och skär bort dem så nära basen jag kan. Den vävnad som är kvar på stenen kommer bilda en ny korall. Kenyaträden är känsligare för att bli skurna än lobophytumen, de drar jag alltid bort nuförtiden.

Lättaste sättet att fragga lobophytum är att ta ett rakblad och skära bort lämpligt stor bit, t.ex. en "arm" och sedan placera fraggen med "såret" mot en sten så växer den fast. Gjorde detta så sent som igår.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har både lobophytum och kenyaträd i mitt kar. Jag brukar ta ett fast tag om korallens bas och dra bort dem. Om de sitter så hårt att jag inte kan dra bort dem tar jag ett rakblad och skär bort dem så nära basen jag kan. Den vävnad som är kvar på stenen kommer bilda en ny korall. Kenyaträden är känsligare för att bli skurna än lobophytumen, de drar jag alltid bort nuförtiden.

Lättaste sättet att fragga lobophytum är att ta ett rakblad och skära bort lämpligt stor bit, t.ex. en "arm" och sedan placera fragen med "såret" mot en sten så växer den fast. Gjorde detta så sent som igår.

Okej tack för bra svar! :) Men hur blir det på moderkorallen där man skär bort en arm? Bildar den ny vävnad där eller blir det ett fult "ärr" där?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte mitt clownpar för över ett år sedan. Jag frågade i butiken vilken sort det var men tjejen där visste inte. Har kollat i reeflex men jag tycker det är svårt att skilja dem åt. Om det är Amphiprion ocellaris eller Amphiprion percula? Dem skulle kunna skilja på stjärtfenan och färgen? Kanske någon kan hjälpa mig med den här bilden, inte jätteskarp men jag hoppas den funkar.

post-5447-14468924352137_thumb.jpg

Sen kan jag minnas att jag läst mig till någonstans att clownfiskar kan bli ca 20 år. Stämmer det? Finns det någon här som har en väldigt gammal clownfisk tro?

Sen funderade jag på när dem blir könsmogna? Har sett hanen dansa för honan och dem har tillsammans putsat på stenar osv runt anemonen men jag har hittils inte sett till några ägg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är svårt att skilja på Ocellaris och Percula, är det av någon speciell anledning du behöver veta?

Clownfiskar har dokumenterat blivit över 20 år i fångenskap. Om du vill ha en källa kan jag säker ordna det om jag letar.

Mina clowner köpte jag när de var pyttesmå, de var odlade och jag skulle gissa att de inte var mer än ett år när jag skaffade dem. De började leka efter ca 1,5-2 år hos mig.

Det låter som dina förbereder sig;)

Jag tror jag har ocellaris clowner.

Hoppas den infon var till någon hjälp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte jätteviktigt. Bara roligt att ha koll på vad man har i karet. Sen om det skulle vara så att dem börjar leka kanske jag vill ge mig på att försöka dra upp några yngel. Har dragit upp mycket ciklidyngel och tycker det är roligt att se dem växa (: Båda mina var också ganska små när jag köpte dem från butiken. Den ena har sedan växt till sig och blivit hona. Tycker det är ganska härligt att det är kvinnorna som är stora och starka i dessa förhållanden ;P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Denna clown är runt 15 år gammal och går hos en akvarist jag känner.

Häftigt att dem blir så gamla ändå. Det trodde jag verkligen inte innan. Man tänker sig att småfisk bara lever några år. Det syns att den där rackaren har några år på nacken, ser lite skruttig ut :) Men roligt att kunna ha en fisk så länge!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina Ocellaris började leka efter ca 2.5 år.

Dom har lagt en massa ägg, men jag har

aldrig sett några yngel.

okej. Det är nog svårt för dem att klara sig på egen hand. Har läst att man måste fånga upp dem på första natten dem ger sig iväg ut. Och då är dem inte ens yngel utan typ larver. Så hjälper man dem inte och stänger av pumpar osv så försvinner dem nog ganska snabbt.

Har du sett ögon i äggen då? Det ska man kunna se när det börjar närma sig kläckning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Nu har det gått nåra veckor och allt är överflyttat till det nya karet och några nya invånare har tillkommit. Allting verkar ha klarat flytten fint och alla kommer överrens (:

Är mycket nöjd med nykomlingen The Diamond Goby (Valenciennea puellaris) http://se.reeflex.net/tiere/364_Vale..._puellaris.htm Den gör ett strålande jobb med sanden!

post-5447-14468924801077_thumb.jpg

Verkar också ha klarat mig undan någon algbomb. Såhär ser det ut nu i karet, men korallerna är lite mer utblommade nu. Var lite ledsna precis efter att jag vart i och pillat flera gånger om. Nu finns det lite plats för nya koraller och för dem andra att växa till sig lite (:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du satt ihop stenen med buntband eller något liknande bara en stilla undran? Blev ju riktigt bra det där. Hade mina Euphyllia så högt upp som du har i början. Den blev bränd och jag var tvungen att flytta ner den, blev då mycket gladare...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...