Gå till innehåll

Jessicas och Michaels Red Sea Max 250


d-jess

Rekommenderade inlägg

Det blev fint med stenarna, det där kommer nog bli bra.

Jag vet inte om de berättade det för dig i affären att vissa cylinderrosor kan äta små fiskar. Jag har själv aldrig haft cylinderrosor men jag har läst om dem.

Krabban skulle jag låta vara kvar, jag har fått med flera små krabbor genom åren när jag köpt sten och jag har låtit alla utom en vara kvar. Mina krabbor har alla sett ut att vara av denna sort http://se.reeflex.net/tiere/1120_Actaeodes_tomentosus.htm

Flera här på guiden brukar säga att man kan behålla dem om de inte är håriga, är de håriga så är det problemkrabbor, men jag har aldrig haft några håriga krabbor så jag vet inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 87
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Nej det sa dem ingenting om. Jag frågade inte heller. Har läst om dem för längesen men kom inte ihåg så mycket. Så fick uppdatera mig lite när jag kom hem igår. Vi får se hur det går, hoppas den inte kniper mina clowner! (: Den är fortfarande lika vacker för mina ögon.

Okej, men då kanske det är bäst att släppa tillbaka krabban i det gamla karet så den slipper vara med om uppstarten i det nya? Vad är det för problem dom brukar skapa? Kan dem ta småfisk eller är det koraller dem ger sig på?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Krabbor kan kanske tänkas ta sovande småfisk men jag vet inte riktigt. En av mina krabbor tog en liten mjukkorall och drog den till ingången till sitt bo, jag vet inte om den ville äta den eller om den ville ha kamoflage, jag skulle gissa på kamoflage, men vet inte.

De krabbor jag har och haft kan jag inte anklaga för något dåligt, jag har iallafall inga bevis för att de gjort något dumt.

Krabbor äter som t.ex. eremiter döda dju. Så om en snigel eller fisk dör av en eller annan anledning så kommer de kanske äta av den, om du ser den kanske du tror att den dödat fisken. Sånt tror jag har gett krabbor sämre rykte än de förtjänar.

Cylinderrosen skulle jag nog vara mer orolig för, jag citerar ur Joyce D. Wilkerson´s Clownfishes- A guide to their captive care, breeding and natural history, "Tube anemone (Order Ceriantharia): lovely, but they will devour clownfishes."

Om clownfiskarna tar den som anemonsubstitut så kan de råka illa ut tyvärr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Cylinderrosen skulle jag nog vara mer orolig för, jag citerar ur Joyce D. Wilkerson´s Clownfishes- A guide to their captive care, breeding and natural history, "Tube anemone (Order Ceriantharia): lovely, but they will devour clownfishes."

Om clownfiskarna tar den som anemonsubstitut så kan de råka illa ut tyvärr.

Okej. men då tror jag krabban ska få gå tillbaka. Det har ju försvunnit en del fisk i mitt kar men jag misstänker nog starkare att det är anemonen.

Oroväckande med rosen men jag får väl hålla tummarna att clownerna håller sig till sin anemon som de verkar väldigt förälskade i. Vill ju inte göra mig av med cylinderrosen!

Har du någon bra sida med information och fakta om cylinderrosor? Tycker inte att jag har hittat så mycket..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr har jag ingen bra sida, på reeflex står det inte så mycket, prova att google "tube anemone" som är det de kallas på engelska. Jag vet inte om du behöver oroa dig så mycket, tänkte bara att du ska vara medveten om det så du vet vart du ska kolla om något försvinner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

http://www.advancedaquarist.com/2004/6/inverts

Jag hittade en artikel om cylinderrosor där författaren anser att cylinderrosens hot mot andra invånare i karet är överdrivet, jag läste inte hela men den kan vara intressant för dig, den kanske lungnar dig lite efter att jag skrämt upp dig;)

Haha! Tack ska du ha. Det där såg intressant ut, ska kollas igenom! Så farligt är det inte, men det är lite dumt att man är så ivrig och inte läser på innan (: "misstag" som upprepas ofta ;P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Har själv ett RSM 250. Har ingen sand och inte heller frigolit på botten. Har tappat stora stenar flera ggr utan att det har hänt något. Har även haft en cylinder ros rätt länge dels i detta och i mitt 120 liters jag hade innan. Visst har det försvunnit fiskar i mitt kar men inte någon som jag skulle säga att cylinder rosen var ansvarig för. Har både små clowner och en liten scoter blenny i mitt kar och det går fin fint. Min är ändå ca 40 cm nu.. Ser man bara till att mata den till och från så tror jag det inte är någon fara alls.. =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Har själv ett RSM 250. Har ingen sand och inte heller frigolit på botten. Har tappat stora stenar flera ggr utan att det har hänt något. Har även haft en cylinder ros rätt länge dels i detta och i mitt 120 liters jag hade innan. Visst har det försvunnit fiskar i mitt kar men inte någon som jag skulle säga att cylinder rosen var ansvarig för. Har både små clowner och en liten scoter blenny i mitt kar och det går fin fint. Min är ändå ca 40 cm nu.. Ser man bara till att mata den till och från så tror jag det inte är någon fara alls.. =)

Trevligt att du delar med dig av din erfarenhet (: Har du någon bild på din?

Vad matar du den med och hur gör du? När jag googlar så får jag ganska olika uppfattning på olika sidor. På vissa ställen så står det att man bör mata den lite och ofta men inte med några stora bitar utan det ska vara smått. Och på något annat ställe så stod det att den inte behöver matas för den tar upp/fångar upp det den behöver ur vattnet på egen hand..?

Vart har du rosen om du inte har något bottenmaterial?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Igår placerade jag om lite stenar. Tycker det blev lite bättre men skulle nog önska att den vänstra delen stod mera fritt och inte lutade mot bakgrunden. Sen så hade jag i sanden. Hade i båda påsarna. På bilden så ligger den mesta sanden i framkant så det är inte riktigt lika djupt som det ser ut men lär behöva ha ett par cm för att anemonen och cylinderrosen ska ha någonting att gömma fötterna i.

Men kommer behöva några som jobbar i all sand nu också. Så tips på intressanta och duktiga sandvändare mottages (:

Satte även i lite Caulerpa alger som ska om jag förstod det rätt hålla ner den övriga algfasen en del, får se om det fungerar eller om den dör.

post-5447-14468924261488_thumb.jpg

Lite bättre bild på krabban innan jag släppte tillbaka den.

post-5447-14468924261371_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer en kort lista på bra sandvändare:

Fiskar:

* Amblygobius phalaena- Bästa sandvändarfisken jag sett, har inte haft den själv men min kompis hade en sån och tyckte den var grym. http://se.reeflex.net/tiere/417_Amblygobius_phalaena.htm

* Pholidichthys leucotaenia- Blir nog för stor för ett 250l akvarium men de är mina favoriter i mitt kar. Gräver mycket under stenar och flyttar på mycket sand under och intill stenar (viktigt att stenar står på glasbotten om man ska ha dessa så de inte blir klämda under stenar när de gräver. http://se.reeflex.net/tiere/379_Pholidichthys_leucotaenia.htm

Övriga:

* Archaster angulatus- Sjöstjärna jag har haft i alla mina kar, kryper runt precis under "sandytan" och rör runt det övre lagret av sanden, ett jättemärkvärdiga men ändå ganska fina trotts att de är lite tråkigt färgade i relation till andra sjöstjärnor. http://se.reeflex.net/tiere/720_Archaster_angulatus.htm

* Nassarius snäckor- Små sandlevande snäckor som gräver runt i sanden, finns flera olika sorter och jag kan inte rekommendera någon sort mer än någon annan. Jag har haft 2-3 olika sorter och alla har varit bra. Man ser dem inte så ofta, mest när man matar och de känner att det finns mat i vattnet, då brukade de komma upp ur sanden. http://se.reeflex.net/tiere/3934_Nassarius_luridus.htm

* Sjögurkor- Sjögurkor är bra sandvändare MEN de kan innebära en risk för karet om de blir skadade eller dör då det kan förgifta vattnet. Om du ska skaffa en sjögurka så se till att läsa på mycket innan så du vet vad du ger dig in på.

Av alla dessa djur tror jag att A. phalaena är den bästa sandvändare då den vänder mycket sand, är lättskött och dessutom ganska intressant att titta på. Den kan dock sprida sand på ställen i karet där man inte vill ha den, t.ex. på koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar!

Amblygobius phalaena verkar intressant. Hoppas den inte är så svår att få tag i.

Det skulle helt klart vara häftigt att ha en Pholidichthys leucotaenia, den var fin men den skulle nog väldigt snabbt växa ur mitt kar.

Ska kanske skaffa mig lite av varje, både fisk och sniglar.

Har du något namn på den där Fredrik? Dem är fina, tror jag såg ett gäng i ett kar när jag var och handlade i måndags! (:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan man inte räkna en grävande pistolräka som sandvändare med? Den lever ju inte på det som finns i sanden heller till skillnad från många andra sandvändande djur tex sjöstjärnor som riskerar att svälta om de inte har tillräckligt med sand.

De är fantastiska små djur isf även om det finns de som säger att de kan ta invånare i karet, men det krävs nog en stor och hungrig räka för att det ska vara en risk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste hålla med Kulin en mycket bra sandvändare de där. Vad det gäller rosen så matade jag den mycket förut men har den senaste tiden provat att strunta i det så den får ta upp det den får vid vanlig matning i karet. Den sitter så att strömmen tar med maten till den.. Tycker inte att den har blivit mindre och den är mer utslagen nu. Får den mycket mat är det lätt att den sitter o tjurar i sitt rör. När jag matar den tar jag en bit räka (delar en hel i 3 bitar) och ger den med en pincett. Min sitter inkilad i stenen funkar bra tycker jag. Ska försöka ta en bild...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också hört det där om att dem skjuter och tar andra fiskar. Men det kanske är så att man måste mata den ordentligt? För vad gör man inte om man är hungrig och det simmar förbi lite mat? ;P

Dem gräver ju en grop vad jag har förstått men gör dem mycket mer sen? bor dem inte mest i gropen och pysslar om den? Jag har ingen erfarenhet av pistolräkor men det känns inte nödvändigt för dem att röra runt i sanden någon annanstans än där dem bor om dem inte söker efter mat i sanden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ror han heter valencienna puellaris, osäker på stavningen dock.

Han vänder upp o ner på all sand ett par gånger om dagen, minst. Och inge större problem med sand på koraller, om man inte har mängder på botten vill säga ;)

The Diamond Goby (Valenciennea puellaris) http://se.reeflex.net/tiere/364_Valenciennea_puellaris.htm Lyckades jag hitta på google nu. Vad sugen man blir att direkt skaffa saker som man fastnar för. Speciellt när jag vet att den finns hemma hos handlaren :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror du klarar dig gott på en eller två sandvändande firrar, om du inte hellre har sjöstjärnor vill säga :)

Min fisk gör inget annat än att böka i sanden hela dagarna, så de blir absolut inga alger på botten i alla fall. Rutorna är ju dock i behov av andra varelser :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste hålla med Kulin en mycket bra sandvändare de där. Vad det gäller rosen så matade jag den mycket förut men har den senaste tiden provat att strunta i det så den får ta upp det den får vid vanlig matning i karet. Den sitter så att strömmen tar med maten till den.. Tycker inte att den har blivit mindre och den är mer utslagen nu. Får den mycket mat är det lätt att den sitter o tjurar i sitt rör. När jag matar den tar jag en bit räka (delar en hel i 3 bitar) och ger den med en pincett. Min sitter inkilad i stenen funkar bra tycker jag. Ska försöka ta en bild...

Okej men då tar dem ju bitar med mat i alla fall. Ska pröva vid matningen sen.

Jaha, trodde dem ville/skulle sitta i sand. Det kanke är så att dem nöjer sig med att bara kunna gömma foten/basen? Läste annars att man kunde göra i ordning ett rör (pvp eller liknande) som man slöt till i ena änden och fyllde sand/grus runt cylinderrosens fot för att den skulle trivas. Sen kunde man placera den lite vart man ville. Detta var ett tips om man inte hade något bottenmaterial.

Men hur är det med cylinderrosens rör egentligen.. Den jag köpte hade/har egentligen inget rör? Den var mjuk och drog inte heller ihop sig när jag tog i den. Handlarn sa att jag skulle skrapa ihop en liten hög med sand och "plantera" den där i så det gjorde jag. Det var lite svårt men den sitter där nu iaf, har rätat upp sig lite på egen hand. Men kommer den göra sig ett rör ifrån sanden eller någonting nu?

Sen funderade jag på om den bränns? Har haft plasthandskar på mig när jag tog i den. Brukar ha det främst för anemonen men också för att den största clownen är så elak när man sticker ner händerna i kraet. Det gör lite mindre ont med handskarna på.

Ser fram emot bilden! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dem gräver ju en grop vad jag har förstått men gör dem mycket mer sen? bor dem inte mest i gropen och pysslar om den? Jag har ingen erfarenhet av pistolräkor men det känns inte nödvändigt för dem att röra runt i sanden någon annanstans än där dem bor om dem inte söker efter mat i sanden.

När de grävt en grop så tar de oftast och gräver igen den och gräver en ny grop i andra änden karet är min erfarenhet. De möblerar om konstant och är i princip aldrig nöjda. De är hemska på det sättet. Och väldigt roliga :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dem gräver ju en grop vad jag har förstått men gör dem mycket mer sen? bor dem inte mest i gropen och pysslar om den? Jag har ingen erfarenhet av pistolräkor men det känns inte nödvändigt för dem att röra runt i sanden någon annanstans än där dem bor om dem inte söker efter mat i sanden.
När de grävt en grop så tar de oftast och gräver igen den och gräver en ny grop i andra änden karet är min erfarenhet. De möblerar om konstant och är i princip aldrig nöjda. De är hemska på det sättet. Och väldigt roliga :-)

Stackare, vilket omständigt liv (: Men det blir som sagt någonting att kolla på och lite rörelse i karet och sanden då. Vilka fina arter är det som brukar bo tillsammans med pistolräkan då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har cylinder rosen dragit in sig helt för fösta gången. Kan göra så ibland utan att man borde oroa sig?

Fick se på fm att salthalten i karet var aningen låg så höjde den lite. Kan den snabba förändringen gjort den ledsen? Några andra koraller ser också lite sura ut..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag så har vi bytt ut alla belysningsfläktarna. Vilken skillnad det blev på ljudnivån. Mycket behagligare att ha karet tänt nu. Det som låter mest nu är nog skummaren, möjligtvis dem bakre fläktarna. Dem viner en del. Troligtvis på grund av plastskyddet som dem sitter i. Utan det så låter dem mindre.

post-5447-14468924281112_thumb.jpg

post-5447-14468924281355_thumb.jpg

Det var enklare än jag trodde att plocka isär kåpan sen satt ju fläktarna lättåtkomligt. Dem nya fläktarna hade dock fel kontakt, hona istället för hane. Så vi fick använda oss av hankontakterna från dem gamla fläktarna. Michael plockade fram lödkittet och visade mig hur jag skulle göra. Mitt första lödande på många år så det blev kanske inte lika bra som om Michael hade gjort det men helt klart godkännt! Dessutom måste man ju träna lite ibland (:

Har börjat försiktigt med ljuset, hade bara tänt ett par timmar idag och tänker långsamt trappa upp tiden. På det viset borde man väl få en mildare uppstart med mindre alger?

PS. Cylinder rosen har kommit fram nu igen (: Den har flyttat på sig en liten bit så det kanske var det den pysslade med. DS.

post-5447-1446892428099_thumb.jpg

post-5447-14468924281243_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...